Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Titta på data och formler istället för att märka enskilda ord.
Det är dina siffror jag hänvisar till. Vill du att jag ska bemöta något annat, får du komma med något annat. Det är dina påståenden och mina svar på dessa.
Citat:
Den naturliga uppvärmningen under första halvan av 1900-talet övergick i en naturlig nedkylning som nu skulle ha nått samma låga temperatur som 1910 (om IPCC:s förklaringsmodell stämmer). Vi skulle alltså ha det väldigt kallt historiskt sett och en nedåtgående trend. Detta är faktiska fysiska processer som givetvis har en påverkan på vädret och klimatet. Det går inte att bara stirra sig blind på koldioxid.
Vi skulle ha haft ungefär samma temperatur som innan våra utsläpp med andra ord.
Vi missförstod dig nog bara när du skrev saker som
Citat:
Om IPCC:s förklaringsmodell stämmer så finns det en kraftig naturlig nedkylning bakom den uppvärmning som CO2 orsakar (enligt IPCC). Tar vi bort mycket av utsläppt CO2 kan det bli global nedkylning istället. Man kan också undra hur vädret påverkas av dessa sedan mitten av 1900-talet pågående kylande faktorer. Det är väldigt tyst om detta överallt.
...
Om IPCC:s förklaringsmodell stämmer så finns det en kraftig naturlig nedkylning bakom den uppvärmning som CO2 orsakar (enligt IPCC). Tar vi bort mycket av utsläppt CO2 kan det bli global nedkylning istället.
Men visst. Skulle vi få bort ca 140 ppm CO2 i atmosfären, skulle det leda till en nedkylning. Vi skulle komma tillbaka till ungefär preindustriella temperatur. Kanske lite lägre om vi inte också passade på att ta bort antropogena aerosoler samtidigt. Men eftersom det var både vi människor som tillförde den och tog bort den i det hypotetiska fallet, skulle inte jag räkna varken uppvärmningen eller nedkylningen till de naturliga termerna. Jag skulle räkna den till de antropogena termerna.