2023-07-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Ska bli noggrannare i framtiden!

Ja, ingen google translate tack!
Citera
2023-08-05, 13:05
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ja det var tråkigt exempel att läsa om. Lät ju dock mer som problemet låg i att de stängt kärnkraft snarare än utbyggnad förnybar energi.

Sen när jag läser vidare om denna utbyggnad av det fossila verkar det vara för effekt dalar/toppar, men jag kan definitivt ha fel.

Det som är så jävla tradigt med den här diskussionen är dock att kärnkraftsverks dyrkan är fast i någon sorts "Om vi bara kunde åka tillbaka i tiden och byggt kärnkraft"- Så hade det löst sig attityd. Och jag håller med om att det hade varit för det bästa att satsa på det från början. Men då finns det ju väldigt mycket annat vi borde satsa på.

Instämmer. Jag upplever att många av de som förespråkar kärnkraft är lite extrema i sina åsikter och inte särskilt nyanserade. Det finns i princip inget annat än kärnkraft. Jag tror det är avgörande att bredda sätten att framställa el. Hur ofta har det varit ett lyckat koncept att lägga allt på ett kort vill man fråga kärnkrafts-förespråkarna.

De senaste åren kan jag hålla med om att man fokuserat för mycket på sol och vind samtidigt som jag tror det är nödvändigt att ge nya produktionsslag utrymme för att få en chans att växa.
Citera
2023-08-09, 17:29
Medlem
DeValeras avatar
Ännu ett vindkraftsdebacle:

https://samnytt.se/energibolag-overger-havsbaserad-vindkraft/
Citera
2023-08-09, 17:33
Bannlyst
Att denna tråd startade 2011 gör spektaklet ännu mer skrämmande.
Citera
2023-08-12, 16:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja det var tråkigt exempel att läsa om. Lät ju dock mer som problemet låg i att de stängt kärnkraft snarare än utbyggnad förnybar energi.

Sen när jag läser vidare om denna utbyggnad av det fossila verkar det vara för effekt dalar/toppar, men jag kan definitivt ha fel.

Det som är så jävla tradigt med den här diskussionen är dock att kärnkraftsverks dyrkan är fast i någon sorts "Om vi bara kunde åka tillbaka i tiden och byggt kärnkraft"- Så hade det löst sig attityd. Och jag håller med om att det hade varit för det bästa att satsa på det från början. Men då finns det ju väldigt mycket annat vi borde satsa på.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Instämmer. Jag upplever att många av de som förespråkar kärnkraft är lite extrema i sina åsikter och inte särskilt nyanserade. Det finns i princip inget annat än kärnkraft. Jag tror det är avgörande att bredda sätten att framställa el. Hur ofta har det varit ett lyckat koncept att lägga allt på ett kort vill man fråga kärnkrafts-förespråkarna.

De senaste åren kan jag hålla med om att man fokuserat för mycket på sol och vind samtidigt som jag tror det är nödvändigt att ge nya produktionsslag utrymme för att få en chans att växa.

Det låter ju fint att "bredda sätten att framställa el". Men vad innebär det i verkligheten? Tänk på att samhället behöver kontinuerlig tillförsel av el, och inte bara när solen skiner och vinden blåser. Hur vill du att el ska produceras vid högtrycksväder vintertid?

Här finns en bra förklaring varför vi inte behöver mer sol- och vind-kraft.

Citat från Energinyheter.se, 17:e april 2023:
DEBATT; Vattenfalls politiskt korrekta magplask

Av Sven Olof Andersson Hederoth
...
Hursomhelst, Desirée Comstedt, Vice President Fleet Development, säger att svensk el ska produceras på tre olika sätt i framtiden, sol och vind, kärnkraft och vattenkraft.
...
Därefter säger hon att vindkraften också ska få växa, både vind- och kärnkraft är bra. ”Ju mer intermittent kraft som vind- och solkraft som finns desto mer planerbar kraft behövs också.” Här lämnar Desirée mig sittande vid vägkanten, min enkla hjärna har svårt att förstå.

