Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-11, 14:00
Medlem
asdhundrafogs avatar
Klimatförändringar: En industri byggd på alarmism? Forskare erkänner manipulation

Jag kom nyligen över en artikel som jag tror kan intressera många här. Klimatforskaren Judith Curry har öppet erkänt att den så kallade "överväldigande vetenskapliga konsensusen" kring klimatförändringar är en tillverkad sanning.

Curry, som tidigare var en framstående röst inom klimatlarmismen, har nu tagit ett steg tillbaka och granskat sina egna forskningsresultat. Hon har insett att det fanns brister i hennes tidigare arbete och att mycket av den rådande klimathysterin bygger på dålig data och naturlig klimatvariation.

Artikeln tar upp flera intressanta punkter, inklusive:

• Hur forskare har en ekonomisk och social incitament att överdriva riskerna med klimatförändringar.
  • Hur Curry blev behandlad som en rockstjärna av miljögrupper när hon publicerade en studie som visade en ökning av orkanintensiteten.
  • Hur vissa FN-tjänstemän har använt klimatförändringsfrågan för att främja sina egna politiska agendor.
  • Hur den "tillverkade konsensusen" skapas genom att belöna alarmistiska påståenden och marginalisera skeptiska röster.

Detta är en ögonöppnande läsning som slänger ljus över de mörka hörnen av klimatforskningsindustrin. Vad tycker ni om detta? Är det dags att ifrågasätta den rådande berättelsen om klimatförändringar?

https://www.friatider.se/klimatforskare-insag-att-hon-deltog-i-en-stor-bluff
https://nypost.com/2023/08/09/climate-scientist-admits-the-overwhelming-consensus-is-manufactured/

Citat:
Judith A. Curry (born c. 1953) is an American climatologist and former chair of the School of Earth and Atmospheric Sciences at the Georgia Institute of Technology. Her research interests include hurricanes, remote sensing, atmospheric modeling, polar climates, air-sea interactions, climate models, and the use of unmanned aerial vehicles for atmospheric research. She was a member of the National Research Council's Climate Research Committee,[1] published over a hundred scientific papers, and co-edited several major works.[2] Curry retired from academia in 2017 at age 63.[2]
Citera
2023-08-11, 14:06
"this hysteria is your fault!" Människan är sådan förstår du. Om det inte hade varit klimatet så hade det varit något annat. Bägaren måste alltid vara 100%. "Bägaren människan" kan inte vara 50% full och 50% tom.
Citera
2023-08-11, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Jag kom nyligen över en artikel som jag tror kan intressera många här. Klimatforskaren Judith Curry har öppet erkänt att den så kallade "överväldigande vetenskapliga konsensusen" kring klimatförändringar är en tillverkad sanning.

https://nypost.com/2023/08/09/climate-scientist-admits-the-overwhelming-consensus-is-manufactured/

Allt är känt sedan länge - men frågan är hur man får PK-mongona att läsa NY-POST.

De har säkert någon factcheck-sida de går till och får veta att NYPOST är "ultrakonservativa" och därmed kan man inte läsa något som publicerats där.
Citera
2023-08-11, 15:25
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Curry, som tidigare var en framstående röst inom klimatlarmismen, har nu tagit ett steg tillbaka och granskat sina egna forskningsresultat. Hon har insett att det fanns brister i hennes tidigare arbete och att mycket av den rådande klimathysterin bygger på dålig data och naturlig klimatvariation.

J. Curry är väl en av de mest sansade och välpublicerad forskarna gällande klimatet.
Hon blev ett av de tidiga offren för cancelkulturen när det gällde att inte hålla med klimatfobikerna om ond, bråd död pga antropogen global uppvärmning.

Så "tidigare var en framstående röst inom klimatlarmismen" är inte direkt sant, nånstans och definitivt inte om man ser till de senaste 15 åren.
Citera
2023-08-11, 17:08
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns gott om sammanställningar av vad klimatmodellerna från 80/90 tal förutspådde hur utfallet ser ut.
Du kanske känner till vad vetenskaplig metod går ut på?
Varför bör vi minska utsläpp av CO2? CO2’s effekt på temperaturen avtar med stigande koncentration, vi får hålla på till nästa istid om vi skall lyckas med det klimathysterikerna påstår.
Däremot bör man anpassa sig efter förändrat väder, för Sveriges del finns egentligen bara fördelar.

Okej, men vi stryker modellerna och glömmer CO2. Tolkar jag dig rätt att vi bör köra på som vanligt utöver att anpassa för oväder? Ska vi göra någonting?
Citera
2023-08-11, 17:10
Medlem
najass avatar
Ännu en tråd infogad

/mod
Citera
2023-08-11, 17:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Sedan beror ser förstås också på referensperiod. Om du tar både T1 och T2 (som du ju gjort konsekvent tidigare med uppvärmningen mellan 1910 - 1950 som du intresserat dig för och refererat till) i ditt inlägg argumenterar du ju mot dig själv, hur än du ser på ordet "kraftig". Där är ju dina A1+A2=0.

Men du har ju inte sagt något så specifikt som vanligt. Så du kan ju ta tillbaka och modifiera vad du menade retroaktivt enligt sedvanligt förnekarynkrygghet, som jag tog upp här.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Och såhär skrev ju ipcc
The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C. The best estimate of human-induced warming is 1.07°C.

