2023-02-15, 17:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Glöm dessa landbaserade snurror. Det är havsbaserat som gäller.

De havsbaserade är förankrade i havsbottnen med linor. Att norrmännen är bra på detta beror på deras oljeplattformar som ju inte står på betongfundament.

De tillverkas på land och bogseras ut till förankringsplatsen.

Återvinning av turbinblad:
https://electrek.co/2021/09/07/siemens-gamesa-claims-worlds-first-recyclable-offshore-wind-turbine-blade/

https://electrek.co/2023/02/08/wind-turbine-recycle-blades/

Världens första flytande vindfarm har varit igång sen 2017.
https://electrek.co/2022/12/29/worlds-first-floating-offshore-wind-farm-turns-5/

Enligt dig och andra bakåtsträvare så finns inga havsbaserade vindkraftverk.

Vart tror du jag hämtar min information om inte från företagen som tillverkar vindkraftverken.
Vad du ser på de sidorna gör att jag rekommenderar dig nya glasögon.
Står det där att det de gör inte fungerar???
Man häpnar, ta mig fan.

Åh du är tamejfan svårare att bli av med än HiV.

Läste du mitt inlägg?

Har du någon annan källa till kunskap än electeectec du länkar till hela tiden?

Du är gravt okunnig, läs mitt inlägg igen och hitta ETT fel, du som behöver glasögon.

Ingenstans har jag sagt att det INTE är havsbaserad vindkraft det ska satsas på.
Givetvis är det så.

Annars hade jag inte länkar till Örsted ditt mongo.
Citera
2023-02-15, 22:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nej, nu får du fan svara på frågorna jag ställer. Det är inte för mycket begärt efter all nyttig info du fått från mig t.ex om svängis-professorn och hans galna ideer.

Jag hade lite svårigheter att förstå vad du menade.

Jag börjar med att besvara detta:
Citat:
Vatten vet vi var det kommer från och vi har eget.
Vinden vet vi var den kommer från och vi har eget.
Atomerna vet vi inte var de kommer från och vi har inga egna.

Är det RasPutin du vill gynna?

Nu ska Tok-Ebba sprida ut atomerna för att minska riskerna vid de kommande kärnsmältorna.

Vattnet kommer från regnmoln. Regnmolnen kommer ofta västerifrån. Även vinden kommer ofta västerifrån.

Nej, jag vill inte gynna Rasputin. Jag kan upplysa om att Grigorij Rasputin är död sedan över 100 år tillbaka.
Citera
2023-02-15, 22:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Var bryts uranet till svenska kärnbränslet?

Enligt Vattenfalls nya avtal, så bryts uranet i Kanada, Australien och Kazakstan

Citat:
Var tillverkas bränslestavarna och av vem?

Det finns en fabrik för kärnbränsle i Västerås, som byggdes för att förse svenska reaktorer med bränsle. Förr i tiden tillhörde fabriken ASEA-Atom, men den har numera övertagits av det amerikanska företaget Westinghouse. Fabriken i Västerås levererar bland annat bränsle till kraftverket i Oskarshamn. Även Vattenfall köper bränsle från fabriken i Västerås. Vattenfall köper även bränsle från det franska företaget Framatome. Tidigare har Vattenfall även köpt bränsle från det ryska företaget Tvel, men den handeln har stoppats.
Citera
2023-02-17, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Hade du kollat videon så hade du sett att förbindelsen är dubbelriktad. Du kan även se det på svenska kraftnäts hemsida Kontrollrummet.se att Norge importerar billig vindkraft från England.

Jag har sett videon, och jag är helt införstådd med att förbindelsen är dubbelriktad. Det jag ville fokusera på, är vem som vinner, och vem som förlorar, på affären.

Norge importerar billig el från vindkraft, och kan använda vattenkraften till att exportera el vid ett senare tillfälle, och då till ett mycket högre pris. Storbritannien, Nederländerna, Tyskland och Danmark gör tvärtom. Dom säljer billig vindkraft och köper dyr vattenkraft.

Här har vi alltså 2 olika affärsidéer. Den ena affärsidén går ut på att köpa billigt, och sälja dyrt. Den andra affärsidén går ut på att köpa dyrt och sälja billigt. Vilken affärsidé kan tänkas vara mest framgångsrik?

Vem är den stora vinnaren? Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Danmark eller Norge?
Citera
2023-02-21, 16:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Har du inte några siffror som visar antalet vindtimmar på nordsjön så kan du lika gärna stoppa upp knatterpinnarna där solen aldrig skiner.
Men vafan "När regnen upphör i Norge". Man tror inte sina ögon.

Vad är "knatterpinnar"?

Senaste sommaren, alltså 2022, var det perioder med stiltje på Nordsjön. Samtidigt var det brist på vatten i vattenmagasinen i södra Norge. Du kanske har svårt att tro det, men det kan ibland komma perioder utan regn. Så fungerar naturen.

