2023-08-10, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Var ska du bo när du har dina 1,5 miljoner hade du tänkt? Hyreslägenhet?

Ska du köpa något nytt så har du precis förlorat 22% på vinstskatten och du ska betala för den nya lyan som även den har gått upp i pris.

Låter snarare som att det gick jämnt ut med inflationen inräknat.

Om alla vill casha ut samtidigt (bank run) det är då det kraschar totalt. De smarta har redan dragit sig ur och förlorarna köpte av de som drog sig ur.

1.5 miljoner är väl en rätt schysst kontantinsats? Vinstskatt kan man skjuta upp vid nyköp.

Om jag säljer i dippen, köper jag också i dippen. Så det går väl jämnt ut.
Citera
2023-08-10, 04:24
Medlem
Citat:

Ska du köpa något nytt så har du precis förlorat 22% på vinstskatten och du ska betala för den nya lyan som även den har gått upp i pris.

Om alla vill casha ut samtidigt (bank run) det är då det kraschar totalt. De smarta har redan dragit sig ur och förlorarna köpte av de som drog sig ur.

Vinstskatten kan skjutas upp till nästnästa deklaration. Man behöver enbart ange att man avser att köpa ny dyrare bostad. Sen har man tid att bestämma sig.
Citera
2023-08-10, 05:01
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Som bostadsrättsägare så äger man ingen bostad utan man äger rätten att bo där.

Som bostadsrättsägare så betalar du ränta till banken och avgift till föreningen vilket idag vida överskrider kostnaden för en hyreslägenhet.

Skulle föreningen hamna i trubbel ekonomiskt så får du och dina grannar skramla för att rädda den eller riskera att bli av med bostadsrätten och tvingas hyra den istället samtidigt som du får betala dina skulder till banken.

Så har du ett stort bolån så hyr du lika mycket som andra hyresgäster, men du hyr av banken/föreningen.

Bostadsrätt är generellt ett väldigt riskfyllt boende, kanske det mest riskfyllda i världen, just för att de som bor där tror att de äger något.

Du äger bara ditt medlemskap, som kan avslutas över skitsaker. Exempelvis, du kanske har en dotter som behöver ta hand om din katt i 3 månader när du ska åka på jobbresa, detta kan tolkas som "andrahandsuthyrning" även om det inte involverar pengar. Detta är skäl för att avsluta ditt medlemskap.

Vad jag vill säga är, att om man har en personlig konflikt med någon i styrelsen, så kan de verkligen göra livet surt för dig. Sossesystem.
Senast redigerad av awoke11 2023-08-10 kl. 05:03.
Citera
2023-08-10, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Bostadsrätt är generellt ett väldigt riskfyllt boende, kanske det mest riskfyllda i världen, just för att de som bor där tror att de äger något.

Du äger bara ditt medlemskap, som kan avslutas över skitsaker. Exempelvis, du kanske har en dotter som behöver ta hand om din katt i 3 månader när du ska åka på jobbresa, detta kan tolkas som "andrahandsuthyrning" även om det inte involverar pengar. Detta är skäl för att avsluta ditt medlemskap.

Vad jag vill säga är, att om man har en personlig konflikt med någon i styrelsen, så kan de verkligen göra livet surt för dig. Sossesystem.

Det finns risker med bostadsrätt, men ovanstående måste vara ett av de mest överdrivna riskscenarion när det gäller ägande av BR. Det krävs väldigt mycket att ta ifrån någon deras BR. De som blir av med BR förtjänar det oftast.
Citera
2023-08-10, 06:35
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns risker med bostadsrätt, men ovanstående måste vara ett av de mest överdrivna riskscenarion när det gäller ägande av BR. Det krävs väldigt mycket att ta ifrån någon deras BR. De som blir av med BR förtjänar det oftast.

Inte om man läser lagen, då krävs det inte mycket. Kolla tidigare rättsfall, ja det är ovanligt, men det finns särfall.
Citera
2023-08-10, 06:38
Medlem
Citat:
Inte om man läser lagen, då krävs det inte mycket. Kolla tidigare rättsfall, ja det är ovanligt, men det finns särfall.

Det finns som sagt andra risker med BR. En stor risk är att man har tänkt att enbart bo där en kort tid och hoppas att få pengarna tillbaka. Nu har det kanske varit så ett tag, men redan nu ser vi små lägenheter som faller tillbaka till 2017 nivåer. Dvs utöver höga räntor så riskerar man att behöva realisera en betydande förlust. Det är för mig den största risken med BR.
Citera
2023-08-10, 07:19
Medlem
Huspriser i Stockholm verkar inte veta av någon botten. 42 500kr per kvm idag. Nivåer från 2016.
Citera
2023-08-10, 07:46
Medlem
Citat:

Det du, och de andra hyresälskarna, i tråden alltid glömmer är att de som köper kan köpa en bostad där de vill som ser ut som de vill. Det har ett värde för de allra flesta människor.

