2023-08-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Okej vi säger så. En sak jag undrar, ringer det inga varningsklockor när Ukraina är tysta om sina siffror?

1. Vi kan börja med att erkänna att Ukraina genom att vara tysta förminskar sina soldater och deras bortgång. Dessutom är landet "under attack" och de borde väl inte finnas någon skam över deras förlustsiffror, hur höga/låga de än är?

2. Tänk logiskt, om de hade haft låga eller normala dödssiffror som förväntas i ett krig, så skulle det inte vara någon big deal att gå ut med sådan information. Det är krig och soldater förväntas att dö!?

3. Tänker vi ännu mer logiskt så är det högst troligt att Ukrainas förluster både materiellt men framförallt i människoliv är skyhöga. Givetvis är det inte någon information som de vill ska komma ut, därav att de leker tysta leken🤫🤫🤫.

Jag är övertygad om att alternativ 3 är närmast sanningen. Skulle Ukraina vara ärliga med sina höga förluster och det skulle nå ut till den sovande befolkningen hemma i soffan, så skulle det innebära att stöd och pengar skulle minska. Befolkningen skulle oavsett om de sympatiserar med putin,zeleynskyj eller är neutrala ifrågasätta nyttan och kostnaderna i både i €uro och i liv i större utsträckning. En sådan minskning uppskattas inte av de som tjänar på kriget.

Förklara gärna för mig varför Ukraina håller tyst om sina förluster och sätt oss "rysstroll" på plats.

Landet är under attack. Inte "under attack". Ingen behöver erkänna att någonting är på ett visst sätt bara för att du tycker det. Bra att du inte skrev om dig själv i tredje person i det här inlägget. Det är ett snäpp bättre och lite mindre konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Stämmer det där verkligen?

Är det där flera mil sydost om Bakhmut?

Eller är vi nån annanstans?

Ja Ukraina hade tagit byn väster om den, men ryssarna klamrade sig fast där länge, men det här gick fort, riktigt fort.
Kan vara så att material inte kommer fram som det ska.

Jag tvivlar lite på om det är exakt rätt ställe du länkade till, men det lär vi se snart, jag är inte helt hundra själv, byns namn känner jag igen

EDIT: Här är det
https://www.google.com/maps/place/Staromaiors'ke,+Donetska,+Ukraina,+85550/@47.7516623,36.7974126,3537m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x40ddfbbcc1cbeb2d:0x6a0f7 2b82cae85f6!8m2!3d47.7534167!4d36.7987819!16s%2Fg% 2F1229qp9z?entry=ttu
Citera
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Öh va? När de stupade soldaterna förminskas inte alls genom att man håller tyst om sina förluster.
Skitkonstig slutsats. Det finns ingen skam men siffror kan utnyttjas av skamlösa rysstomtar som dig
och Kreml i kriget mot dem själva. Ryssarna är de som förminskar sina soldater genom vansinniga köttvågsanfall, undermålig utrustning och skicka dem till ett krig de inte vet varför de utkämpar.
Snacka om att dö för ingenting.

Eller så gör man bara som Kreml och drar en siffra ur röven?

Det fetstilta är var skon klämmer. Ni vill ha siffror för att kunna manipulera den ukrainska befolkningen att det inte är värt att kämpa emot den ryska terrorn och ockupationen.

Massa tramsiga frågor från ett stolpskött som sitter och hejar på mördaren och kräver ansvar av offret.

Du missförstod mig och jag kanske var otydlig. Det är inte den ukrainska befolkningen som jag menar ska tröttna, det är den europeiska/västerländska befolkningen som ofrivilligt finansierar detta via skattesedeln och utöver det även får högre levnadskostnader som jag syftar på. Ukrainas enda livlina är om du missat det, just omvärlden.
Citera
2023-08-09, 18:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Offensiver är svåra, först händer inget, sen händer inget och har man otur så händer inget, sen händer alltihopa på samma gång.

Har du helt rätt i.

Mitt utlägg från igår om att vi inte omöjligtvis får vara inställda på ett långt utnötningskrig kanske redan idag visat sig vara en härlig jinx. Rapporterna om fina skalper både i mordor och i befrielsearbetet kom som ett brev på posten inom 24 timmar och knäppte mig direkt på näsan.

Kan bara hoppas att min pessimism örfilar tillbaka med råge, att händelserna i detta nu är början på det du nämner om "allt på en gång". Vore härligt!
Citera
2023-08-09, 18:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag är ingen jävla ryss. Jag tycker dom kan få sköta sitt. Jag vill inte bara ha information för mig presenterad endast från statsfinansierad och judiskt ägd media. Detta innebär inte att jag är kommunist, nazist eller något annat epitet man som samhällskritisk numer blir stämplad i pannan med.

