2023-08-04, 11:29
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Saknar skolans och mammas köttfärssås så dj-vulskt!

Vad var hemligheten? Grädde? Mjöl?
Smak och konsistens var fantastisk, nu får jag bara "ren" köttfärssås, bologniese så att säga, den äkta svenska köttfärssåsen som serveras med spagetti var mycket godare än den som till exempel frugan gör.

Någon som håller med mig och vet hur den riktiga goda köttfärssåsen görs?

Vill du ha skolan köttfärssås så är det bara och köpa köttfärssås i burk.
Citera
2023-08-04, 12:22
Medlem
448s avatar
För 20 år sen fanns det en svensktillverkad konservköttfärsås som hette rainbow , den var kanske skolans som även såldes ut på marknaden.

Var beredskapsföråddsvibbar om den men var god som skolans
Citera
2023-08-04, 13:00
Medlem
sluskjohans avatar
Jag håller med men jag har inte tänkt på det. i skolan gillade jag köttfärssås men inte nu längre. Kan ju vara så att jag fortfarande gillar köttfärssås.
Citera
2023-08-04, 14:15
Medlem
Gitarrvalpens avatar
En hemlighet är att skolans köttfärssås använde sig av passerade tomater.

Jag märkte det själv en gång när jag köpte fel och tänkte "hm.. det här känns bekant".

Inget ont om det. Kanonkäk på den tiden det begav sig!
Citera
2023-08-04, 14:23
Medlem
liten.igelkotts avatar
Skulle gissa på att den innehåller köttfärs, krossade tomater, salt och lök. Skolmaten brukar vara smaklös så låter man bli peppar, cayennepeppar, vitlök och annat som ger smak borde man komma i närheten. Gör klart färsen och låt den stå på varmhållning i några timmar.
Citera
2023-08-05, 05:41
Medlem
Mitt minne av skolans köttfärssås är att den smakade absolut ingenting och att det mer liknande en soppa.

Att ha 1DL (sic!) ketchup OCH socker till 600g färs blir ju mer sockerkaka än köttfärssås.

Förstår att man kan längta till klassiker, men är man vuxen har man nog utvecklat sina smaklökar till den grad att det man som barn upplevde var gott då nog gör bäst i att stanna kvar som en trevligt minne.
Citera
2023-08-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den här?
https://www.findus.se/var-mat/skaffe...sas-original#2

Exakt!
Citera
2023-08-10, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Vill du ha skolan köttfärssås så är det bara och köpa köttfärssås i burk.

Vilken skola är det som serverar köttfärsås på burk?
Det måste vara en skola med enormt bra ekonomi.
Citera
2023-08-10, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Saknar skolans och mammas köttfärssås så dj-vulskt!

Vad var hemligheten? Grädde? Mjöl?
Smak och konsistens var fantastisk, nu får jag bara "ren" köttfärssås, bologniese så att säga, den äkta svenska köttfärssåsen som serveras med spagetti var mycket godare än den som till exempel frugan gör.

Någon som håller med mig och vet hur den riktiga goda köttfärssåsen görs?

Hur köttfärssåsen görs skiljer sig naturligtvis från skola till skola. Det finns inget gemensamt recept för alla skolor i landet.

Där jag jobbar smakar inte ens köttfärssåsen likadant från gång till gång.
Citera
2023-08-10, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Exakt!

I vilken skola serveras Findus köttfärssås?
Findus köttfärssås finns inte på stora burkar, så det måste ta en jäkla tid för peronalen att öppna alla burkar.
Citera
2023-08-10, 20:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Mitt minne av skolans köttfärssås är att den smakade absolut ingenting och att det mer liknande en soppa.

Att ha 1DL (sic!) ketchup OCH socker till 600g färs blir ju mer sockerkaka än köttfärssås.

Förstår att man kan längta till klassiker, men är man vuxen har man nog utvecklat sina smaklökar till den grad att det man som barn upplevde var gott då nog gör bäst i att stanna kvar som en trevligt minne.
Sitter just exakt nu och avnjuter fil och kalaspuffar 🙂

Min smak när det gäller mat är som min humor, jag kan njuta av sniglar, ostron eller en medium rare ryggbiff men gillar också plättar med hallonsylt och vispgrädde (pannkakor som sörlänningar säger).

När det gäller humor älskar jag exempelvis Ricky Gervais men kan också skratta åt buskis!

Vad jag inte gillar är kryddstark mat och humor som är för mycket under bältet men annars är jag allätare 🙂
Citera
2023-08-10, 20:30
Medlem
Har försökt återskapa morsans köttfärssås från 1970-talet men trots många försök så har jag inte hittat rätt ännu.
I princip var det bara köttfärs, gul lök, Felix Ketchup och salt + vitpeppar och stekt i smör.
Troligen serverad med Kungsörnen Spagetti.

Men hittills har jag inte fått till det, kommer ihåg att det var ändå godare uppstekt dagen efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in