2023-08-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
I och med att putte gett dem illusionen att vara ledare med deras välmående i första rum.
Första åren hade även jag förtroende för Putin, tyckte att han hade folkets bästa i sitt agerande. Byggde upp Ryssland ur moraset med hjälp av väst.
Efter några år så fyttades focus till att berika sig själv och oligarkkompisar.
Hur många ryssar tror du har/hade en reell möjlighet att flytta från ryssland till något bättre?
Stora massan har ingen bildning, har du universitets studier i bakfickan så är det helt andra möjligheter som finns.
Så även i misär kan man ha släkt vänner och kompisar som gör det omöjligt att söka sig ett bättre liv.

Putin är oligarkernas oligark. En av världens rikaste personer.
Både Putin och Zelensky figurerade i den internationella utredningen "Pandora Papers" för några år sedan. Korruptionen i f.d. Sovjetstater är endemisk.
Men folket har fått det väsentligt bättre under hans regim vilket gjort honom populär.
Dessutom gör de "rally around the flag" nu när Väst beter sig fientligt mot ryssar och mot rysk kultur, det skulle vilket folk som helst göra i samma ställe.
TS gällde om Ukraina besegrar Ryssland i år?
Jag antar att du fiskar efter folkligt uppror i Ryssland eller ekonomisk kraschlandning?
Det verkar inte alls troligt på kort sikt. Vad som sker om 5 eller 10 år kan vara möjligt.
Men det hjälper inte Kiev för de måste ta hem en seger inom ett år. 2024 är det presidentval i USA och det är inte säkert att Biden blir återvald.
Citera
2023-08-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror du missar helt att staten och folket är inte samma sak i Ryssland. De flesta invånarna i Ryssland bryr sig inte om staten så länge det inte påverkar deras liv.

"Rally around the flag" handlar bara om folk som är solidariska med staten. Där är inte Ryssland på långa vägar i dagsläget. Det har inte varit så sedan muren föll.

Kika gärna på 1420-kanalen och se själv. Ej statligt finansierad på något vis utan den råa ryska verkligheten.
https://www.youtube.com/@1420channel

EDIT: Ser också att du säger att ryssar kan söka Asyl och emigrera hur de vill. Så är det inte. Det krävs skriftligt intyg från ryska staten för att emigrera.

Bra klipp från 1420. "Fritänkarna" som de kallar sig i väst. De som är pro-ryssar och ser vad som "verkligen händer" säger att fåren i väst gör som staten säger.

Då blir det väldigt lustigt när fritänkarna i Ryssland istället förstår att Ryssland förlorar och fåren i Ryssland tror att Ryssland vinner, komiskt, eller hur?
https://www.youtube.com/watch?v=dSgck7RGG14&ab_channel=1420byDaniilOrain&s tart=239
Jag tror du missat alla ryssar som drar på semester både till EU och över hela världen.
Det kryllar av dem på olika badorter vid Medelhavet i sommar. Kan intyga detta personligen eller också är det ukrainare. Jag har svårt att skilja på dem.
Taskigt sommarväder i Moskva detta år. Fler svenskar som kryllar trots allt pga sommareländet.
Är väldigt lätt att söka asyl för ryssar som vill men det verkar inte så angeläget.
Det är i huvudsak ukrainare som gjort det hittills.
2,8 miljoner ukrainare har sökt asyl i Ryssland sedan invasionen utöver de drygt 5 miljoner som sökt asyl i alla övriga länder. USA har inte varit särskilt populärt.
Skriftligt intyg nu har säkert också med mobiliseringen att göra
Precis som Ukraina vill man kanske även kolla att det inte är någon man behöver i armén.
Finns många ukrainska män i vuxen ålder som emigrerat till EU eller så har de flytt utan att anmäla.
Även svenskar behöver skriftligt intyg från Skatteverket för att kunna skriva ut sig ur hemlandet.
Man måste redovisa vilka skäl och vilka tillgångar etc man äger i Sverige.
Jag vet inte vad det är du försöker leda i bevis men läget för vanligt folk i Ryssland lär knappast ge någon seger till Zelensky i år. Hur gärna man än vill så hjälper det inte mot fundamenta.
Paasikivi rabblar bara det officiella narrativet.
Citera
2023-08-07, 14:53
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
2,8 miljoner ukrainare har sökt asyl i Ryssland sedan invasionen
Vet du hur stor andel av dessa som tvångsdeporterats eller kidnappats?
Citera
2023-08-07, 15:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tror du missat alla ryssar som drar på semester både till EU och över hela världen.
Det kryllar av dem på olika badorter vid Medelhavet i sommar. Kan intyga detta personligen eller också är det ukrainare. Jag har svårt att skilja på dem.
Över hela världen är väl att ta i men Turkiet och Thailand välkomnar väl dem fortfarande? Sen har jag fått till mig att detta är storstadsbor. De har det betydligt bättre än de på landet. De på landet är de som är bäst hjärntvättade och också de som dött mest i kriget.

