1. Hästkött som köps i butik är både lagligt och säkert att äta (om allt har skötts enligt regelverket).
2. Nu nördar vi ur totalt, spänn fast er!
- Enligt
(EU) 2015/262 skall alla hästar ha ett pass. I detta pass finns alla uppgifter som krävs för att man ska kunna se att Lilla Gubben faktiskt är Lilla Gubben (chipnummer/frysmärkning, pälsmönster etc.). I passet skall också alla behandlingar med läkemedel och karenstiden för dessa läkemedel skrivas in - alltså hur lång tid som krävs för att läkemedlet ska ha hunnit utsöndras så att hästen får gå till slakt utan att köttet innehåller restsubstanser i en mängd som överstiger de säkra gränsvärdena. Behöver hästen dö innan karenstiden har gått ut så får den inte slaktas eftersom det kan finnas läkemedelsrester i köttet.
- Det finns omfattande regelverk kring vad för läkemedel man får ge till häst. De enda läkemedel som får ges till häst finns listade i
(EU) 37/2010 (allmänt känd som "MRL-förordningen", = Mean Residue Limit) samt
(EG) 1950/2006 (allmänt känd som "hästlistan" eller "6-månaderslistan").
- I MRL-förordningen står vad gränsvärdena är för restsubstanser av olika läkemedel i kött/mjölk/ägg etc. (om det finns ett maxvärde för läkemedlet i fråga). I 6-månaderslistan finns läkemedel som är särskilt viktiga inom hästmedicin. Dessa läkemedlel får i normalfallet inte ges till livsmedelsproducerande djur (
dit hästar räknas), men för hästar görs genom denna förordning ett undantag med villkoret att 6 månaders karenstid gäller vid behandling med dessa läkemedel. Behandling med läkemedel från 6-månaderlistan förs in i ett separat kapitel i hästens pass. Återigen; behöver hästen dö innan karenstiden har gått ut så får den inte slaktas eftersom det kan finnas läkemedelsrester i köttet.
- Att detta sköts korrekt är beroende av att veterinären skriver in behandlingarna som kräver karens i passet. Vid slakt så måste original-passet följa med hästen och kontrolleras av Livsmedelsverkets personal på plats på slakteriet. Saknas originalpass eller om hästen har en pågående karens så får hästen inte gå till slakt.
>>> Alltså finns det en risk att hästkött innehåller läkemedel OM veterinären inte skrivit in behandlingen i passet OCH hästen går till slakt innan karenstiden har passerat OCH hästen missas i provtagningen som görs av Livsmedelsverkets personal på slakterier. (Har inte hittat hur pass ofta kontrollen av restprodukter i hästkött görs, hoppas att jag kan ha svar på det i nästa vecka!) <<<
För min del ser jag inget fel i att äta hästkött, tvärtom! Jag äter hellre kött av djur som haft ett bra liv, blivit omhändertagna, fått morötter och äpplen av sin ägare och gått i en stor mysig hage än djur som aldrig känt gräs under klövarna eller sett solen. Att jag då inte skulle vilja äta hund/katt är eftersom det (i dagsläget) inte finns något (för Sverige tillämpligt) regelverk kring restsubstanser och provtagning av kött från dessa djur - det är alltså inte säkert att äta, till skillnad från annat kött som ingår i lagstiftningen.
Mvh, Funiculina