Sedan kom frälsningen i form av en höst med regnoväder och blåst.
Citera
2023-02-21, 18:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Rätt kul att läsa starten från 2011.
Låter lite som att internet bara är en fluga.

Saker har förändrats sedan 2011. Nu har det blivit tydligt för alla att vindkraften är en bluff. Men vissa fortsätter ändå att leva kvar i föreställningen att vindkraften skulle vara en lösning på energiproblemen.

Citat:
Tack våra ansvarsfulla politiker för att ny byggde ut miljövänlig elkraftsproduktion som gör att vi kan spara vatten i magasinen när det blåser som vi sen tillverkar el av med vattenkraft och kan exportera när det är vindstilla för många fina miljarder.

Dom ansvarsfulla politikerna har byggt ut miljövänlig elproduktion i Sverige. Det skedde mellan åren 1965 - 1985. Därefter har fokus legat på att förstöra Sveriges miljövänliga elproduktion.

Vattenkraften används att parera den lynniga vindkraftens varierande produktion. Det fungerar så länge som andelen vindkraft är liten. När andelen vindkraft ökar, så uppstår bekymmer.

Sveriges satsningar på vindkraft medför att Sveriges vattenkraft är upptagen med att parera denna vindkrafts svängningar. Ifall Sverige istället hade behållit all atomkraft, så hade Sverige kunnat utnyttja vattenkraften på samma sätt som Norge. Vid blåsigt väder hade Sverige köpa billig el från utlandet, spara vatten i vattenmagasinen, och sälja dyr el vid vindstilla väder. Det hade varit en bra affärsidé. På grund av vindkraften, så exporterar Sverige istället mest el vid blåsigt väder, när elpriset är lågt. Det är en usel affärsidé. Men det finns någon som vinner även på denna usla affärsidé. Den stora vinnaren är fossilindustrin. Satsningar på vindkraft leder till ökad efterfrågan på fossilkraft.
Citera
2023-02-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Saker har förändrats sedan 2011. Nu har det blivit tydligt för alla att vindkraften är en bluff. Men vissa fortsätter ändå att leva kvar i föreställningen att vindkraften skulle vara en lösning på energiproblemen.

Dom ansvarsfulla politikerna har byggt ut miljövänlig elproduktion i Sverige. Det skedde mellan åren 1965 - 1985. Därefter har fokus legat på att förstöra Sveriges miljövänliga elproduktion.

Vattenkraften används att parera den lynniga vindkraftens varierande produktion. Det fungerar så länge som andelen vindkraft är liten. När andelen vindkraft ökar, så uppstår bekymmer.

Sveriges satsningar på vindkraft medför att Sveriges vattenkraft är upptagen med att parera denna vindkrafts svängningar. Ifall Sverige istället hade behållit all atomkraft, så hade Sverige kunnat utnyttja vattenkraften på samma sätt som Norge. Vid blåsigt väder hade Sverige köpa billig el från utlandet, spara vatten i vattenmagasinen, och sälja dyr el vid vindstilla väder. Det hade varit en bra affärsidé. På grund av vindkraften, så exporterar Sverige istället mest el vid blåsigt väder, när elpriset är lågt. Det är en usel affärsidé. Men det finns någon som vinner även på denna usla affärsidé. Den stora vinnaren är fossilindustrin. Satsningar på vindkraft leder till ökad efterfrågan på fossilkraft.
Nu är det ju så att vi har kärnkraft kvar, tillsammans med övriga kraftkällor som samarbetar i en perfekt mix.
Hade vi haft kvar alla kärnkraftverk hade vi haft alldeles för stor produktion, som skulle ha hämmat nysatsningar på grund av för låga elpriser.
Men hade de dragit fler kablar så vi kunnat exportera mer och/eller tillverkat vätgas och byggt ut infrastruktur med mackar för bilar och lastbilar. Då kunde de fortsatt att köra alla kärnkraftverk.
Citera
2023-02-22, 17:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nu är det ju så att vi har kärnkraft kvar, tillsammans med övriga kraftkällor som samarbetar i en perfekt mix.

Jag är inte nöjd med mixen. Jag vill inte ha smutsig fossilkraft från Karlshamn i eluttaget. Att fossilkraften behövs är resultatet av en för stor andel vindkraft. Att satsa på vindkraft är att satsa på fossilkraft.

Citat:
Hade vi haft kvar alla kärnkraftverk hade vi haft alldeles för stor produktion, som skulle ha hämmat nysatsningar på grund av för låga elpriser.

Vilka nysatsningar har möjliggjorts av att reaktorerna har lagts ner? Det enda som har skett, är att det har byggts en massa värdelös vindkraft. Det har lett till kraftigt svängande priser, vilket gynnar fossilkraften.

