2023-08-11, 16:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Signaturen S-tor har väl svarat på alla frågor. Hövligt och trevligt.

Ja först nu så nämner han bas ingredienserna som jag har förstått det , när jag frågade...

Citat:
Baljväxtfärsen består av sötlupin, åkerböna, gråärt, raps och salt. Ingenting annat. Till skillnad från majoriteten av andra köttsubstitut som säljs i handeln idag är färsen dessutom helt fri från soja. Råvarorna har heller inte processats genom texturering eller extrudering
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-11 kl. 16:10.
Citera
2023-08-11, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, den köttfärssåsen du gör idag i modern tid så är alltså baljväxtfärs inkluderat som är en ganska ny produkt eftersom det kom nånstans vid 2017. Kan tänka mig mycket rivna morötter rotselleri, kanske palsternacka, ev andra rovor som kålrot

Kålrot har jag svårt att tänka mig, men annars har du rätt.
Sojafärs har unnits länge, så det har också använts.
Jag använder inte baljväxtfärs, än så länge klarar vi klimatmålen och budgeten ändå.
Men jag vet skolor i området som kör med baljfärsen.

Sen glömmer du att ’nya’ produkter lanseras till storkök och restauranger långt innan dom hamnar på hyllorna i din butik.
Och att det finns massor av produkter anpassade för storkök/måltidservice som du aldrig kommer se.
Senast redigerad av S-tor 2023-08-11 kl. 16:22.
Citera
2023-08-11, 16:21
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Saknar skolans och mammas köttfärssås så dj-vulskt!

Vad var hemligheten? Grädde? Mjöl?
Smak och konsistens var fantastisk, nu får jag bara "ren" köttfärssås, bologniese så att säga, den äkta svenska köttfärssåsen som serveras med spagetti var mycket godare än den som till exempel frugan gör.

Någon som håller med mig och vet hur den riktiga goda köttfärssåsen görs?
Inte rflekterat över det förrens nu men du har rätt i det du säger.
Citera
2023-08-12, 10:55
Medlem
Sladdarens avatar
Jag är lite smått paff att det inte finns ev nån skolmats-författare som kan redovisa alla Sveriges regioners län och kommuner orters skolmatsrecept samlat i en bok pr skola i ganska stor detaljrikedom med ingredienser (och var varorna kom ifrån) med de mått de hade, måttangivelser ifrån säg en decennium emellan iaf

Tex ifrån 70-80 talet, 80-90 talet, 2000 talet tom 2023

Jag tror iaf att intresset finns att inhandla den boken eller böckerna, åtminstone för att det kanske är kul läsning. Skulle nog vilja säga att det är intressant och ev testområde att tillaga bara för nostalgin
Samt hur en kommuns orter skiljde sig emellan likadana rätter

Visst kan man kanske söka i gamla referenser efter skolkoks- mat med recept men nja samlat i en bok vore nåt och lite historia bakom allt de tillagade.

Men då måste ju recepten va exakta och ifrån exakta produkter med ursprung

Nån som har nåt tips ? Eller existerar inte såna böcker som hör till Sveriges Skolmatshistoria med exakta recept som sagt.. De borde finnas

Isf kan man ju lätt utreda hur köttfärssåsen såg ut precis över hela sverige i respektive skola och landskap och kommun och kanske orter under vilket årtionde man tycker passar

Eller är allt ett bortglömt stort kapitel ?

Citat:
Det är väl strunt samma om det var näringsfattig onyttig mat i vissa rätter och fusk eller senor,ådror, benskrapskött, brosk fyllnadsmaterial, kött ifrån olämpliga delar av djur, inälvsmat, tungmetaller i mat osv ifrån 60-70 tal osv. Det viktiga är att det redovisas historiskt
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-12 kl. 11:01.
Citera
2023-08-13, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-tor
I vilken skola serveras Findus köttfärssås?
Findus köttfärssås finns inte på stora burkar, så det måste ta en jäkla tid för peronalen att öppna alla burkar.

Inte vet väl jag. Jag sa bara att den smakar som den man fick i skolan. Idag är det säkert en helt annan köttfärssås jämfört med den på kära 80-90-talet.
Citera
2023-08-13, 07:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Saknar skolans och mammas köttfärssås så dj-vulskt!

Vad var hemligheten? Grädde? Mjöl?
Smak och konsistens var fantastisk, nu får jag bara "ren" köttfärssås, bologniese så att säga, den äkta svenska köttfärssåsen som serveras med spagetti var mycket godare än den som till exempel frugan gör.

Någon som håller med mig och vet hur den riktiga goda köttfärssåsen görs?
Riven morot och mjöl är nog hemligheten. Och mycket konserverade tomater.

