Citat:
Ursprungligen postat av
Flashbackreg
Jag förstår hur du tänkte men det fungerar inte så, åtminstone inte i Alex fall som inte avser att betala sina skulder.
Förenklat.
För att få ut pengar ifrån Youtube måste du registrera ett bankkonto samt lite personuppgifter, privatperson eller företag. Den som gör det står då som ägare av kanalen men detta kan ändras i princip hur som helst. (Du har säkert hört om att kanaler säljs/överlåts.)
Den som mottager pengarna är då inkomsttagaren och behöver betala skatt för intäkterna med mera. Skulle Alex registrera sitt eget bankkonto så stämmer det att Kronofogden skulle utmäta allting över existensminimum.
Just därför har Alva tagit emot pengar tidigare och just därför kommer någon annan att ta emot pengar i framtiden.
Egentligen spelar det ingen större roll vem som ”äger” kanalen. Även om du ägde kanalen så kan du döpa den till ”Alex och Alva”, ”Alex och Lillen” eller ”Kalle Anka” då det bara är ett namn.
Även om du äger kanalen kan Alex eller vem som helst medverka på kanalen. Du bestämmer helt enkelt vad och vem du vill visa på din kanal och Alex skulle kunna ställa upp ”ideellt” utan lön ifrån dig som ägare av kanalen, finns inget hinder för det.
Youtube och dylikt är förhållandevis väldigt nya plattformar vilket gör att det fortfarande går att kringgå systemet. Troligen kommer det här regleras inom kort.
Men idag är det fullt möjligt för Alex att tex registrera Lillen som ägare. Kanske byter dem rent av namn på kanalen till just ”Alex och Lillen” så ingen ens kan ifrågasätta att det är Lillens kanal. (Annars kan det såklart vara väldigt uppenbart att Lillen bara är en målvakt vilket kan väcka frågor i det långa loppet.) Alex kommer fortfarande synas på kanalen men Lillen är den som plockar ut pengarna och ger till Alex under bordet.
Tack snälla för en bra förklaring för en tröttmössa, som jag! 😁
Helt ärligt så trodde jag inte alls att det gick att göra så. Nu är jag inte ett dugg bevandrad i YT, mer än att se på kreatörernas alster. Men att Sverige inte styrt till något som gör detta omöjligt, det trodde jag inte. Ekonomi brukar annars vara det som får trötta myndigheter att agera, och politiker att styra till lagändringar.
Undra när det kryphålet täpps till...
För övrigt, efter att ha läst vissas kommentarer nu, om huruvida Alex kommer floppa med sitt content nu, så tror jag faktiskt att han kommer blomstra. Han kan nog bli lika hypad som när det gick som bäst.
Frågan är bara om han kan förvalta det bättre denna gång. Och det hänger nog på hur bra han är på att inte gå in i en relation. Eller i fler ytliga relationer. Tror faktiskt att han kan bli så pass manisk på att jobba, att det blir hans drog och fru- nåt år iaf.
Sen förväntar jag mig en massa kryddade historier om det sista året. Allt soffsurfande. Hur han förlorade allt. Kanske tom lite djupa reflektioner 😇😁
Och så förväntar jag mig att se Lillens lillebror - Vad han nu hette. Han var gullig och oförstörd på nåt sätt, och kul att titta på.
Se så Alex - kör nu... Mina popcorn är snart klara...