Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-10, 20:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Missade du detta? Du svarade iaf på det.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Du argumenterade mot dig själv och för IPCCs slutsats.
Jag har inte argumenterat mot mig själv. De naturliga faktorerna är negativa i den senare perioden, vilket Xenonen grundlöst invänder mot.
Citera
2023-08-10, 21:28
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det gör de inte, alla klimatmodeller har överskattat hur snabbt temperaturen stiger, de ligger rätt när de publiceras för att sedan när de matchas mot verkligheten kraftigt överdriva hur snabbt temperaturen har ökat.
Hela dravlet bygger på teorier och försök att kvantifiera ett kaossystem.
Det fungerar inte med väder som tråden tar upp så fort tidsfaktorn kommer in i bilden. Det fungerar inte med klimat.

Det skulle vara intressant att veta vilken forskning du stödjer dig på, den forskning jag förlitar mig på förstår du nog vilken det är. Rymdforskningen exempelvis är ju en bidragande orsak till att vi just har de klimatmodeller som vi har idag och hur vi kan visa på mänsklig påverkan.

Låt säga att klimatmodellerna inte stämmer. Vad menar du att vi bör göra istället? Minskar vi inte koldioxidutsläppen kommer det även medföra ökade utsläpp av andra miljöskadliga ämnen vilket är en annan del av problemet. Hur ska vi kunna minska dessa utan att minska utsläppen?
Citera
2023-08-10, 22:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har inte argumenterat mot mig själv. De naturliga faktorerna är negativa i den senare perioden, vilket Xenonen grundlöst invänder mot.
Xenonen har tidigare skrivit att temperaturen förmodligen hade fortsatt långsamt nedåt utan människans påverkan (i diskussioner om att vi borde förvänta oss en uppvärming efter lilla istiden) vill jag minnas. Du skriver att nedgången skulle ha varit "kraftig".
Citera
2023-08-11, 01:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sedan beror ser förstås också på referensperiod. Om du tar både T1 och T2 (som du ju gjort konsekvent tidigare med uppvärmningen mellan 1910 - 1950 som du intresserat dig för och refererat till) i ditt inlägg argumenterar du ju mot dig själv, hur än du ser på ordet "kraftig". Där är ju dina A1+A2=0.

Men du har ju inte sagt något så specifikt som vanligt. Så du kan ju ta tillbaka och modifiera vad du menade retroaktivt enligt sedvanligt förnekarynkrygghet, som jag tog upp här.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Och såhär skrev ju ipcc
The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C. The best estimate of human-induced warming is 1.07°C.

Så det är högst oklart vilken "kraftig" nedgång du syftar på.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-11 kl. 01:31.
Citera
2023-08-11, 04:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Snarare är allmänna relativitetsteorin på ungefär samma nivå. Newtons ekvationer har egentligen inget förklaringsvärde.

Japp.
Jag kan faktiskt presentera ditt implicita argument/missförstånd mer explicit än vad du själv klarar av;
Det du menar är att mänsklighetens utsläpp är betydelselösa i förhållande till det som naturen själv avger. Eller hur?

Har du aldrig fått detta missförstånd förklarat för dig?

Nu har du chansen att dra tillbaka ditt implicita påstående. Av ren feghet. Ty fel är det värsta tänkbara för den politiskt motiverade förnekaren. Hellre ta mats ur sin skola än erkänna fel. Ju luddigare ju enklare. Det är därför ni alla är rädda för att uttrycka er explicit. Vi vet.
Antiintellektuella ynkryggar. Många av er är rädda för att exponera era idéer och uppfattningar och vill alltid ha en rätträttväg öppen i form av otydlighet.
Gravitationen förklarar givetvis inget det geniet tror däremot är att en teori som ständigt måste modifieras är en absolut sanning.
Att haven är den största källan som dessutom ökar med stigande värme, verkar du och stolleklubben inte låtsas om. vattenånga är en betydligt kraftfullare gas än CO2 för växthuseffekten när vi ändå fantiserar om klimatet.
Att människans förhållandevis lilla bidrag har en betydelse, frågan är hur stor? Någon eller några tiondels grader?
Eftersom teorin är hundskit så måste man låtsas att det ackumuleras CO2 som tydligen är mycket värre än vattenånga.
Men skulle kommunisterna och gröntomtarna prata vattenånga så skulle folk skratta ut sekten.
Nu kommer den ackumulerade CO2 atmosfären göra så att vi snart brinner upp.
Citera
2023-08-11, 05:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Tänker du att det inte spelar någon roll om kolföreningarna finns i jorden, havet eller atmosfären och att vi har ett kolkretslopp som inte påverkats av mänsklig aktivitet?
Du menar att jordens glödande inte inte orsakar vulkanutbrott, eller att solens varierande aktivitet inte påverkar klimatet på jorden tusentals gånger mer än människan? Att klimatet precis som allt på jorden är i ständigt förändring och att vi haft allt från enorma istäcken till tropiska hav uppe i Norden?
Människans påverkan är lokal i huvudsak och vår förmåga att påverka klimatet globalt är ytterligt begränsad.

