2023-08-10, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är det därför du anser att man inte ska äta hästkött, för att det inte finns ekonomi i det?

Det handlar alltså inte längre om att man har användning för hästar innan de slaktas?

Jag anser inte att man kan äta alla djur hur som helst nej. Hästkött borde vara förbjudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Tror du en arabisk kamelägare hade velat höra att alla hans kameler borde gå till slakt? En fårägare? En indisk kodyrkare? Ska du säga till en muslim att slakta alla grisar och ät dom? Olika folk kommer att motsätta sig olika kött i en kollektiv avhållsamhet. Man kan inte bara göra kött av allt, vissa saker måste man låta gå.
Du får det att låta som om de som skickar hästar till slakt är tvingade att göra det.

Så är det ju inte.

Du håller hela tiden på med att ändra dina argument för varför vi inte ska äta hästkött.

Citat:
Jag anser inte att man kan äta alla djur hur som helst nej. Hästkött borde vara förbjudet.
Men du har inga som helst hållbara argument för varför.

Kan du inte bara säga att det handlar om att du tycker hästar är söta?
Citera
Medlem
Citat:
Tror du en arabisk kamelägare hade velat höra att alla hans kameler borde gå till slakt? En fårägare? En indisk kodyrkare? Ska du säga till en muslim att slakta alla grisar och ät dom? Olika folk kommer att motsätta sig olika kött i en kollektiv avhållsamhet. Man kan inte bara göra kött av allt, vissa saker måste man låta gå.

Citerar en gammal veterinär.
”Häst passar bäst som två tunna skivor på mackan”
Hästägarna behandlar hästen som en 500kg pudel
Citera
2023-08-10, 17:50
Medlem
Kedoxs avatar
Men allvarligt. Är väl det senaste århundradet som man börjar hoppelihoppa och fjanta med häst inom dressyr.

Förr hade man dem inom jordbruket för att dra plogar och när det skulle resas med vagn.
Kavalleristerna hade dem för att ta sig fram i strid.

Så påstå inte att häst är att jämföra med hund och katt. Snarare ett bruksdjur likt ko. Inte hästens fel att dess roll feminiserats å det grövsta. Dessutom är det skitgott!
Citera
2023-08-10, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får det att låta som om de som skickar hästar till slakt är tvingade att göra det.

Så är det ju inte.

Du håller hela tiden på med att ändra dina argument för varför vi inte ska äta hästkött.

Men du har inga som helst hållbara argument för varför.

Kan du inte bara säga att det handlar om att du tycker hästar är söta?

Man kan äta hästkött men man behöver inte sälja det.
Citera
2023-08-10, 17:52
Medlem
Citat:
Jo fast jag anser att ni som äter hästkött gynnar slakt av häst och gör folk mer benägna att slakta häst till försäljning och pga att man inte kan föda upp dom som slaktdjur så bör man begränsa den sortens kötthandeln med lagen, för att stävja slakteriet av hästar som använts som sällskapsdjur. Då ett sådant djur inte passar sig till att säljas på marknaden.

Det är ju dock bara ett känsloargument. Allt kött som är tjänligt borde användas, allt annat är slöseri.
Det är inget dåligt med att en häst som dött slaktas för att bli mat, det är enbart för hästens ägare det har betydelse.
Det gör inte dig någon som helst skillnad om en häst som avlivats blir kött till mig, kött till en gris eller om den kremeras.
Känslomässigt påverkar det hästägaren, i övrigt är det bara positivt om köttet används istället för att gå till spillo. Det är mer ekonomiskt och mer miljövänligt. Alltså bättre för samhället

Sen har du fel, hästar kan visst födas upp som slaktdjur. Det sker i flertalet länder som t.ex. Kina, Kazakstan, Mexiko, Frankrike och Kanada(och en hel hög andra länder).
Citera
2023-08-10, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Men allvarligt. Är väl det senaste århundradet som man börjar hoppelihoppa och fjanta med häst inom dressyr.

Förr hade man dem inom jordbruket för att dra plogar och när det skulle resas med vagn.
Kavalleristerna hade dem för att ta sig fram i strid.

Så påstå inte att häst är att jämföra med hund och katt. Snarare ett bruksdjur likt ko. Inte hästens fel att dess roll feminiserats å det grövsta. Dessutom är det skitgott!

Endast sjuka människor äter häst.
Citera
2023-08-10, 17:54
Medlem
Citat:
Man kan äta hästkött men man behöver inte sälja det.
Aha, så nu är det okej att äta hästkött i alla fall. Bra.

Men varför ska man inte få sälja det? Är det okej att ge bort köttet? Jag menar, det kan bli ganska mycket kött för någon som har ett gäng hästar, och det håller inte för evigt i frysen.
Citat:
Vad skulle det handla om för sjukdom?
Citera
2023-08-10, 17:55
Medlem
Citat:

Personlig åsikt med noll värde för alla andra människor i världen.
Tycker nog det är betydligt mer sjukt att psykiskt bryta ner hästar och förslava dem för sitt nöjes skull.
Citera
2023-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Personlig åsikt med noll värde för alla andra människor i världen.
Tycker nog det är betydligt mer sjukt att psykiskt bryta ner hästar och förslava dem för sitt nöjes skull.
Är nog inne på det spåret också. Av vilken anledning ska man hålla djur bara för sitt egna nöjes skull?
Citera
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:

Nej, sitt inte och projicera.
Det är klart jag förstår att om man är en hästtjej med nära band till sin häst är det världsfrånvänt att äta häst. Men det bygger på en individuell relation, de facto är häst ett bruks och gårdsdjur likt gris, ko, får.

Jag skulle inte vilja äta min katt. Men de har aldrig haft den rollen och är dessutom ett rovdjur.
Hoppas du är vegetarian/vegan. För är sjukt skenheligt om du äter kossa men gråter över att andra äter häst.
Citera
Medlem
Det är ju inte så populärt att käka häst. Det är väl därför man har kallat det hamburgerkött. Kvaliteten är det nog inget större fel på.
Men jag tror att en hel del hästar självdör. Sådant kött säljer man inte i butikerna.
Däremot går en del hästkadaver till djurparker där de äts upp av tigrar och lejon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in