Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det låter ju fint att "bredda sätten att framställa el". Men vad innebär det i verkligheten? Tänk på att samhället behöver kontinuerlig tillförsel av el, och inte bara när solen skiner och vinden blåser. Hur vill du att el ska produceras vid högtrycksväder vintertid?
Här finns en bra förklaring varför vi inte behöver mer sol- och vind-kraft.
Citat från Energinyheter.se, 17:e april 2023:
DEBATT; Vattenfalls politiskt korrekta magplask
Av Sven Olof Andersson Hederoth
...
Hursomhelst, Desirée Comstedt, Vice President Fleet Development, säger att svensk el ska produceras på tre olika sätt i framtiden, sol och vind, kärnkraft och vattenkraft.
...
Därefter säger hon att vindkraften också ska få växa, både vind- och kärnkraft är bra. ”Ju mer intermittent kraft som vind- och solkraft som finns desto mer planerbar kraft behövs också.” Här lämnar Desirée mig sittande vid vägkanten, min enkla hjärna har svårt att förstå.
Om man nu bygger planerbar kraft som svar på de brister i leveranssäkerhet som vind- och solkraft medför, varför låter man inte den planerbara kraften leverera alltid i stället. Då behövs ju inte den intermittenta. Man måste ju bygga samma antal MW i kapacitet i den planerbara kraften som den man har i den intermittenta. Då adderar ju vind- och solkraften bara kostnader till systemet. Ett kärnkraftverk har ju den egenheten att de rörliga kostnaderna är väldigt små i förhållande till de fasta så det lönar sig aldrig att reglera ner ett kärnkraftverk när det kan köra. Dessutom blir kWh-priset på ny kärnkraftsel lägre än ny vindkraft. Solkraft är ännu dyrare än vindkraft.
...
Förstår verkligen resonemanget att varför inte bygga precis det vi behöver med baskraft. Och jo ur det synsättet kunde vi självklart struntat i de intermittenta. Men hon D. Comstedt är ju egentligen på samma sida här för kärnkraften. Artikeln hon är citerad från pratar hon ju väldigt positivt om kärnkraftens comeback.
Jag håller fortfarande med om att det hade varit så jävla sweet om vi bara fortsatt forska på fission och byggde ut kärnkraftverken så vi hade så pass gott om el att vi kunde konkurrera ut fossila kraftverk i europa. Då hade man fan visat vart skåpet ska stå!
Det suger att Tjernobyl och de andra två olyckorna skedde, och vi har hamnat i den här sitsen.
Dock är förnybar energi något som kommer bli både bättre och framförallt billigare över kommande år. Sen annan energiteknik som att el nätet blir effektivare och batteritekniken likaså.
Om elnätet kan skicka med mindre förlust över stora sträckor kommer ju problematiken med intermittens minska med tid.
Så därför anser jag att; visst förnybar, rätt knögglig väg att gå för att det ska vara lika stabilt och effektivt, men det är en väg som många verkar vilja investera i. Vilket är bra.