2023-08-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig
Håller i stort sett med om allting, finns många som har långt över 100k prenumeranter som knappt får några visningar längre. Men man ska inte ta ifrån Alex att han faktiskt har en rätt unik nisch om han fortsätter med sitt fängelsecontent. Det största svårigheten för Alex är att faktiskt hålla sig nykter under en längre period, det har han bevisat flera gånger om att han inte klarar av.

Vad är det som är så intressant med hans fängelsecontent, det har väl varit samma historier gång på gång redan? Har han tänkt att mjölka historier om hur han blev irriterad på någon i köket i flera år? Sånt content räcker bara några månader max.
Citera
2023-08-09, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad är det som är så intressant med hans fängelsecontent, det har väl varit samma historier gång på gång redan? Har han tänkt att mjölka historier om hur han blev irriterad på någon i köket i flera år? Sånt content räcker bara några månader max.

Han har nog inte så många egna historier från Kumla längre, men han kan intervjua folk som suttit på andra anstalter etc. Alex har ju själv erfarenheten hur det är att sitta i fängelse och fattar hur det funkar, så han kan ställa relevanta frågor. Alex historier från Kumla var ju det som fick hans kanal att explodera i prenumeranter. Fortsätter Alex med något annat content kommer jag inte följa hans kanal.
Senast redigerad av Brottslig 2023-08-09 kl. 20:16.
Citera
2023-08-09, 20:20
Medlem
Citat:
Håller i stort sett med om allting, finns många som har långt över 100k prenumeranter som knappt får några visningar längre. Men man ska inte ta ifrån Alex att han faktiskt har en rätt unik nisch om han fortsätter med sitt fängelsecontent. Det största svårigheten för Alex är att faktiskt hålla sig nykter under en längre period, det har han bevisat flera gånger om att han inte klarar av.

Unikt? Absolut! Men det betyder inte att det är bra/håller över tid. Klart att det är spännande för särskilt kids att höra grovt överdrivna historier ifrån Kumla, men nu är det gjort. Du vill inte höra det 3 gånger i veckan året runt. Intresset svalnar fortare än du tror.
Konkurrensen är dessutom benhård, även svenska Youtubers kan lägga ner en kvartsmiljon på en video! Dem reser över hela världen och tar in professionella redigerar och kan aldrig göra samma sak för länge, måste hela tiden vara nyskapande!

Alex däremot sitter i någon svettig stol där han bor för dagen och vevar samma fantasier till historier om och om igen. Det väckte intresse från början, det väcker lite intresse (nu) när hans liv är som mest kaotiskt. Men över tid är det dött.

Även om det inte vore dött så kommer Alex ta död på det. Han har aldrig i sitt liv klarat av att vara nykter, ta någonting på allvar och det finns ingenting som tyder på att det skulle gå bättre den här gången, tvärtom.
Personligen tror jag även att Youtube etc minskar Alex redan minimala chanser till ett drägligt liv. Han är redan hög på sig själv så det sista han behöver är ”uppmärksamhet, views och fame”.
Senast redigerad av Flashbackreg 2023-08-09 kl. 20:23.
Citera
2023-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Han har nog inte så många egna historier från Kumla längre, men han kan intervjua folk som suttit på andra anstalter etc. Alex har ju själv erfarenheten hur det är att sitta i fängelse och fattar hur det funkar, så han kan ställa relevanta frågor. Alex historier från Kumla var ju det som fick hans kanal att explodera i prenumeranter. Fortsätter Alex med något annat content kommer jag inte följa hans kanal.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag lite svårt att tro att Alex faktiskt klarar av det. Att intervjua folk på ett bra och underhållande sätt är lite svårare än att bara sitta och berätta gamla minnen. Jag tror tyvärr att han är både för dum och svag och lat för det få det att fungera. Hans ide låter väl bra i teorin men praktiken tror det blir väldigt svårt att få ihop något vettigt som räcker längre än en eller två videos. Och då tänker jag bara på hans skills att intervjua folk och göra content. Lägger vi till att han även måste sköta det operativa med att faktiskt organisera och genomföra arbetet innan och efter själva filmandet så känns det rätt hopplöst. Jag tror hans kapacitet är slut långt innan han kommer dit.
Jag tror att sätta på telefonen och filma sig själv när han pratar om vad som händer nu eller drar någon rövarhistoria och sen laddar upp är så långt han kommer i praktiken.
Citera
2023-08-09, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Om jag ska vara helt ärlig så har jag lite svårt att tro att Alex faktiskt klarar av det. Att intervjua folk på ett bra och underhållande sätt är lite svårare än att bara sitta och berätta gamla minnen. Jag tror tyvärr att han är både för dum och svag och lat för det få det att fungera. Hans ide låter väl bra i teorin men praktiken tror det blir väldigt svårt att få ihop något vettigt som räcker längre än en eller två videos. Och då tänker jag bara på hans skills att intervjua folk och göra content. Lägger vi till att han även måste sköta det operativa med att faktiskt organisera och genomföra arbetet innan och efter själva filmandet så känns det rätt hopplöst. Jag tror hans kapacitet är slut långt innan han kommer dit.
Jag tror att sätta på telefonen och filma sig själv när han pratar om vad som händer nu eller drar någon rövarhistoria och sen laddar upp är så långt han kommer i praktiken.

