2023-08-09, 21:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Har man lite koll på amerikansk inrikespolitik så vet man att de är mycket mer öppna med sitt motstånd.

Här har den breda massan varit tyst och sett om sitt eget hus i första hand.

Därav ett mycket svårlöst problem i och med att dom som håller med ändå håller tyst.

Saken är självsanerande. Get woke go broke.
Citera
2023-08-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Värderingar är inte vetenskap, du kan varesig bevisa människors lika eller olika värde. Det är en trosuppfattning.

David Benatar är en extrem antinatalist exempelvis som anser det vara moraliskt rätt att utplåna all liv på jorden, du kan inte vetenskapligt motbevisa honom, då vetenskapen studerar vad som verkligheten består av och inte vad den bör bestå av.

Sociologi, samhällsvetenskap eller humaniora är inte värderingar.
Citera
2023-08-10, 12:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sociologi, samhällsvetenskap eller humaniora är inte värderingar.

Du sa specifikt att det är ovetenskapligt att värdera människor olika, och med det svarade jag att det är lika ovetenskapligt att värdera människor lika.

Har redan låtit Karl Popper förklara åt dig exakt varför sociologi eller konstvetenskap inte kan räknas som vetenskap.

Skulle marxister, kritiska teoretiker, feminister och freudianer ständigt söka falsifiera hela sin världsåskådning så skulle de ägna sig åt vetenskap.

Att ständigt söka bekräftelser att din teori talar sant om världen är inte vetenskap, utan det handlar om trosystem.
Citera
2023-08-10, 15:32
Medlem
Citat:
Du sa specifikt att det är ovetenskapligt att värdera människor olika, och med det svarade jag att det är lika ovetenskapligt att värdera människor lika.

Har redan låtit Karl Popper förklara åt dig exakt varför sociologi eller konstvetenskap inte kan räknas som vetenskap.

Skulle marxister, kritiska teoretiker, feminister och freudianer ständigt söka falsifiera hela sin världsåskådning så skulle de ägna sig åt vetenskap.

Att ständigt söka bekräftelser att din teori talar sant om världen är inte vetenskap, utan det handlar om trosystem.

Ja, falsifierbarhet är mest fundamentala definitionen av vad vetenskap är.
Citera
2023-08-10, 21:56
Medlem
Citat:

Sociologi är vetenskapen om samhällen, relationer, samhällsstrukturer etc etc...med andra ord betydligt bredare än en värdering kring människors lika värde.
Och ingenstans skrev jag något om att jag anser att min värdering att människor har lika värde skulle vara vetenskap.

Snabb googling Popper on sociology...

https://revisesociology.com/2019/04/24/karl-popper-sociology-can-be-scientific/#google_vignette

Du hade alltså fel, han ansåg att sociologi kan definieras som en vetenskap, det handlar om vilka metoder som används.
Citera
2023-08-10, 22:13
Medlem
Custom_mades avatar
Egentligen är trådens fråga som är rubrik felställd.

En mer riktig rubrik och frågeställning hade varit "Varför har vänstern, kommunistromantikerna och postmarxismen ett sånt järngrepp över svenska universitet och lärosäten?"

Finns olika förklaringar, men en kombination av hjärntvätt från ideologiskt övertygade lärare, "den långa marschen genom institutionerna samt statlig propaganda" lägger jag mina pengar på.
Citera
2023-08-10, 22:30
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Sociologi är vetenskapen om samhällen, relationer, samhällsstrukturer etc etc...med andra ord betydligt bredare än en värdering kring människors lika värde.
Och ingenstans skrev jag något om att jag anser att min värdering att människor har lika värde skulle vara vetenskap.

https://revisesociology.com/2019/04/24/karl-popper-sociology-can-be-scientific/#google_vignette

Du hade alltså fel, han ansåg att sociologi kan definieras som en vetenskap, det handlar om vilka metoder som används.

Lite väl snabb googling kanske. För problemet är ju att det är tongivande sociologer som Durkheim som lagt grunden för sociologin. Inte Karl Popper. Deduktion och falsifiering förekommer därför ytterst sällan inom sociologi.
Citera
2023-08-10, 23:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Sociologi kunde potentiellt ha varit en någolunda vetenskaplig kategori ifall de kritiska rationalisterna hade vunnit slaget om sociologins framtid jämtemot frankfurtskolans kritiska flumteori. Det gjorde de dock inte, kvar har vi bara ett trosystem som ständigt söker bekräfta sin egen världsbild med offentliga medel.

https://books.google.se/books?id=H0FP0DQPN34C&lpg=PP1&pg=PA155&redir_esc=y &hl=en#v=onepage&q&f=false

Här kan du läsa lite om vad Popper hade att säga om frankfurtskolans ovetenskapliga grunder.
Citera
2023-08-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Egentligen är trådens fråga som är rubrik felställd.

En mer riktig rubrik och frågeställning hade varit "Varför har vänstern, kommunistromantikerna och postmarxismen ett sånt järngrepp över svenska universitet och lärosäten?"

Finns olika förklaringar, men en kombination av hjärntvätt från ideologiskt övertygade lärare, "den långa marschen genom institutionerna samt statlig propaganda" lägger jag mina pengar på.

Nej, kulturkriget är i regel högerdrivet.