Seriöst.
Hur mentalt handikappad måste man vara för att inte lyckas hitta 1000-tals alternativa nyhetskällor om man vill och sitter i Sverige?
Dessutom är både RT och TASS statsfinansierade om det var något du ville undvika.
Citera
2023-08-09, 18:27
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Du missförstod mig och jag kanske var otydlig. Det är inte den ukrainska befolkningen som jag menar ska tröttna, det är den europeiska/västerländska befolkningen som ofrivilligt finansierar detta via skattesedeln och utöver det även får högre levnadskostnader som jag syftar på. Ukrainas enda livlina är om du missat det, just omvärlden.
Det är ett så billigt pris för att få fred så inte gnäller man över det futtiga priset
Citera
2023-08-09, 18:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Okej vi säger så. En sak jag undrar, ringer det inga varningsklockor när Ukraina är tysta om sina siffror?

1. Vi kan börja med att erkänna att Ukraina genom att vara tysta förminskar sina soldater och deras bortgång. Dessutom är landet "under attack" och de borde väl inte finnas någon skam över deras förlustsiffror, hur höga/låga de än är?

2. Tänk logiskt, om de hade haft låga eller normala dödssiffror som förväntas i ett krig, så skulle det inte vara någon big deal att gå ut med sådan information. Det är krig och soldater förväntas att dö!?

3. Tänker vi ännu mer logiskt så är det högst troligt att Ukrainas förluster både materiellt men framförallt i människoliv är skyhöga. Givetvis är det inte någon information som de vill ska komma ut, därav att de leker tysta leken🤫🤫🤫.

Jag är övertygad om att alternativ 3 är närmast sanningen. Skulle Ukraina vara ärliga med sina höga förluster och det skulle nå ut till den sovande befolkningen hemma i soffan, så skulle det innebära att stöd och pengar skulle minska. Befolkningen skulle oavsett om de sympatiserar med putin,zeleynskyj eller är neutrala ifrågasätta nyttan och kostnaderna i både i €uro och i liv i större utsträckning. En sådan minskning uppskattas inte av de som tjänar på kriget.

Förklara gärna för mig varför Ukraina håller tyst om sina förluster och sätt oss "rysstroll" på plats.

Man avslöjar inte sina förluster i krig. Det är enkel militär logik. Man vill inte ge fiende någon information alls som kan användas strategiskt. Det är ingenting unikt för Ukraina utan gäller för alla länder, inklusive Ryssland (trots att de inte ens är i krig enligt sin egen version av verkligheten).

Om det hade varit som din löjliga konspirationsteori lyder, att Ukraina har så stora förluster att de inte vill avslöja dem av PR-skäl, så hade de givetvis inte tigit som muren utan bara hittat på några siffror som såg lagom små ut. Det är inte som att Ukrainas PR-avdelning är för fin för att ljuga. Men det gör man inte. Man bara inte säger något om sina förluster. Vilket är helt enligt militär praxis.

Citat:

De europeiska länderna lägger i dagsläget ungefär hälften så mycket pengar på Ukraina som de lägger på U-landsbistånd. Om läget blir kärvare så ska du se att det nog finns några afrikaner som klarar sig med lite färre myggnät.
Senast redigerad av stilicho 2023-08-09 kl. 18:30.
Citera
2023-08-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Öh va? När de stupade soldaterna förminskas inte alls genom att man håller tyst om sina förluster.
Skitkonstig slutsats. Det finns ingen skam men siffror kan utnyttjas av skamlösa rysstomtar som dig
och Kreml i kriget mot dem själva. Ryssarna är de som förminskar sina soldater genom vansinniga köttvågsanfall, undermålig utrustning och skicka dem till ett krig de inte vet varför de utkämpar.
Snacka om att dö för ingenting.

Eller så gör man bara som Kreml och drar en siffra ur röven?

Det fetstilta är var skon klämmer. Ni vill ha siffror för att kunna manipulera den ukrainska befolkningen att det inte är värt att kämpa emot den ryska terrorn och ockupationen.

Massa tramsiga frågor från ett stolpskött som sitter och hejar på mördaren och kräver ansvar av offret.
Han pratar om ukrainas förluster inte rysslands förluster, lär er förstå text och meningar.
Citera
2023-08-09, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Stämmer det där verkligen?

Är det där flera mil sydost om Bakhmut?

Eller är vi nån annanstans?

EDIT:

Missade koordinaterna.

Det finns ofta samma namn på flera platser i Ukraina. Lite knepigt
Citera
2023-08-09, 18:38
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Han pratar om ukrainas förluster inte rysslands förluster, lär er förstå text och meningar.
Bra att ha er ryzzar här på plats så ni kan tolka
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Sicken djävla smäll
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1689186417484730369

Putin har tagit sitt krig hem till Ryssland. Ukrainas president sa häromdagen att de måste ta kriget in i Ryssland för att vinna. De kan inte bara strida på Ukrainskt territorium, för då berörs inte vanliga ryssar samt att all vapenproduktion kan ske obehindrat på andra sidan gränsen i Ryssland.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp och det var precis det jag svarade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in