Citat:
Ursprungligen postat av
bomben79
Jag fick tyvärr förhinder så jag kommer göra testet i början av sep. Så jag klev på dosen 30mg sub/dag.
Borde vara grönt att sluta 5 dagar innan tänker jag?
Hur funkar halveringstiden? Jag tänker att jag fyller ju på med 30mg varje dag, blir det inte mer än vad kroppen hinner bryta ned? Vet inte riktigt hur jag ska förklara men du kanske förstår hur jag menar?
Fem dagar kan bli för lång tid, om inte du vill ha extremt låga nivåer på ditt blodprov. Typ under 5 nmol/L. Halveringstiden ligger runt 20 timmar, om det är propionate som du kör. Så när du tar ditt sista stick kommer dina nivåer av tesosteronpropionat ligga runt 45-50 mg den dagen, eftersom du har kvar lite testo från de två/tre tidigare dagarna.
Grejen är dock att propionat-estern tar en del plats på molekylen och den ger ju ingen ökning av dina testonivåer. Propionat-estern tar upp ca 20%. Så om vi tar din dagliga dos av 30 mg testosteronpropionat så får du i dig ca 24 mg testosteron. Resten är bara propionat-estern. Den bidrar inte till testonivåerna och åker ut ur din kropp så småningom.
Det som är viktigt i ditt fall är att känna till ungefär hur mycket testosteron en ren/naturell man producerar per dag. Där ligger medelvärdet på 7 mg/dag. Sen ska man ha i åtanke att naturella män producerar mest testo på morgonen och så trappar det ner mot kvällen. Med injicerat testosteron blir det inte exakt likadant, men eftersom du kör propionat så blir det ändå en ganska lik nedtrappningseffekt, på grund av den korta halveringstiden.
Sen är det också så att när man injicerar testosteron så är det mer obundet än det som en naturell man producerar. Därmed blir dina testonivåer högre, av en lägre dagsdos testo, jämfört med en naturell man som producerar runt 7 mg/dag.
TL;DR
Det jag vill komma fram till är att du vill hamna runt 1.5-2.5 mg testo i din kropp dagen du tar provet. I alla fall för att hamna på 10-30 nmol/L. Du bör därmed ha i åtanke att halveringstiden är ca 20 timmar. Din sista dag du tar sticket hamnar dina testonivåer (utan propionat-esterns vikt) på ca 36-40 mg. Om du sen väntar 5 dagar innan blodprov så kommer det gå 120 timmar, alltså 6 halveringstider. I värsta fall kan dina testonivåer då hamna på ca 0.56 mg, vilket är för lågt, men det kanske är det du vill. Om du vill hamna mellan 10-30 nmol/L så bör du nog inte vänta mer än 4 dagar (ca 5 halveringstider).