Citat:
Ursprungligen postat av
Kokhett
Tycker Du fick till det ändå 😁
Och se mitt svar ovan. Så kanske Du inser hur mina tankegångar gick... Men skulle uppskatta en förklaring- om Du nu sitter på den - huruvida det är så lätt att blåsa KF.
Jag förstår hur du tänkte men det fungerar inte så, åtminstone inte i Alex fall som inte avser att betala sina skulder.
Förenklat.
För att få ut pengar ifrån Youtube måste du registrera ett bankkonto samt lite personuppgifter, privatperson eller företag. Den som gör det står då som ägare av kanalen men detta kan ändras i princip hur som helst. (Du har säkert hört om att kanaler säljs/överlåts.)
Den som mottager pengarna är då inkomsttagaren och behöver betala skatt för intäkterna med mera. Skulle Alex registrera sitt eget bankkonto så stämmer det att Kronofogden skulle utmäta allting över existensminimum.
Just därför har Alva tagit emot pengar tidigare och just därför kommer någon annan att ta emot pengar i framtiden.
Egentligen spelar det ingen större roll vem som ”äger” kanalen. Även om du ägde kanalen så kan du döpa den till ”Alex och Alva”, ”Alex och Lillen” eller ”Kalle Anka” då det bara är ett namn.
Även om du äger kanalen kan Alex eller vem som helst medverka på kanalen. Du bestämmer helt enkelt vad och vem du vill visa på din kanal och Alex skulle kunna ställa upp ”ideellt” utan lön ifrån dig som ägare av kanalen, finns inget hinder för det.
Youtube och dylikt är förhållandevis väldigt nya plattformar vilket gör att det fortfarande går att kringgå systemet. Troligen kommer det här regleras inom kort.
Men idag är det fullt möjligt för Alex att tex registrera Lillen som ägare. Kanske byter dem rent av namn på kanalen till just ”Alex och Lillen” så ingen ens kan ifrågasätta att det är Lillens kanal. (Annars kan det såklart vara väldigt uppenbart att Lillen bara är en målvakt vilket kan väcka frågor i det långa loppet.) Alex kommer fortfarande synas på kanalen men Lillen är den som plockar ut pengarna och ger till Alex under bordet.