Så det är högst oklart vilken "kraftig" nedgång du syftar på.
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Xenonen har tidigare skrivit att temperaturen förmodligen hade fortsatt långsamt nedåt utan människans påverkan (i diskussioner om att vi borde förvänta oss en uppvärming efter lilla istiden) vill jag minnas. Du skriver att nedgången skulle ha varit "kraftig".
Titta på data och formler istället för att märka enskilda ord. Den naturliga uppvärmningen under första halvan av 1900-talet övergick i en naturlig nedkylning som nu skulle ha nått samma låga temperatur som 1910 (om IPCC:s förklaringsmodell stämmer). Vi skulle alltså ha det väldigt kallt historiskt sett och en nedåtgående trend. Detta är faktiska fysiska processer som givetvis har en påverkan på vädret och klimatet. Det går inte att bara stirra sig blind på koldioxid.
Citera
2023-08-11, 17:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Allt är känt sedan länge - men frågan är hur man får PK-mongona att läsa NY-POST.

De har säkert någon factcheck-sida de går till och får veta att NYPOST är "ultrakonservativa" och därmed kan man inte läsa något som publicerats där.
Här i tråden kallas Judith Curry ”ökänd förnekare”, hennes sajt ”förnekarblogg” och så vidare. Det säger det mesta om hur oseriöst hon och andra kritiker bemöts.
Citera
2023-08-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Titta på data och formler istället för att märka enskilda ord. Den naturliga uppvärmningen under första halvan av 1900-talet övergick i en naturlig nedkylning som nu skulle ha nått samma låga temperatur som 1910 (om IPCC:s förklaringsmodell stämmer). Vi skulle alltså ha det väldigt kallt historiskt sett och en nedåtgående trend. Detta är faktiska fysiska processer som givetvis har en påverkan på vädret och klimatet. Det går inte att bara stirra sig blind på koldioxid.
Det står dig fritt att hävda att IPCC har fel, men om du hänvisar till IPCC får du banne med acceptera de resultat de får. Du kommer inte längre än till figur SPM.1 för att inse att det du skriver inte har något att göra med vad klimatmodellerna kommer fram till:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/summary-for-policymakers
Citera
2023-08-11, 17:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det står dig fritt att hävda att IPCC har fel, men om du hänvisar till IPCC får du banne med acceptera de resultat de får. Du kommer inte längre än till figur SPM.1 för att inse att det du skriver inte har något att göra med vad klimatmodellerna kommer fram till:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/summary-for-policymakers
Jag och SPM.1 visar samma sak men IPCC trollar bort ETCW med godtycklig statistik. Jag köper det inte.
Citera
2023-08-11, 18:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Okej, men vi stryker modellerna och glömmer CO2. Tolkar jag dig rätt att vi bör köra på som vanligt utöver att anpassa för oväder? Ska vi göra någonting?
Problemet är att vänstern ”kidnappat” klimatfrågan och förstört den på sedvanligt sätt. Det går inte att urskilja gränserna mellan vetenskap, politik och maktspel på olika nivåer. Det är förstås ett enormt stort problem.
Citera
2023-08-11, 18:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Titta på data och formler istället för att märka enskilda ord.

Det är dina siffror jag hänvisar till. Vill du att jag ska bemöta något annat, får du komma med något annat. Det är dina påståenden och mina svar på dessa.
Citat:

Den naturliga uppvärmningen under första halvan av 1900-talet övergick i en naturlig nedkylning som nu skulle ha nått samma låga temperatur som 1910 (om IPCC:s förklaringsmodell stämmer). Vi skulle alltså ha det väldigt kallt historiskt sett och en nedåtgående trend. Detta är faktiska fysiska processer som givetvis har en påverkan på vädret och klimatet. Det går inte att bara stirra sig blind på koldioxid.
Vi skulle ha haft ungefär samma temperatur som innan våra utsläpp med andra ord.

Vi missförstod dig nog bara när du skrev saker som
Citat:

Om IPCC:s förklaringsmodell stämmer så finns det en kraftig naturlig nedkylning bakom den uppvärmning som CO2 orsakar (enligt IPCC). Tar vi bort mycket av utsläppt CO2 kan det bli global nedkylning istället. Man kan också undra hur vädret påverkas av dessa sedan mitten av 1900-talet pågående kylande faktorer. Det är väldigt tyst om detta överallt.
...
Om IPCC:s förklaringsmodell stämmer så finns det en kraftig naturlig nedkylning bakom den uppvärmning som CO2 orsakar (enligt IPCC). Tar vi bort mycket av utsläppt CO2 kan det bli global nedkylning istället.
Men visst. Skulle vi få bort ca 140 ppm CO2 i atmosfären, skulle det leda till en nedkylning. Vi skulle komma tillbaka till ungefär preindustriella temperatur. Kanske lite lägre om vi inte också passade på att ta bort antropogena aerosoler samtidigt. Men eftersom det var både vi människor som tillförde den och tog bort den i det hypotetiska fallet, skulle inte jag räkna varken uppvärmningen eller nedkylningen till de naturliga termerna. Jag skulle räkna den till de antropogena termerna.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-11 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in