2023-08-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är inte tabu, det är olagligt att sälja slaktdjur som medicinerats på det viset. Nödslakt används inte för livsmedel överhuvudtaget.

Det hästkött som säljs är hästar som skötts med vetrinär precis som annan slaktboskap.

Absolut, får inte hästar slaktas som har blivit behandlade med mediciner som har livstids karens.
Citera
2023-08-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Jag menar mer Att hästkött inte ska säljas för det är inget kött man kan producera, utan är som "rester" mer och de kan gå till annat än människor tänker jag. Eftersom vi har andra köttätande vänner som behöver kött. Då blir det smidigt om det går till djurfoder istället. Så tänker jag!

Förklara för mig varför det skulle vara värre om en häst blir uppäten av mig eller av en gris?
Jag förstår varför DU inte vill äta häst, men varför skall inte jag få äta häst om jag vill och om höstägaren ville att hästen skulle bli mat? Det gör ju inte dig, tidigare hästägaren eller hästen någon som helst skillnad.
Det är nämligen först upp till hästägaren vad de vill göra med den. Sedan om det säljs är det upp till konsumenten om de vill köpa och äta den.
Så du bestämmer över vad som händer med din häst och vad du vill äta, men rimligen har du inget att göra med vad en annan ägare väljer att göra eller vad någon annan väljer att äta. Det påverkar inte dig på något sätt.

Du har inte kommit med något vettigt argument alls till varför det inte skulle få säljas som mat.
Att du känner/tycker det är fel(vilket är konstigt eftersom du inte verkar ha något emot att hästkött blir mat till andra djur) är ju inte direkt något vettigt skäl att basera ett förbud på.
Citera
2023-08-10, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Du tycker inte ridskola är inhumant då?
Tror du hästarna tycker det är kul att kånka runt på skrikig tjej dag ut och dag in. Däremellan stå i sitt bås som är par m2 stort?
Det är ju för fan om något djurplågeri

Jag tycker ridskola är kul för jag tycker hästar är kul och jag är säker på att hästarna tycker det är kul då de är framavlade för att ridas på och inte ätas.
Citera
2023-08-10, 17:30
Medlem
Citat:
Jag menar mer Att hästkött inte ska säljas för det är inget kött man kan producera, utan är som "rester" mer och de kan gå till annat än människor tänker jag. Eftersom vi har andra köttätande vänner som behöver kött. Då blir det smidigt om det går till djurfoder istället. Så tänker jag!
Det spelar väl ingen roll hur man använder köttet, bara det inte kastas.
Citat:
Nej de har de inte.
Mussolini regerar inte längre.
Citat:
Ja en ridskola är mer profitatibelt än slakt. Man får mer vinst utav det.
Alltså du är för marknadsekonomi, men du vill lägga dig i hur man tar hand om hästkött.

Förstår jag dig rätt då? Jag tänker mig att man i en marknadsekonomi själv väljer hur man vill tjäna pengar. Precis som man gör i Italien.
Citera
2023-08-10, 17:34
Medlem
Citat:
Jag tycker ridskola är kul för jag tycker hästar är kul och jag är säker på att hästarna tycker det är kul då de är framavlade för att ridas på och inte ätas.

Så det är ok att tvinga hästar att bära ryttare för att ryttaren tycker det är kul?
Du har ingen aning om vad en häst gillar eller inte gillar, de har inget val.
Men man kan ju säga som så att det är inte naturligt för en häst att bära ryttare och inte något de går med på frivilligt från början. Hästar måste tämjas för att kunna ridas. Det handlar om att bryta ned hästens motståndskraft och mer eller mindre göra dem till slavar.
Citera
2023-08-10, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förklara för mig varför det skulle vara värre om en häst blir uppäten av mig eller av en gris?
Jag förstår varför DU inte vill äta häst, men varför skall inte jag få äta häst om jag vill och om höstägaren ville att hästen skulle bli mat? Det gör ju inte dig, tidigare hästägaren eller hästen någon som helst skillnad.
Det är nämligen först upp till hästägaren vad de vill göra med den. Sedan om det säljs är det upp till konsumenten om de vill köpa och äta den.
Så du bestämmer över vad som händer med din häst och vad du vill äta, men rimligen har du inget att göra med vad en annan ägare väljer att göra eller vad någon annan väljer att äta. Det påverkar inte dig på något sätt.

Du har inte kommit med något vettigt argument alls till varför det inte skulle få säljas som mat.
Att du känner/tycker det är fel(vilket är konstigt eftersom du inte verkar ha något emot att hästkött blir mat till andra djur) är ju inte direkt något vettigt skäl att basera ett förbud på.

Jo fast jag anser att ni som äter hästkött gynnar slakt av häst och gör folk mer benägna att slakta häst till försäljning och pga att man inte kan föda upp dom som slaktdjur så bör man begränsa den sortens kötthandeln med lagen, för att stävja slakteriet av hästar som använts som sällskapsdjur. Då ett sådant djur inte passar sig till att säljas på marknaden.
Citera
2023-08-10, 17:37
Medlem
Edudumellers avatar
Snart är.sommarlovet slut, En vecka kvar på sin höjd va?
Citera
2023-08-10, 17:38
Medlem
vonblixens avatar
Jag tycker det är gott med hästkött.
Ibland köper jag häst-entrecote på Hötorgshallen som lite variation från vanlig entrecote.
Citera
2023-08-10, 17:38
Medlem
Citat:
Jo fast jag anser att ni som äter hästkött gynnar slakt av häst och gör folk mer benägna att slakta häst till försäljning och pga att man inte kan föda upp dom som slaktdjur så bör man begränsa den sortens kötthandeln med lagen, för att stävja slakteriet av hästar som använts som sällskapsdjur. Då ett sådant djur inte passar sig till att säljas på marknaden.

Varför skulle man inte kunna föda upp hästar till slakt?
Borde faktiskt räkna på lönsamheten på ett slaktdjursstall för en 50-tal hästar.
Citera
2023-08-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonblixen
Jag tycker det är gott med hästkött.
Ibland köper jag häst-entrecote på Hötorgshallen som lite variation från vanlig entrecote.

Vad ligger priset på?
Slaktvikten på häst är tydligen runt 250kg
Citera
2023-08-10, 17:41
Medlem
Citat:
Är det därför du anser att man inte ska äta hästkött, för att det inte finns ekonomi i det?

Det handlar alltså inte längre om att man har användning för hästar innan de slaktas?
Citera
2023-08-10, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Varför skulle man inte kunna föda upp hästar till slakt?
Borde faktiskt räkna på lönsamheten på ett slaktdjursstall för en 50-tal hästar.

Tror du en arabisk kamelägare hade velat höra att alla hans kameler borde gå till slakt? En fårägare? En indisk kodyrkare? Ska du säga till en muslim att slakta alla grisar och ät dom? Olika folk kommer att motsätta sig olika kött i en kollektiv avhållsamhet. Man kan inte bara göra kött av allt, vissa saker måste man låta gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in