2023-08-10, 09:41
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Nej, då är det ju bättre att med stolthet kasta pengar varje månad i hyresvärdens ficka, och bo som en liten tonåring.

Tragikomiskt hur hyreshoror resonerar.

Vad är skillnaden i att betala ränta till banken eller hyra till hyresvärden? Känns det bättre att ge pengar till en bank än en hyresvärd?
Citera
2023-08-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu finns det risker med alla typ av boende eller affärer man gör.

Men att BR skulle vara en extremt riskfylld affär vill jag inte hålla med om.
Det krävs rätt så mycket för att säga upp någons medlemskap.
Det är betydligt lättare att bli av med en hyresrätt t.ex.
Jag skulle säga att den största risken idag än nog snarare ägarlägenheter.
Vet hur folk drabbats i t.ex Tyskland och UK. Du får inte läghenheten såld men du har fortsatt ansvar för underhåll och skatter.
I en bostadsrätt har du alltid möjligheten att avsäga dig ditt medlemskap, vilket gör att du inte står kvar med kostnader om du inte kan ha lägenheten kvar.

Så jag skulle säga rent rättsligt är en ägarlägenhet en större risk jämfört med en BR.

Kan man verkligen avsäga sig medelskap i en BRF utan att sälja den till någon annan?

Hur som helst är vi otroligt långt ifrån att BRF faktiskt skulle vara så värdelösa att de inte skulle gå att ge bort, så jag vet inte varför detta tas upp så ofta.
Om någon har ett exempel på en BRF som inte ens går att ge bort får ni gärna länka.
Citera
2023-08-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Radhus/hus i bostadsrättsform verkar vara väldigt svårsålt idag tycker jag också så. De få som lyckats sälja har fått dra ner priserna rejält för att det skulle bli en affär.

Jag personligen ser inte varför man skulle köpa radhus/hus i bostadsrättsform.

Därför att de radhus som finns tillgängliga är i bostadsrättsform? Klart att äganderätt är att föredra men det alternativet finns ju inte alltid tillgängligt där man vill bo. För byggherren finns ju helt klart incitament att göra det som bostadsrätter. Därför finns det ju massor med radhus som bostadsrätter på marknaden.

Är ju heller inget problem egentligen men gäller ju att inte betala lika mycket för en bostadsrätt som för en äganderätt....
Citera
2023-08-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Kan man verkligen avsäga sig medelskap i en BRF utan att sälja den till någon annan?

Hur som helst är vi otroligt långt ifrån att BRF faktiskt skulle vara så värdelösa att de inte skulle gå att ge bort, så jag vet inte varför detta tas upp så ofta.
Om någon har ett exempel på en BRF som inte ens går att ge bort får ni gärna länka.

Ja, man har rätt att avsäga sitt medlemskap i en brf och då övergår ägandet av BR till föreningen.
Skedde ganska frekvent under 90talet att BR inte gick att sälja så man avsa sitt medlemskap.
Finns väl fåtalet sådana föreningar idag då vi har bostadsbrist i de flesta komuner.

Men det händer at BRF går i KK, Vilket en fasighet inte kan göra: Så en ägarlägenhet är en större potentiell ekonomisk risk.
Då din maximala förlust är den summan du batalade(Din insatts plus ditt lån), en ägarlägenhet har potential att kunna skapa en i princip oändlig förlust.
Citera
2023-08-10, 10:36
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja, man har rätt att avsäga sitt medlemskap i en brf och då övergår ägandet av BR till föreningen.
Skedde ganska frekvent under 90talet att BR inte gick att sälja så man avsa sitt medlemskap.
Finns väl fåtalet sådana föreningar idag då vi har bostadsbrist i de flesta komuner.

Men det händer at BRF går i KK, Vilket en fasighet inte kan göra: Så en ägarlägenhet är en större potentiell ekonomisk risk.
Då din maximala förlust är den summan du batalade(Din insatts plus ditt lån), en ägarlägenhet har potential att kunna skapa en i princip oändlig förlust.
Eftersom pantsättningen förfaller om man avsäger sig bostadsrätten så måste man informera panthavaren (banken) om detta. De flesta banker är nog inte jättesugna på att låta ett lån av dagens mått övergå till ett blancolån. Det är liksom inte bara att lämna tillbaka lägenheten så slipper man lånet.