Det är högern idag som krigar mot HBTQ, feminism och antirasism, vare sig det nu handlar om universitet, existerande kultur i samhället eller media.
Syns som tydligast idag i USA, där man alltså glatt förbjudit vissa böcker på bibliotek/ universitet/ skolor, parallellt som man skriker om yttrandefrihet på gatorna..intressant inkonsekvent onekligen.

Det är högern i regel som gärna går in och vill peta i kulturbudgetar och på olika sätt styra vad konstnärer av alla de slag ska få lov arbeta med.
Och säkert även högern som vill gå in i universiteten och styra vad som ska få lov läras ut.

Sveriges kulturbudget har minskats med 1 miljard 2023...det enda man har satsat på är kulturarvet, säger något om högerns syn på kultur och snart kommer väl även högerns klofingrar in på universiteten ivriga att förbjuda kunskap som inte passar dem.

Så rubriksättningen är helt korrekt.
Citera
2023-08-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Lite väl snabb googling kanske. För problemet är ju att det är tongivande sociologer som Durkheim som lagt grunden för sociologin. Inte Karl Popper. Deduktion och falsifiering förekommer därför ytterst sällan inom sociologi.

Citat:
Sociologi kunde potentiellt ha varit en någolunda vetenskaplig kategori ifall de kritiska rationalisterna hade vunnit slaget om sociologins framtid jämtemot frankfurtskolans kritiska flumteori. Det gjorde de dock inte, kvar har vi bara ett trosystem som ständigt söker bekräfta sin egen världsbild med offentliga medel.

https://books.google.se/books?id=H0FP0DQPN34C&lpg=PP1&pg=PA155&redir_esc=y &hl=en#v=onepage&q&f=false

Här kan du läsa lite om vad Popper hade att säga om frankfurtskolans ovetenskapliga grunder.

Tror ingen av oss här har tillräckligt kunskap om hur olika ämnen/ forskning är utformad i sin helhet på svenska eller utländska universitet, för att vi ska kunna yttra oss i saken.

Men uppenbart är att detta förakt mot humaniora, där alltså sociologi ingår, ständigt är på tapeten hos extremhögern, verkar skava riktigt illa hos denna del av den politiska skalan.

Tycker DET är betydligt mer intressant fenomen.
Citera
2023-08-11, 11:07
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Nej, kulturkriget är i regel högerdrivet.

Det är högern idag som krigar mot HBTQ, feminism och antirasism, vare sig det nu handlar om universitet, existerande kultur i samhället eller media.
Syns som tydligast idag i USA, där man alltså glatt förbjudit vissa böcker på bibliotek/ universitet/ skolor, parallellt som man skriker om yttrandefrihet på gatorna..intressant inkonsekvent onekligen.

Det är högern i regel som gärna går in och vill peta i kulturbudgetar och på olika sätt styra vad konstnärer av alla de slag ska få lov arbeta med.
Och säkert även högern som vill gå in i universiteten och styra vad som ska få lov läras ut.

Sveriges kulturbudget har minskats med 1 miljard 2023...det enda man har satsat på är kulturarvet, säger något om högerns syn på kultur och snart kommer väl även högerns klofingrar in på universiteten ivriga att förbjuda kunskap som inte passar dem.

Så rubriksättningen är helt korrekt.
Skitsnack.

Har under senare år gått på universitet, kulturskolor och folkhögskolor.

Knappast högern som startat ett "kulturkrig" på institutionerna.

Det är endast en reaktion på friheterna den repressiva vänstern tagit sig.

På kulturskolan så anklagades folk för diverse, de var "homofober, rasister, sexister" osv. Grundlösa anklagelser som slängdes med för att skada och mobba. Lärare och skolledning är så rädda för särlagstiftningarna vi har att den som är först att anklaga och har mest pk-kapital(ingår i "marginaliserad" grupp") vinner och får stå oemotsagd.

Sen har vi mer offentliga fall som t.ex. skandalen på konstfack. Eller varför inte när svenska filminstitutet gick ut och sade att de ska minska politisk styrning(host host, från vänstern) för att ge svensk film mer bärkraft internationellt.

Jag vet att du är en lögnaktig typ som bara ljuger dagarna i ända. Så kommentera inte på mina inlägg igen är du snäll.

Det finns tillräckligt av din typ ute i världen och samma värld hade blivit bättre utan sådana som dig och det vet du.

Du är så vidrig och historians dom kommer bli hård mot sådana som dig!
Senast redigerad av Custom_made 2023-08-11 kl. 11:10.
Citera
2023-08-11, 11:21
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Tror ingen av oss här har tillräckligt kunskap om hur olika ämnen/ forskning är utformad i sin helhet på svenska eller utländska universitet, för att vi ska kunna yttra oss i saken.

Men uppenbart är att detta förakt mot humaniora, där alltså sociologi ingår, ständigt är på tapeten hos extremhögern, verkar skava riktigt illa hos denna del av den politiska skalan.

Tycker DET är betydligt mer intressant fenomen.

Hur dina anonyma motdebattörers kunskapsnivå och bakgrund ser ut vet du föga om. Men i det här fallet så gav du faktiskt svaret själv genom din egen länk. Du kanske skulle pröva att läsa länkarna du googlar fram? Durkheim som jämte Marx och Weber är de som format sociologin förkastar alltså deduktion och hypotesfalsifiering á la Popper. Det är inte ”högerextremism” att kritisera sociologi utifrån Poppers vetenskapliga ansats. Däremot är sociologi ett vänsterpolitiserat område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in