Om man nu bygger planerbar kraft som svar på de brister i leveranssäkerhet som vind- och solkraft medför, varför låter man inte den planerbara kraften leverera alltid i stället. Då behövs ju inte den intermittenta. Man måste ju bygga samma antal MW i kapacitet i den planerbara kraften som den man har i den intermittenta. Då adderar ju vind- och solkraften bara kostnader till systemet. Ett kärnkraftverk har ju den egenheten att de rörliga kostnaderna är väldigt små i förhållande till de fasta så det lönar sig aldrig att reglera ner ett kärnkraftverk när det kan köra. Dessutom blir kWh-priset på ny kärnkraftsel lägre än ny vindkraft. Solkraft är ännu dyrare än vindkraft.
...
Citera
2023-08-12, 20:42
Medlem
Dyngraukmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter ju fint att "bredda sätten att framställa el". Men vad innebär det i verkligheten? Tänk på att samhället behöver kontinuerlig tillförsel av el, och inte bara när solen skiner och vinden blåser. Hur vill du att el ska produceras vid högtrycksväder vintertid?

Här finns en bra förklaring varför vi inte behöver mer sol- och vind-kraft.

Citat från Energinyheter.se, 17:e april 2023:
DEBATT; Vattenfalls politiskt korrekta magplask

Av Sven Olof Andersson Hederoth
...
Hursomhelst, Desirée Comstedt, Vice President Fleet Development, säger att svensk el ska produceras på tre olika sätt i framtiden, sol och vind, kärnkraft och vattenkraft.
...
Därefter säger hon att vindkraften också ska få växa, både vind- och kärnkraft är bra. ”Ju mer intermittent kraft som vind- och solkraft som finns desto mer planerbar kraft behövs också.” Här lämnar Desirée mig sittande vid vägkanten, min enkla hjärna har svårt att förstå.

Om man nu bygger planerbar kraft som svar på de brister i leveranssäkerhet som vind- och solkraft medför, varför låter man inte den planerbara kraften leverera alltid i stället. Då behövs ju inte den intermittenta. Man måste ju bygga samma antal MW i kapacitet i den planerbara kraften som den man har i den intermittenta. Då adderar ju vind- och solkraften bara kostnader till systemet. Ett kärnkraftverk har ju den egenheten att de rörliga kostnaderna är väldigt små i förhållande till de fasta så det lönar sig aldrig att reglera ner ett kärnkraftverk när det kan köra. Dessutom blir kWh-priset på ny kärnkraftsel lägre än ny vindkraft. Solkraft är ännu dyrare än vindkraft.
...

Förstår verkligen resonemanget att varför inte bygga precis det vi behöver med baskraft. Och jo ur det synsättet kunde vi självklart struntat i de intermittenta. Men hon D. Comstedt är ju egentligen på samma sida här för kärnkraften. Artikeln hon är citerad från pratar hon ju väldigt positivt om kärnkraftens comeback.

Jag håller fortfarande med om att det hade varit så jävla sweet om vi bara fortsatt forska på fission och byggde ut kärnkraftverken så vi hade så pass gott om el att vi kunde konkurrera ut fossila kraftverk i europa. Då hade man fan visat vart skåpet ska stå!
Det suger att Tjernobyl och de andra två olyckorna skedde, och vi har hamnat i den här sitsen.

Dock är förnybar energi något som kommer bli både bättre och framförallt billigare över kommande år. Sen annan energiteknik som att el nätet blir effektivare och batteritekniken likaså.

Om elnätet kan skicka med mindre förlust över stora sträckor kommer ju problematiken med intermittens minska med tid.

Så därför anser jag att; visst förnybar, rätt knögglig väg att gå för att det ska vara lika stabilt och effektivt, men det är en väg som många verkar vilja investera i. Vilket är bra.
Citera
2023-08-14, 14:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Svenska Dagbladets Peter Wennblad har lyckats formulera grundproblemet med instabila energislag på ett sätt som alla borde kunna förstå:

Citat:
En grundläggande orsak till att den oförutsägbara vindkraften har trängt ut pålitliga kraftslag är prissättningen på el.

Den innebär, lite förenklat, att kraftproducenterna bara får betalt för kilowattimmar. Inte för stabilitet och tillgänglighet.

Vem som helst kan räkna ut att kärnkraft och kraftvärme får svårt att hävda sig i den konkurrensen. Reaktorer och värmepannor kan inte skruvas av och på på daglig basis, så bolagen blöder pengar när blåsten får elpriset att rasa under noll.

Och han lyckas i en mening formulera vad följden blir av kraftigt svängande elpriser, som periodvis är så låga (eller t o m negativa), att vindkraftbolagen börjar få lönsamhetsproblem:

Citat:
…vi har en elmarknad som både avskräcker energibolagen från att investera i ny produktion och att fortsätta med den de redan har.