Verkar som du knappt kollat på Alex kanal? Han har ju gjort intervjuer/Q&A med Victor de Almeida (Dialogiskt), Janne Raninen, Anders Adali etc.
Citera
2023-08-09, 20:46
Medlem
Citat:
Verkar som du knappt kollat på Alex kanal? Han har ju gjort intervjuer/Q&A med Victor de Almeida (Dialogiskt), Janne Raninen, Anders Adali etc.

Jag vet inte riktigt om man kan jämföra att köpa in några relativt mediatränade personer till en video med att åka runt på anstalter och prata med folk.
Citera
2023-08-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackreg
Jag förstår hur du tänkte men det fungerar inte så, åtminstone inte i Alex fall som inte avser att betala sina skulder.

Förenklat.

För att få ut pengar ifrån Youtube måste du registrera ett bankkonto samt lite personuppgifter, privatperson eller företag. Den som gör det står då som ägare av kanalen men detta kan ändras i princip hur som helst. (Du har säkert hört om att kanaler säljs/överlåts.)

Den som mottager pengarna är då inkomsttagaren och behöver betala skatt för intäkterna med mera. Skulle Alex registrera sitt eget bankkonto så stämmer det att Kronofogden skulle utmäta allting över existensminimum.
Just därför har Alva tagit emot pengar tidigare och just därför kommer någon annan att ta emot pengar i framtiden.

Egentligen spelar det ingen större roll vem som ”äger” kanalen. Även om du ägde kanalen så kan du döpa den till ”Alex och Alva”, ”Alex och Lillen” eller ”Kalle Anka” då det bara är ett namn.
Även om du äger kanalen kan Alex eller vem som helst medverka på kanalen. Du bestämmer helt enkelt vad och vem du vill visa på din kanal och Alex skulle kunna ställa upp ”ideellt” utan lön ifrån dig som ägare av kanalen, finns inget hinder för det.

Youtube och dylikt är förhållandevis väldigt nya plattformar vilket gör att det fortfarande går att kringgå systemet. Troligen kommer det här regleras inom kort.
Men idag är det fullt möjligt för Alex att tex registrera Lillen som ägare. Kanske byter dem rent av namn på kanalen till just ”Alex och Lillen” så ingen ens kan ifrågasätta att det är Lillens kanal. (Annars kan det såklart vara väldigt uppenbart att Lillen bara är en målvakt vilket kan väcka frågor i det långa loppet.) Alex kommer fortfarande synas på kanalen men Lillen är den som plockar ut pengarna och ger till Alex under bordet.

Tack snälla för en bra förklaring för en tröttmössa, som jag! 😁

Helt ärligt så trodde jag inte alls att det gick att göra så. Nu är jag inte ett dugg bevandrad i YT, mer än att se på kreatörernas alster. Men att Sverige inte styrt till något som gör detta omöjligt, det trodde jag inte. Ekonomi brukar annars vara det som får trötta myndigheter att agera, och politiker att styra till lagändringar.

Undra när det kryphålet täpps till...

För övrigt, efter att ha läst vissas kommentarer nu, om huruvida Alex kommer floppa med sitt content nu, så tror jag faktiskt att han kommer blomstra. Han kan nog bli lika hypad som när det gick som bäst.

Frågan är bara om han kan förvalta det bättre denna gång. Och det hänger nog på hur bra han är på att inte gå in i en relation. Eller i fler ytliga relationer. Tror faktiskt att han kan bli så pass manisk på att jobba, att det blir hans drog och fru- nåt år iaf.

Sen förväntar jag mig en massa kryddade historier om det sista året. Allt soffsurfande. Hur han förlorade allt. Kanske tom lite djupa reflektioner 😇😁

Och så förväntar jag mig att se Lillens lillebror - Vad han nu hette. Han var gullig och oförstörd på nåt sätt, och kul att titta på.

Se så Alex - kör nu... Mina popcorn är snart klara...
Senast redigerad av Kokhett 2023-08-09 kl. 21:31.
Citera
2023-08-09, 22:05
Medlem
Citat:
Dum, dummare och dummast.

Prenumeranter betyder i stort sett ingenting, du kan köpa prenumeranter också. Bara för att du blev prenumerant för x antal år sedan betyder inte det att du tittar idag. Finns kreatörer med bra mycket mer prenumeranter än Alex men inga visningar och vice versa.