Folk blandar ihop miljö med klimathysteri.
Citera
2023-08-11, 05:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, det vet vi.
https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/
En nödvändig förändring i en teori som är felaktig.
Citera
2023-08-11, 05:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det skulle vara intressant att veta vilken forskning du stödjer dig på, den forskning jag förlitar mig på förstår du nog vilken det är. Rymdforskningen exempelvis är ju en bidragande orsak till att vi just har de klimatmodeller som vi har idag och hur vi kan visa på mänsklig påverkan.

Låt säga att klimatmodellerna inte stämmer. Vad menar du att vi bör göra istället? Minskar vi inte koldioxidutsläppen kommer det även medföra ökade utsläpp av andra miljöskadliga ämnen vilket är en annan del av problemet. Hur ska vi kunna minska dessa utan att minska utsläppen?
Det finns gott om sammanställningar av vad klimatmodellerna från 80/90 tal förutspådde hur utfallet ser ut.
Du kanske känner till vad vetenskaplig metod går ut på?
Varför bör vi minska utsläpp av CO2? CO2’s effekt på temperaturen avtar med stigande koncentration, vi får hålla på till nästa istid om vi skall lyckas med det klimathysterikerna påstår.
Däremot bör man anpassa sig efter förändrat väder, för Sveriges del finns egentligen bara fördelar.
Citera
2023-08-11, 06:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gravitationen förklarar givetvis inget

Jag skrev inte gravitationen. Jag skrev allmänna relativitetsteorin.

Citat:
det geniet tror däremot är att en teori som ständigt måste modifieras är en absolut sanning.
Att haven är den största källan som dessutom ökar med stigande värme, verkar du och stolleklubben inte låtsas om. vattenånga är en betydligt kraftfullare gas än CO2 för växthuseffekten när vi ändå fantiserar om klimatet.

Det geniet vet om är att haven är en nettosänka. Kretslopp skriver du om. Det implicerar att det även finns sänkor som tar upp koldioxid. Både haven och naturen som helhet tar upp mer koldioxid än det avger. Mängden vattenånga som atmosfären kan hålla är en funktion av dess temperatur. Mer CO2, mer vattenånga.
Citat:

Att människans förhållandevis lilla bidrag har en betydelse, frågan är hur stor? Någon eller några tiondels grader?

Hela uppvärmingen är en bra utgångspunkt.
Citat:

Eftersom teorin är hundskit så måste man låtsas att det ackumuleras CO2 som tydligen är mycket värre än vattenånga.
Men skulle kommunisterna och gröntomtarna prata vattenånga så skulle folk skratta ut sekten.
Nu kommer den ackumulerade CO2 atmosfären göra så att vi snart brinner upp.
Att du skriver att det är hundskit innebär inte att den är det. I synnerhet när du inte klarar av att argumentera för att den är hundskit.
Senast redigerad av MrArtur 2023-08-11 kl. 07:04.
Citera
2023-08-11, 09:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Rekordtillväxt för korallerna tredje året i rad på Stora Barriärrevet.
https://dailysceptic.org/2023/08/10/coral-at-the-great-barrier-reef-holds-on-to-recent-record-gains-defying-all-doomsday-predictions/
ja, jösses... Men som du förstår är alla variationer i naturen indikationer på CAGW, GW eller som det numera kallas climate change, CC. Det spelar ingen roll om det blir bättre eller sämre eller är en naturlig 50- 100:årshändelse, det är ditt fel för biffen du åt i går kom från en kossa som fes i förgår och du åkte bil till affären för att köpa den.

Ffa. är det dessutom svenskars fel. Vårt bidrag av co2 har på något mystiskt vis en särdeles hög påverkan. Nästan hälften av vänstertrollen tror Sveriges utsläpp är viktigare för klimatet än Kinas dito. https://www.svd.se/a/rlKM80/novus-svenskarnas-syn-pa-klimatpolitiken?fbclid=IwAR09Hc0mEjTJ4AYMQ_V3ovKke 5_tb8_sqNsGuvMshSS2JW09Rd EVgqkXi90

Fö kom jag att fundera på ungefär hur arga 1600-1800:talsmänniskorna måste ha varit på att 1500:talsmänniskorna drog ned så mycket på sina co2-utsläpp att de skapade lilla istiden. Vilka jävla svin alltså! Det blev ju satans kallt och missväxt.

Edit: Jag hoppas 2100:talets människor kommer inse att det var Eddy minimum som var orsaken till temperatursänkningen ca 2025-2055 så vi slipper gå till historien som klimatmarodörer.
Senast redigerad av Brain Damage 2023-08-11 kl. 09:44.
Citera
2023-08-11, 13:21
Medlem
En uppriktig forskare som berättar om sanningen:

We are told climate change is a crisis, and that there is an “overwhelming scientific consensus.”

“It’s a manufactured consensus,” climate scientist Judith Curry tells me.

https://nypost.com/2023/08/09/climate-scientist-admits-the-overwhelming-consensus-is-manufactured/
Citera
2023-08-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Den globala minskningen av totalt bränd yta handlar inte om att skogsbränder minskar överallt, utan den siffran påverkas i hög grad av minskning av gräsbränder på savanner och liknande ytor, främst i Afrika. På andra håll sker en ökning.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jgrg.20042
Är det relaterat på nåt sätt till koldioxidutsläppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in