Som de insatta sagt från början: med instabila energikällor som sol- och vindkraft måste samhället ha en stabil elproduktion som motsvarar den maximala förbrukningen. (Och då är de instabila källorna i allt väsentligt meningslösa).

https://www.svd.se/a/Q7B6eW/negativa-elpriser-inget-att-jubla-over
Citera
2024-02-09, 12:28
Moderator
Diagorass avatar
Professor om vindkraft: Lönsamheten är obefintlig

Vindkraftsbolagen i Sverige har gjort en samlad förlust på 13,4 miljarder kronor sedan 2017, skriver DN.

Professorn Christian Sandström har analyserat sektorns utveckling det senaste decenniet och säger att lönsamhen är i ”princip obefintlig”.

Tidningen har pratat med flera andra experter som säger att det dröjer innan vindkraftsparker blir lönsamma på grund av högre kostnader i startfasen. Men Sandström har inte kunnat se något sådant samband:

– Bolagen som grundades för 13 år sedan har inte haft bättre vinstmarginal under de senaste åren än vad relativt nybildade bolag har.

https://omni.se/professor-om-vindkraft-lonsamheten-ar-obefintlig/a/l36Rkk
Citera
2024-02-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ännu ett vindkraftsdebacle:

https://samnytt.se/energibolag-overger-havsbaserad-vindkraft/

"Under förra året driftsattes projekt till en sammanlagd investering på 23 miljarder kronor". Det har framgått att du tycker Samnytt är en bra tidning men jag tror du skulle må bra av att läsa andra tidningar också.
https://www.dn.se/ekonomi/svensk-vindenergi-vindkraften-fortfarande-en-lonsam-affar/
Citera
2024-02-22, 09:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Parks
"Under förra året driftsattes projekt till en sammanlagd investering på 23 miljarder kronor". Det har framgått att du tycker Samnytt är en bra tidning men jag tror du skulle må bra av att läsa andra tidningar också.
https://www.dn.se/ekonomi/svensk-vindenergi-vindkraften-fortfarande-en-lonsam-affar/

Men snälla, söta, rara, svensk vindenergi är ju branschorganistionen för vindkraft, den skulle ju aldrig gå ut med att erkänna att den är olönsam även om de flesta företagen skulle vara bankrutta eller befinna sig på obeståndets kand.
Citera
2024-02-28, 12:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Det är bara en tidsfråga innan vindbubblan spricker och konkursvågen tar fart på allvar:

Citat:
Pengarna borta med vinden

Vi befinner oss i början av en konkursvåg inom vindkraftsindustrin, skriver ekonomerna Christian Sandström och Christian Steinbeck. En analys av vindkraftsföretagens årsredovisningar påvisar betydande ekonomiska problem. Den totala förlusten för åren 2017–2022 uppgick till 13,5 miljarder kronor, vilket innebar en förlustmarginal på 39 procent.

---

Stora förluster regel snarare än undantag
Den snabba, politiskt prioriterade expansionen av vindkraft i Sverige har medfört att vindkraftsindustrin idag är mycket olönsam. En genomsnittlig förlustmarginal efter finansiella poster på 39 procent under åren 2017–2022 och en total förlust på 13,5 miljarder kronor talar sitt tydliga språk. Vi ser begränsade stordriftsfördelar, vi ser inte att äldre företag är mer lönsamma till följd av att avskrivningar inte längre tynger resultatet.

Det är tydligt att lönsamhetsproblemen är särskilt stora i Norrland, men de är inte isolerade till detta område eller till de anläggningar som ägs av kinesiska staten. Stora förluster är regel snarare än undantag, och de få anläggningar i södra Sverige som faktiskt är lönsamma, bör betraktas som just undantag.

https://kvartal.se/artiklar/pengarna-borta-med-vinden/

Trots enorma förluster så går branschen ändå ut med löften om nysatsningar på havsbaserad vindkraft där lönsamheten är långt mycket sämre.

https://www.energinyheter.se/20240228/30909/poseidon-storskalig-havsbaserad-vindkraftspark-i-vastra-gotaland
Citera
2024-02-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men snälla, söta, rara, svensk vindenergi är ju branschorganistionen för vindkraft, den skulle ju aldrig gå ut med att erkänna att den är olönsam även om de flesta företagen skulle vara bankrutta eller befinna sig på obeståndets kand.

Samnytt är däremot en trovärdig källa. Speciellt när det kommer till vindkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in