Citat:
Men hade de dragit fler kablar så vi kunnat exportera mer och/eller tillverkat vätgas och byggt ut infrastruktur med mackar för bilar och lastbilar. Då kunde de fortsatt att köra alla kärnkraftverk.

Ja, vi hade kunnat behålla atomkraften, och exportera mer miljövänlig el. Den elen hade ersatt fossilkraft utanför Sverige. Men Miljöpartiet ville annorlunda. Miljöpartiet valde fossilkraft. Samma sak händer i andra europeiska länder där "gröna" partier får inflytande. Att rösta på "gröna" partier är att rösta på kol, olja och gas.
Citera
2023-03-02, 22:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det uppstår bekymmer när stabil atomkraft plockas bort från elnätet, samtidigt som lynnig vindkraft tillförs. Nu görs dyra investeringar i elnätet för att elnätet ska kunna hantera den lynniga vindkraften.
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Vaddå för bekymmer?
Det får du redogöra för då.

SvK's kostnader för att klara N-1 kravet ökar inte med ett öre för att man adderar vindkraftverk.
N-1 kravet dikteras helt av kärnkraften. Har kärnkraften betalat SvK för det eller är det skattebetalarna eller elköparna som åker på att subventionera kärnkraften här?

Är det en relevant att diskutera "N-1" när det gäller vindkraft? Det borde vara mer relevant att sätta kravet till "N-1000" eftersom vindkraftverken har en tendens att sluta producera samtidigt. När ännu ett vindkraftverk adderas, så behöver kravet ändras från "N-1000" till "N-1001", eftersom även det nya vindkraftverket styrs av samma vind som alla andra vindkraftverk.
Citera
2023-03-02, 23:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag vill se en storsatsning på atomkraft, liknande den som gjordes mellan åren 1965 och 1985.
Citat:
Det är bara att öppna plånboken då och sätta igång. Finns inga hinder. Men nio kärnkraftsanhängare gör inte det.

Jag har inte råd att bekosta nya reaktorer. Det jag däremot kan göra, är begära att elen till min lägenhet ska komma från atomkraft. Det har jag gjort.

I nuläget kostar det inget extra att få el från atomkraft. Men ifall byggandet av nya reaktorer medför en högre kostnad, så är jag beredd att acceptera det. Det är värt att betala pengar för att få den mest miljövänliga elen.

Citat:
Du vill väl inte stå för förlusterna från din plånbok. Eller hur?

Du har helt rätt att jag inte vill stå för förlusterna, såvida förlusterna beror på politiska ingrepp.

Det jag inte vill ska ske, är att elpriset ökar för att bekosta nya reaktorer, varpå Miljöpartiet får inflytande och bestämmer att dom nya reaktorerna ska skrotas. Då har jag betalat pengar för miljövänlig el helt i onödan.

Citat:
Det någon annan som skall stå för förlusterna. Eller hur? Det är alltid så för er kommunister.
Och i synnerhet verkar det gälla kärnkrafts-kommunisterna.

Ja. Ifall förlusterna beror på politiska beslut, så vill jag att svenska folket tar förlusterna. Det är ju svenska folket som har röstat på dom politiker som tar besluten.

Citat:
Er fäbless för Trabant-kärnkraft har inte förklarats.

Vadå Trabant?
Citera
2023-03-03, 02:50
Medlem
PeterNosters avatar
Fågeldöden vid vindkraftfarm är en historisk jättebluff:

Citat:
Swedish power giant Vattenfall did a two-year, €3 million study of seabirds at an offshore wind farm off Scotland – here’s what it found.

The study’s findings: Not a single collision between a bird and a rotor blade was recorded.

För personer med IQ fiskmås:

Citat:
Den svenska kraftjätten Vattenfall gjorde en tvåårig studie på 3 miljoner euro av sjöfåglar vid en vindkraftspark till havs utanför Skottland – här är vad den fann.

Studiens resultat: Inte en enda kollision mellan en fågel och ett rotorblad registrerades.

https://electrek.co/2023/03/02/seabirds-and-offshore-wind-turbines-vattenfall/
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-03 kl. 02:53.
Citera
2023-03-03, 03:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Åh du är tamejfan svårare att bli av med än HiV.

Läste du mitt inlägg?

Har du någon annan källa till kunskap än electeectec du länkar till hela tiden?

Du är gravt okunnig, läs mitt inlägg igen och hitta ETT fel, du som behöver glasögon.

Ingenstans har jag sagt att det INTE är havsbaserad vindkraft det ska satsas på.
Givetvis är det så.

Annars hade jag inte länkar till Örsted ditt mongo.

Beklagar, men du tycker väl det var värt att få det?
Det finns väl förstoppningsmediciner nu för tiden.

Elektrek stavas det. En nätsida som samlar in artiklar i ämnet från hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in