2023-08-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, att ett hus i snålbromma haft den typen av prisutveckling pekar väl snarare mot... vadå?

Nu handlade det inte om någon avkastning (på sitt primära boende är det tveksamt att ens använda den termen) utan om låga pantbrev. De kommer som regel av att man köpt till betydligt lägre pris, inte att man haft så mycket cash när man köpte. Ditt egna exempel visade just på detta.

De som köper detta kommer heller inte skriva upp några pantbrev till 8-9 msek. De kommer ha betydligt mer insats än så. Även när jag kollat på hus i Bromma där det bor unga par som säljer efter något år har pantbreven väldigt sällan varit över 50% av marknadsvärdet.
Citera
2023-08-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De som köper detta kommer heller inte skriva upp några pantbrev till 8-9 msek. De kommer ha betydligt mer insats än så. Även när jag kollat på hus i Bromma där det bor unga par som säljer efter något år har pantbreven väldigt sällan varit över 50% av marknadsvärdet.

Ytterst sällan det är pantbrev över 8-10, trots utpris på 15-20.
Citera
2023-08-12, 16:53
Medlem
Citat:
Mordor-husen erbjuds nu även med 12 månader avgiftsfritt!

https://www.lansfast.se/till-salu/bostad/stockholm/stockholm/skondal/skondalsvagen-38e/cmbolgh5d1ajnh8jjg3vnj7/

Motsvarar då en rejäl rabatt på 80k eller nästan en hel procent av husets pris. Redan sänkta en mille tidigare förvisso, plus fast ränta från bostadsutvecklaren i tre år eller vad det nu var.

Väntar på möbelchecken från Mio innan jag slår till.

Nån som vill sälja på eftermarknaden redan nu... kolla bilderna på misären

https://www.pontustovesson.com/Beskrivning/OBJ13187_1987247538

Måste medge att det är det värsta jag sett på Hemnet. Så 8,6 miljoner. Indirekt skuld 1,8. Dvs 10,4 borde betraktas som det verkliga priset. Dessutom har föreningen inga räntesubventioner på sina 1,8 miljoner i lån som privatpersoner. Svider. För en bostadsrätt? I Sköndal? Invid en vältrafikerad väg, precis vid Willys där socialgrupp 3-4 storhandlar?

Jag vet inte. Men inte kan väl ens ett radhus med äganderätt i området gå för 10,4 miljoner?

Det här är groteskt.
Citera
2023-08-12, 16:59
Medlem
ChrisOhoys avatar
Varför diskuteras Bromma, Nockeby, Täby och Lidingö m.m. här som om de områdena är relevanta för ämnet? Det är varken rika eller fattiga som drabbas av bostadsbubblan utan de mittemellan.

Huruvida någon är överbelånad i Djursholm är inte relevant på något sätt. Det är snarare en 3:a på 62kvm i Huvudsta som någon köpt för 5,6m som kommer få problem.

Bor du i Äppelviken så är det lugnt för dig med största sannolikhet och således inte relevant för ämnet.
Citera
2023-08-12, 17:19
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Mordor-husen erbjuds nu även med 12 månader avgiftsfritt!

https://www.lansfast.se/till-salu/bostad/stockholm/stockholm/skondal/skondalsvagen-38e/cmbolgh5d1ajnh8jjg3vnj7/

Motsvarar då en rejäl rabatt på 80k eller nästan en hel procent av husets pris. Redan sänkta en mille tidigare förvisso, plus fast ränta från bostadsutvecklaren i tre år eller vad det nu var.

Väntar på möbelchecken från Mio innan jag slår till.

Nån som vill sälja på eftermarknaden redan nu... kolla bilderna på misären

https://www.pontustovesson.com/Beskrivning/OBJ13187_1987247538

Hm, finns det någon praktisk nytta av den hemskt mörka fasadfärgen eller är tanken att det ska vara snyggt?
Citera
2023-08-12, 17:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Hm, finns det någon praktisk nytta av den hemskt mörka fasadfärgen eller är tanken att det ska vara snyggt?

Grå, mörkgrå eller grågrön är väl den "moderna arkitekturens" palett numera, inget som vi vanliga icke-arkitekter ska ha nån åsikt om.

Det är nog tänkt som cool snygg modern design ja. Blev ännu värre i verkligheten än de fula renderingarna visade. Usch, tänk att ha köpt nr 4 i mitten för 9.5m med en avgift på 7k/mån och sitta på den där lilla uteplatsen med utsikt över en gångväg.
Citera
2023-08-12, 17:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Måste medge att det är det värsta jag sett på Hemnet. Så 8,6 miljoner. Indirekt skuld 1,8. Dvs 10,4 borde betraktas som det verkliga priset. Dessutom har föreningen inga räntesubventioner på sina 1,8 miljoner i lån som privatpersoner. Svider. För en bostadsrätt? I Sköndal? Invid en vältrafikerad väg, precis vid Willys där socialgrupp 3-4 storhandlar?