Jag föredrar för mustiga smakens skull riven palsternacka eller sellerirot (palsternacka är enklare köpa o riva) samt en skvätt rödvin.
Citera
2023-08-13, 07:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag är lite smått paff att det inte finns ev nån skolmats-författare som kan redovisa alla Sveriges regioners län och kommuner orters skolmatsrecept samlat i en bok pr skola i ganska stor detaljrikedom med ingredienser (och var varorna kom ifrån) med de mått de hade, måttangivelser ifrån säg en decennium emellan iaf

Tex ifrån 70-80 talet, 80-90 talet, 2000 talet tom 2023

Jag tror iaf att intresset finns att inhandla den boken eller böckerna, åtminstone för att det kanske är kul läsning. Skulle nog vilja säga att det är intressant och ev testområde att tillaga bara för nostalgin
Samt hur en kommuns orter skiljde sig emellan likadana rätter

Visst kan man kanske söka i gamla referenser efter skolkoks- mat med recept men nja samlat i en bok vore nåt och lite historia bakom allt de tillagade.

Men då måste ju recepten va exakta och ifrån exakta produkter med ursprung

Nån som har nåt tips ? Eller existerar inte såna böcker som hör till Sveriges Skolmatshistoria med exakta recept som sagt.. De borde finnas

Isf kan man ju lätt utreda hur köttfärssåsen såg ut precis över hela sverige i respektive skola och landskap och kommun och kanske orter under vilket årtionde man tycker passar

Eller är allt ett bortglömt stort kapitel ?
Förr i tiden fanns ju husmorsskola med husmorsreceptböcker. Det där dog väl ut på 80-talet. Men det kan fortfarande gå att hitta såna böcker begagnade. Tråkig matlagning, väldigt likt den torftiga skolmaten från 70-80-talen.

Vem kan glömma hönskuber i currysås, där såsen smakade som en pulversås Hollandaise med curry i. Och hönskuberna smugglades ut på skolgården där de studsade mot asfalten? Bäst om man bet av hörnen först.

Eller lapskojs, fibrer av rimmat oxkött i potatismos?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-08-13 kl. 08:00.
Citera
2023-08-13, 10:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förr i tiden fanns ju husmorsskola med husmorsreceptböcker. Det där dog väl ut på 80-talet. Men det kan fortfarande gå att hitta såna böcker begagnade. Tråkig matlagning, väldigt likt den torftiga skolmaten från 70-80-talen.

Vem kan glömma hönskuber i currysås, där såsen smakade som en pulversås Hollandaise med curry i. Och hönskuberna smugglades ut på skolgården där de studsade mot asfalten? Bäst om man bet av hörnen först.

Eller lapskojs, fibrer av rimmat oxkött i potatismos?

Ja det har jag inga tvivel kring att det fanns husmorsutbildningar för storkoksmat åt diverse mindre renommerade budget kunder som tex skolelever med skolkök. Definitivt inga kulinariska komplexa rätter med dyra varor eller många varor i, men dock ändå rätt metod för rätt målgrupp

Så jag förväntar mig inte alls nåt märkvärdigt i recept väg med oftast få grejer på säckar och burkar som öses ner i stora kärlkokare där det saknas en spännande smakupplevelsen beroende på vilket årtionde man pratar om som tex 40 tal till 70-80 tal

Men med tiden emellan 80-90 tal osv har det nog förbättrats en hel del i matväg och bättre smaker som inte behövdes kryddas upp så mycket

Höns var jag aldrig med om att få äta i skolan men kycklingcurry gryta. Ljusgul lite slajmy och överkokt stuvning. Även lapskojs fanns med på menyn och det var det där ilrosa strimlade köttet utblandat med potatismos

Poängen är väl bara att det redovisas i detalj med ingredienserna och metoderna hur de tillagade det, och varifrån de köpte lagervarorna. Nostalgi som sagt, och som man kanske vill testa igen med ev en uppkryddad variant samt en annan modernare tillagningssätt efter man provat "originalet" ifrån Skolan ;-)
Citera
2024-01-30, 19:09
Medlem
Tyckte också den vad sjukt god. Har dock smakat det på fler ställen där maten i mängder typ lunchrestauranger. Vet dock inte vad som gör att den smakar annorlunda
Citera
2024-02-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Tyckte också den vad sjukt god. Har dock smakat det på fler ställen där maten i mängder typ lunchrestauranger. Vet dock inte vad som gör att den smakar annorlunda

Som jag minns skolans köttfärssås var den helt smaklös. Den enda smak man kände, men som totalt dominerade var ketchup, vafan det nu har i en köttfärssås att göra. Åtminstone i de enorma mängderna.

Klart att vissa ungar uppskattade den då den var lika söt som Ahlgrens bilar.

Konsistensen var mer soppa än köttfärssås, och kryddningen var sannolikt nära obefintlig. Hade det någonsin funnit grund för god köttsmak var den totalt utraderad genom att den inte innehöll tillräckligt med salt, eller fått koka ihop ordentligt. Serverades oftast tillsammans med överkokt varmhållen spagetti och ännu mer ketchup.

Borde snarare bidra till trauman, än något kulinariskt matminne.

Vet att vissa skolor är bättre än andra när det kommer till att laga god mat, så kanske har ni helt andra erfarenhet av skolmaten än jag.
Citera
2024-02-01, 09:45
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Klart den var god när man hade en energiförbrukning på en miljard kcal i timmen.
- Allt är gott när man är hungrig
Citera
2024-02-01, 10:01
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Snobird 2024-02-01 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in