Ibland spelar inte ens visningar roll. 100.000 visningar kan generera mer intäkter än 1.000.000 visningar. Allt handlar om samarbeten vilket Alex aldrig kommer att få, förutom den lokala frisören eller kebaben. Alternativt ad revenue ifrån Youtube och Alex videos är mindre benägna att innehålla reklam än andra kreatörers videos av naturliga skäl..

Det handlar framförallt om att vara relevant och skapa nytt content av hög kvalitet. Precis där fallerar det för Alex.
Mycket av det som görs på Youtube idag är av extrem kvalitet, skulle nästan kunna visas på TV. Alex filmar på sin gamla iPhone och redigeringen är obefintlig i sammanhanget. Hans content är direkt uruselt. Han kan inte sitta på en stol och berätta överdrivna fängelsehistorier i all evighet, just nu är det bara nyhetensbehag som spelar in. Klart det finns ett gäng som vill höra om uppbrottet med Alva, rättegången med mera men det har blåst över snart. Nu måste även de dummaste småungarna sett rakt igenom Alex och alla hans lögner, människan kan inte ens få ut en video på utlovad tid.

Då har vi inte ens berört det största problemet och det är Alex själv. Alex kommer aldrig ha arbetsmoralen till att vara konsekvent med någonting likväl som att hålla sig borta ifrån drogerna.

Nej, Alex har ingen långvarig blomstrande karriär på Youtube framför sig.

Du verkar inte förstå vad som får folk att titta på honom. Han är en gangster med karisma. Lycka till med att hitta nån svensk youtube inom den här kategorin. Visst att han åker ut och in eller har återfall. Det är en del av honom. Det är hans x faktor. Om han håller sig på banan så kommer han att lyckas. Han har det som behövs. Droger och fängelse som riskerar att förstöra. Kolla tillbaka här om ett år lilla ärthjärna.
Citera
2023-08-09, 22:13
Medlem
Så för två veckor sen (ish) åkte Alva till Karlstad för att kolla på rättegången och kort därefter dumpar Alex Alva? Haha jisses så trist för henne.
https://www.youtube.com/watch?v=rFp8TZG-rOg&ab_channel=AlexCeesay
Vad är det hon heter på insta?
Citera
2023-08-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Du verkar inte förstå vad som får folk att titta på honom. Han är en gangster med karisma. Lycka till med att hitta nån svensk youtube inom den här kategorin. Visst att han åker ut och in eller har återfall. Det är en del av honom. Det är hans x faktor. Om han håller sig på banan så kommer han att lyckas. Han har det som behövs. Droger och fängelse som riskerar att förstöra. Kolla tillbaka här om ett år lilla ärthjärna.

Hahaha herregud. Gangster, X-faktor med mera. Du har aldrig träffat någon i ditt liv som är/har endera hör jag. Ingen tittar heller på Alex för att han är gangster, det skeppet har seglat för länge sedan. Även kidsen ser rakt igenom det idag. Hade kunnat betta enorma summor pengar på vart Alex och hans kanal är om ett år men det är uppenbart att du inte har några att sätta emot. För med det intellektet har du inte tagit dig långt.
Citera
2023-08-09, 22:19
Medlem
Om han fortsätter vara clean kommer han fortsätta kunna har karriär på youtube men han måste hitta en ny nische. Kommer ihåg innan han tog återfall osv att hans views börja droppa för han hade samma skit om och om igen. Han skulle åka runt och besöka olika länder, fängelser bra idé kanske men något annat också. Och han måste hitta en sidekick som är pålitlig, icke kriminell och karismatisk. Fan va mycket skit folk snackar i denna tråd om att han inte kommer fortsätta pga av brutna löften osv, tror ni på riktigt folk bryr sig om sånt bara för att ni gör det?

Om han fortsätter skapa intressant content kommer folk att kolla på honom men han måste fixa idéer snabbt när järnet är varmt. Om jag var kreatör skulle jag sammarbeta med honom och ge honom bra idéer, hans sidekick måste bytas ut tyvärr.
Citera
2023-08-09, 22:26
Medlem
Citat:
Hahaha herregud. Gangster, X-faktor med mera. Du har aldrig träffat någon i ditt liv som är/har endera hör jag. Ingen tittar heller på Alex för att han är gangster, det skeppet har seglat för länge sedan. Även kidsen ser rakt igenom det idag. Hade kunnat betta enorma summor pengar på vart Alex och hans kanal är om ett år men det är uppenbart att du inte har några att sätta emot. För med det intellektet har du inte tagit dig långt.

Det är ju intressant att du lägger energi på en person som kommer dö ut. Din logik talar ju emot dig. Alex räknas in som gangster bland 95% av befolkningen är jag rätt säker på. Bara för att du är en liten tuffing som tror sig veta precis allt så verkar du inte kunna zooma ut. Det är inte utan anledning han slog som fan på youtube förut. Och bara han håller sig på banan kommer han att lyckas igen. Du verkar inte fatta vad det är för kvaliteer man behöver. Ingen mening att diskutera med en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in