Jag vet inte. Men inte kan väl ens ett radhus med äganderätt i området gå för 10,4 miljoner?

Det här är groteskt.

Tänk på att hälften såldes för en miljon mer än de som säljs nu.

Ett radhus i området rakt över gatan verkar gå loss på 5-6m. Inte nytt och inte lika stort men mer ett riktigt radhus då med en liten radhustomt i alla fall. Vanliga 70-talslådor som man ser överallt.

https://www.booli.se/bostad/1770476
Citera
2023-08-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Det här är groteskt.

det är väldigt många kvm.

167 kvm så nära city är stort.

men visst är det fortfarande groteskt dyrt och inget jag skulle betala

7,1 milj i totala lån vore sthlms pris
Citera
2023-08-12, 23:35
Medlem
Citat:
Tänk på att hälften såldes för en miljon mer än de som säljs nu.

Ett radhus i området rakt över gatan verkar gå loss på 5-6m. Inte nytt och inte lika stort men mer ett riktigt radhus då med en liten radhustomt i alla fall. Vanliga 70-talslådor som man ser överallt.

https://www.booli.se/bostad/1770476

Snälla nån; du har fåt den perfekta cocktailen för en krasch på bostadsmarknaden men ännu kan ingen krasch skönjas (in before Trillske börjar kolla på dollar och Niklas tar fram sin miniräknare och räknar gurkor). Det enda som saknas är väl en stigande arbetslöshet; men inte ens det tror jag kommer att få så stor påverkan på priserna.

Kan vi inte bara acceptera att priserna är som dom är och att inget önskande kommer att få ner dom till mer acceptabla 20 k/kvm? Är du inte ens lite sugen på att släppa sargen nu? 85k/kvm-bettet verkar väldigt långt borta ...

Kommer du ihåg vad priserna låg på när du började tänka bubbla?
Citera
2023-08-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Snälla nån; du har fåt den perfekta cocktailen för en krasch på bostadsmarknaden men ännu kan ingen krasch skönjas (in before Trillske börjar kolla på dollar och Niklas tar fram sin miniräknare och räknar gurkor). Det enda som saknas är väl en stigande arbetslöshet; men inte ens det tror jag kommer att få så stor påverkan på priserna.

Kan vi inte bara acceptera att priserna är som dom är och att inget önskande kommer att få ner dom till mer acceptabla 20 k/kvm? Är du inte ens lite sugen på att släppa sargen nu? 85k/kvm-bettet verkar väldigt långt borta ...

Givetvis kommer en ränta på 5% leda till lägre bostadspriser än en ränta på 1%. Att det sker med viss fördröjning är väl en sak.

Sen något som har ältats mycket i tråden är den oerhört låga omsättningen. Att tolka in någon trend eller hur bostadsmarknaden reagerar på räntorna utifrån denna låga omsättning är inte att rekommendera. Trenden är om inte annat att säljarna har för höga förväntningar, och köparna har för låga prisförväntningar. Sannolikt har både säljare och köpare fel, och kommer att behöva mötas någonstans halvvägs om några affärer ska bli av.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-12 kl. 23:48.
Citera
2023-08-13, 00:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Ska vi be mod stänga tråden då? "Priserna är som de är, finns inget att diskutera"

Vad ska du (och jag) skriva i för trådar på Flashback då? Det är väl dock fritt fram för dig att sluta både skriva och läsa här. Logga ut och läs en bok istället. Eller kolla på Youtube.

Tråden avhandlar inte nån bubbla eller krasch utan den nuvarande situationen på bostadsmarknaden i Sverige, med en hel del spekulationer framåt och historiska diskussioner. Gillar du inte det så kan du som sagt låta bli att läsa tråden.

Det finns redan bostäder för 20k/kvm att köpa, så vad är det du menar med "acceptabla"? Vi får väl se hur det utvecklas framöver i de områden som är intressanta. 85k/kvm i Stockholms innerstad låter fortfarande som ett bra riktmärke, men om det dröjer kanske lönerna hinner ifatt mer och det snarare blir 90k/kvm.

"This is not the end, this is not even the beginning of the end, this is just perhaps the end of the beginning."
Citera
2023-08-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Varför diskuteras Bromma, Nockeby, Täby och Lidingö m.m. här som om de områdena är relevanta för ämnet? Det är varken rika eller fattiga som drabbas av bostadsbubblan utan de mittemellan.

Huruvida någon är överbelånad i Djursholm är inte relevant på något sätt. Det är snarare en 3:a på 62kvm i Huvudsta som någon köpt för 5,6m som kommer få problem.

Bor du i Äppelviken så är det lugnt för dig med största sannolikhet och således inte relevant för ämnet.

För att någon av kraschivrarna tog upp exempel i Bromma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in