Det var annorlunda på 90-talet, då var lånen inte lika stora.
Citera
2023-08-10, 10:51
Medlem
Epistemologens avatar
https://www.svd.se/a/bgBbze/maklarstatistik-fran-juli-sma-rorelser-i-bopriser

Man älskar SvDs rubriksättning: "Experten: vi närmar oss ett jämviktsläge". Den s.k. experten visar sig i vanlig ordning vara någon vars levebröd bygger på att det är som han säger. De kunde lika gärna ha skrivit: "Hästhandlaren: hästar är inte övervärderade". Vilken ynkedom från en tidning som låtsas ha någon form av moralisk ryggrad. Konservatism har blivit obildat månglande.
Citera
2023-08-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Eftersom pantsättningen förfaller om man avsäger sig bostadsrätten så måste man informera panthavaren (banken) om detta. De flesta banker är nog inte jättesugna på att låta ett lån av dagens mått övergå till ett blancolån. Det är liksom inte bara att lämna tillbaka lägenheten så slipper man lånet.

Det var annorlunda på 90-talet, då var lånen inte lika stora.

Naturligtvis är man full ansvarig för det lån man tagit, men det kan minimeras till ditt egna lån och din kontantinsatts.

Läste du mitt inlägg?
Citera
2023-08-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
https://www.svd.se/a/bgBbze/maklarstatistik-fran-juli-sma-rorelser-i-bopriser

Man älskar SvDs rubriksättning: "Experten: vi närmar oss ett jämviktsläge". Den s.k. experten visar sig i vanlig ordning vara någon vars levebröd bygger på att det är som han säger. De kunde lika gärna ha skrivit: "Hästhandlaren: hästar är inte övervärderade". Vilken ynkedom från en tidning som låtsas ha någon form av moralisk ryggrad. Konservatism har blivit obildat månglande.

Varför är det så många som har ett intresse av höga bostadspriser? Jag förstår verkligen inte det.
Citera
2023-08-10, 11:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför är det så många som har ett intresse av höga bostadspriser? Jag förstår verkligen inte det.

Tror det finns ett intresse av stabilitet. Inte av att Flasbacks hyreshoror ska kunna köpa bolånetorskars bostäder till reapris.

Om en stor andel av befolkningen får sitt konsumtionsutrymme reducerat kommer lågkonjunkturen som ett brev på posten. Då blir det nedskärningar över hela linjen. Offentliga kostnader för bidrag ökar och skatterna minskar.
Citera
2023-08-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det finns ett intresse av stabilitet. Inte av att Flasbacks hyreshoror ska kunna köpa bolånetorskars bostäder till reapris.

Om en stor andel av befolkningen får sitt konsumtionsutrymme reducerat kommer lågkonjunkturen som ett brev på posten. Då blir det nedskärningar över hela linjen. Offentliga kostnader för bidrag ökar och skatterna minskar.

Jag pratade inte om konsumtionsutrymme, utan bostadspriserna. Vad har bostadspriserna med sysselsättningsgraden o göra? Och har man inte MER konsumtionsutrymme om man behöver betala mindre för sin bostad?

Varför är samhället stabilare av att bostadspriserna är i snitt 40000kr per kvadratmeter än 30000kr? Som ett exempel.

Kan du konkret redogöra för ovanstående ?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-10 kl. 11:28.
Citera
2023-08-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Hyresmarknaden är värdelös och har tvingat människor att ta stora lån, där är vi överens. Men att säga att bostadsrättsinnehavare har valt något annat än det de har haft råd med är magstarkt.

Jag har sagt från dag ett i denna tråd att problemet med rådande system är att det kräver mer pengar hela tiden och till slut så finns inga pengar och marknaden dör. Nu är vi där snart då räntan omöjliggör lån på flera miljoner för 90+ procent av marknaden.

Om nya pengar inte kan ta sig in på marknaden så dör den tillslut. Så hur tänker vi kring den saken? Hur ska unga klara tröskeln?

De har valt att köpa för att kunna bo där de vill. Det finns inga alternativ som i andra länder.
Citera
2023-08-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag pratade inte om konsumtionsutrymme, utan bostadspriserna. Vad har bostadspriserna med sysselsättningsgraden o göra? Och har man inte MER konsumtionsutrymme om man behöver betala mindre för sin bostad?

Varför är samhället stabilare av att bostadspriserna är i snitt 40000kr per kvadratmeter än 30000kr? Som ett exempel.

Kan du konkret redogöra för ovanstående ?

Man vill veta vad som ska hända framgent man vill ha stabilitet. Av samma anledning finns ett inflationsmål.

Ett samhälle där ingen vågar investera i tillgångar blir lätt Venezuela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in