De som inte samlat 25 år i bostadskön kan inte få en HR i ett bra område utan att mygla utan får hoppas på en knarkarkvart i Hässelby Gård. Inga pengar i världen kan kompensera för det.

Hade vi haft marknadshyror som normal länder hade det varit en helt annan sak. Bostadspriserna på brf hade aldrig skenat som de nu har gjort.

Man kan spara massor av pengar på att bo i en koja i skogen också.
Citera
2023-08-10, 08:10
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.friatider.se/ingen-ljusning-i-sikte-bostadssaljare

En del inlägg här håller en extremt låg nivå.
Det måste vara ilskan över att få betala mer och mer för sitt boende som gör att man känner ett behov av att kräka ur sig en massa.

Man är per automatik inte en loser bara för att man hyr sitt boende, lika lite som att alla som "äger" sitt boende är samhällets vinnare.

Nä du är inte speciell för att du har köpt dig en bostadsrätt.
Citera
2023-08-10, 08:19
Medlem
Citat:

Nu finns det risker med alla typ av boende eller affärer man gör.

Men att BR skulle vara en extremt riskfylld affär vill jag inte hålla med om.
Det krävs rätt så mycket för att säga upp någons medlemskap.
Det är betydligt lättare att bli av med en hyresrätt t.ex.
Jag skulle säga att den största risken idag än nog snarare ägarlägenheter.
Vet hur folk drabbats i t.ex Tyskland och UK. Du får inte läghenheten såld men du har fortsatt ansvar för underhåll och skatter.
I en bostadsrätt har du alltid möjligheten att avsäga dig ditt medlemskap, vilket gör att du inte står kvar med kostnader om du inte kan ha lägenheten kvar.

Så jag skulle säga rent rättsligt är en ägarlägenhet en större risk jämfört med en BR.
Citera
2023-08-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja. Felet hyresbögarna i tråden gör, är att dom försöker dra ner alla andra till deras nivå istället för att försöka arbeta sig uppåt.

Dom kommer inte kunna göra bostadsköp för sina kaffepengsbesparingar som dom hoppas på. Det blir ingen REA. Det är bara till att svälja avundsjukan och börja spara ihop till en kontantinsats. Så har vi andra som tagit oss in på marknaden fått göra. Och det kommer även dom få göra.

Om det inte passar, får dom sitta kvar i sina tonårsbostäder och vara duktiga slynor och betala hyresvärden en gång i månaden för att kunna bo bland blattarna och skadedjuren. Så som dom slår sig för bröstet och lovordar sina hyresrätter borde det ju inte vara något problem? Horor ska hyra sina bostäder. Blir bäst så.

Vad tror vi, 40-50% prisökningar 2024? Det tror jag!

Du arbetar dig inte uppåt om du går och tar ett banklån för att finansiera ditt boende. Du tar på dig personlig risk för att spekulera i en bostad, i ett område, som du hoppas du kan sälja till ett högre pris till någon som är villig att ta en högre risk än du själv, dvs högre lån. Så har det sett ut de senaste 20åren.

Hyrestagare betalar hyresvärden. Bostadsägaren betalar banken (banklån).

Glöm inte att bostäder kan gå upp och ner i pris, likaså andra tillgångar man investerar pengar i.

Om du tror att priserna ska upp 50% 2024 så är min rekommendation till dig att utöka ditt bolån och köp fler fastigheter.

Om du tror att priserna ska ner 50% 2024 så är min rekommendation till dig att minska din exponering mot fastigheter, särskilt om du har höga bolån.

Jag ser en högre nedsida än fördel idag att köpa än att sälja. Det är fortfarande för dyrt samtidigt chansar man för att vinna väldigt lite. Men det är bara min synpunkt. Jag gissar som alla andra I denna tråden.

Lycka till!
Citera
2023-08-10, 08:40
Medlem
Citat:

Där håller jag inte alls med. Allt typ av boende i flerfamiljshus gör att du är beroende av att grannar sköter sig samt att gemensamma delar av huset underhålls. Det är där faran med boende i flerfamiljshus.

Har varit med om att boende i ett hus, utomlands, med ägar lägenheter inte kan enas om att laga hissen eftersom det bara strular för de som bor ovanför 6:e våningen eller att vatten läckor inte åtgärdas eftersom ingen will skjuta till pengar till kassan.

Det är en trygghet tycker jag att indivuduella ägare har lite mindre rättigheter och kan tvingas att sköta sig. Hur man än gör blir man beroende av grannar om man äger en del av att hus. Oavsett om man äger sin lilla del eller om man äger allt gemensamt via en delägarskap i en förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in