Citat:
"Det är bara teorier." Vet du vad en vetenskaplig teori är? Det är alltså inte det som vi i vardagligt tal pratar om när vi säger teori. En vetenskaplig teori är det sista steget när allt har bevisats stämma. Inte den första tanken.Du påstår så mycket. Du vet ingenting om mig och ändå påstår du saker om mig.
"Är det bra att lära sig saker om evolution av folk som inte kan nånting om evolution?"
"För om du tycker att det är en bra idé att lära sig saker av folk som inte kan så mycket... "
Buddhismen är den religion som mest överensstämmer med det vetenskapen hitintills kommit fram till.
Men faktiskt orkar jag inte diskutera med folk som inte satt sig in i andra aspekter av livet än de som de hjärntvättats till att tro på. Har du tänkt på att allt är teorier när man ska diskutera sådana här saker? Och att allt är hjärntvätt i nån form? Du kan naturligtvis hävda att du vet hela sanningen bara för att nån har sagt att den är det. Precis som alla kan hävda det som har hört "sanningen". Vilket tidsslöseri att försöka hävda sin grupps sanning. Vi=mänskligheten... Låter som fundamentalistiskt tänkande i mina öron. Alla kan stå och skrika sin sanning, tills nån överröstar nån annan just då.
Jag gick in i tråden för att jag tycker det är kul med frågeställningen vad är medvetandet? Där ligger vetenskapen i lä, då den bara forskar i det fysiska. Och det planet är väldigt begränsande i sin förståelse av vad som varit och utgår från tolkningar av dagens människor som ska försöka förklara och som använder en världsbild som kanske inte är sann då den baseras på tolkningar av verklighet och slutsatser som gjorts av människor som bara visar hur de ser på saker och ting idag. När verkligheten kanske upplevdes helt annorlunda av människor förr.
"Är det bra att lära sig saker om evolution av folk som inte kan nånting om evolution?"
"För om du tycker att det är en bra idé att lära sig saker av folk som inte kan så mycket... "
Buddhismen är den religion som mest överensstämmer med det vetenskapen hitintills kommit fram till.
Men faktiskt orkar jag inte diskutera med folk som inte satt sig in i andra aspekter av livet än de som de hjärntvättats till att tro på. Har du tänkt på att allt är teorier när man ska diskutera sådana här saker? Och att allt är hjärntvätt i nån form? Du kan naturligtvis hävda att du vet hela sanningen bara för att nån har sagt att den är det. Precis som alla kan hävda det som har hört "sanningen". Vilket tidsslöseri att försöka hävda sin grupps sanning. Vi=mänskligheten... Låter som fundamentalistiskt tänkande i mina öron. Alla kan stå och skrika sin sanning, tills nån överröstar nån annan just då.
Jag gick in i tråden för att jag tycker det är kul med frågeställningen vad är medvetandet? Där ligger vetenskapen i lä, då den bara forskar i det fysiska. Och det planet är väldigt begränsande i sin förståelse av vad som varit och utgår från tolkningar av dagens människor som ska försöka förklara och som använder en världsbild som kanske inte är sann då den baseras på tolkningar av verklighet och slutsatser som gjorts av människor som bara visar hur de ser på saker och ting idag. När verkligheten kanske upplevdes helt annorlunda av människor förr.
Och om vi pratar specifikt evolutionsteorin så har den såvitt jag vet 4 av varandra oberoende bevis som alla visar på att den stämmer.
Vi har sett det med egna ögon, både i labbmiljö och i verkligheten.
Tittar man på DNA så kan man se det på två sätt. Dels det raka släktskapet av olika arter med gemensamt DNA. Men ännu bättre är att det också finns vissa "felaktiga" DNA-sekvenser, som har kommit in lite från ingenstans. Dessa "felaktiga" DNA-sekvenser passar också perfekt ihop med det raka släktskapet. Så vi kan se på DNA-strukturen att dom djuren som borde vara närmast släkt med varandra också har samma av dom här felaktiga sekvenserna. Medans dom som ligger lite längre ifrån saknar dom helt och hållet.
Dessa är i sig vattentäta bevis på att det stämmer.
Sen kan man också titta på fossiler och deras utveckling över tid.
Alla dessa saker stämmer överens med varandra och med evolutionsteorin.
Är du villig till att ta till dig den här informationen eller tänker du fortsätta prata om saknade länkar?
EDIT: Sen kan jag lägga till en sak som jag tyckte var helt fantastisk när jag lärde mig det. Alla ryggradsdjur (har för mig att det var alla ryggradsdjur i alla fall, var ett tag sen), har samma grundläggande fysik. 4 lemmar, armar/ben. Och på varje lem 5 "fingrar" eller spår av före detta fingrar. Människor, apor, hundar, katter. Till och med fåglar är byggda på samma sätt. Vingarna är deras "armar" och det som håller ut fjädrarna i vingarna är byggda som fingrar.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-08-10 kl. 20:18.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-08-10 kl. 20:18.