Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Jag har aldrig heller lyckats räkna i hop någon "return on investment" på solceller på mitt hus
(stockholm ) På sommaren är jag knappt förbrukar någon el skulle jag ha stort överskott, som jag fick
sälja för nära noll. På vintern skulle anläggningen ge minimal effekt, när jag som mest behövde den.
Den som dessutom LÅNAR pengar till en anläggning måste ju då ochså kalkylera med en finanskostnad.
Även den som betalar cash har ju en "finansiell förlust" att ta med i beräkningen.
150.000 kr med årlig 5% avkastning ger ju 75.000 kr på 10 år.
Hade jag bott på Cypern, södra Spanien etc där mest el går åt på sommaren då man kör AC så
är det ju en helt annan femma. Inte på våra breddgrader.
Räknar man så har det handlat om en payoff tid på runt 9-10 år. Iaf innan elpriserna löpte amok.
Nu har tyvärr priserna dragit iväg på utrustningen, så nu är nog payoff tiden längre. Har varit väldigt hög efterfrågan senaste åren.
Senaste månadernas elpriser på knappt 40 öre/kWh i kombination med högre priser på utrustning gör lönsamheten skral. Men vi borde få se ett prisfall på utrustningen. Och rimligen också högre verkningsgrad. Och då kan det blir bra business.
Det jag kan tycka att du gör väldigt misslyckat är att sälja för 0 öre på sommaren.
Med 0 ansträngning borde du istället ha kunnat sälja för runt 40 öre.
Nu dras man också med en kalkylränta som kanske är 3%. Jämfört med 1% tidigare. Det försämrar lönsamheten. Och det är just Riksbankens avsikt. Alla investeringar i näringslivet (och för hushållen) skall bli dyrare att göra, och så låter man bli. Och då sjunker efterfrågan. Vilket är vad CB nu vill.
Man bör nog vänta tills räntan har backat och priserna fallit innan man investerar.
Väntar man tillräckligt länge kan man nog köpa paneler med tandemceller och 50% högre verkningsgrad. Oklart dock när det når marknaden.
--------------------------------------
För min del bor jag i Stockholm och har kört AC varje dag senaste 2 månaderna. Och det är ändå lite väl varmt.