Citat:
2,8 miljoner ukrainare har sökt asyl i Ryssland sedan invasionen utöver de drygt 5 miljoner som sökt asyl i alla övriga länder. USA har inte varit särskilt populärt.
Varför åka till USA när de inte kan engelska?

Citat:
Skriftligt intyg nu har säkert också med mobiliseringen att göra
Precis som Ukraina vill man kanske även kolla att det inte är någon man behöver i armén.
Det har varit så i Ryssland sedan 2014.

Citat:
Jag vet inte vad det är du försöker leda i bevis men läget för vanligt folk i Ryssland lär knappast ge någon seger till Zelensky i år. Hur gärna man än vill så hjälper det inte mot fundamenta.
Hjärntvätten är hård i Ryssland när media endast matar dem med samma narrativ. Det finns inga alternativa nyheter alls för en ryss om de inte kan engelska. Vilket endast ett fåtal procent kan.

Citat:
Paasikivi rabblar bara det officiella narrativet.
Jag tror nog mer på det än det ryska i varje fall. Rysk media är ett skämt om man har lite perspektiv på det hela.
Citera
2023-08-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Vet du hur stor andel av dessa som tvångsdeporterats eller kidnappats?
Nej vet du?
Citera
2023-08-07, 15:08
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Nej vet du?
Ja. Majoriteten.
Citera
2023-08-07, 15:17
Medlem
Citat:
Över hela världen är väl att ta i men Turkiet och Thailand välkomnar väl dem fortfarande? Sen har jag fått till mig att detta är storstadsbor. De har det betydligt bättre än de på landet. De på landet är de som är bäst hjärntvättade och också de som dött mest i kriget.

Varför åka till USA när de inte kan engelska?

Det har varit så i Ryssland sedan 2014.

Hjärntvätten är hård i Ryssland när media endast matar dem med samma narrativ. Det finns inga alternativa nyheter alls för en ryss om de inte kan engelska. Vilket endast ett fåtal procent kan.

Jag tror nog mer på det än det ryska i varje fall. Rysk media är ett skämt om man har lite perspektiv på det hela.

De turistar även i EU.
Hjärntvätt? Vad är det vi är med om här? Same shit.
De som bara tittar på SVT och TV4 får bara ett enda narrativ.
Google har översättningsfunktion - man måste inte kunna engelska. Plus att det finns gott om ryskspråkiga media som är Putinkritiska på nätet.
Telegramkanaler som inte är censurerade t.ex. verkar poppis i Ryssland
Du verkar underskatta bildningsnivån både på ukrainare och ryssar.
Hans Rosling raljerade i sina föredrag om att svenska journalisters världsbild verkade vara fryst sedan 1980-talet. Det verkar gälla även dig.
Jaså du tror iallafall på Paasikivi?
Citera
2023-08-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Ja. Majoriteten.
Drog det ur röven eller har du faktalänkar?
Paasikivi vad säger du om han?
Citera
2023-08-07, 16:16
Medlem
Det är intressant med Paasikivi. Inte egentligen extremt mycket med honom som person utan som funktion. Jag tyckte han hade många poänger i början men nu är det mycket försiktiga sianden om framtiden. Tror han lika gärna skulle kunna säga försiktigt pessimistisk. Hans funktion är ända att vara positiv till Ukrainas förmpha. En del av den svenska propagandamaskinen. Megafon för väst. Observera att jag stöttar Ukraina men detta var ett inlägg om Joakim von Anka.
Citera
2023-08-08, 06:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De turistar även i EU.
Det tror jag inte.
https://www.euronews.com/travel/2023/06/16/has-the-loss-of-russian-tourism-dealt-europe-a-crippling-blow

Citat:
There were 84 per cent fewer Russian visitors to Europe in 2022, according to the Association of Tour Operators of Russia (ATOR).

Citat:
Hjärntvätt? Vad är det vi är med om här? Same shit.
Knappast. Det är helt skilda nivåer av hjärntvätt som pågår. Sätt dig och titta på kinesisk och rysk TV så ser du snart skillnaden.

Citat:
De som bara tittar på SVT och TV4 får bara ett enda narrativ.
Så kanske det är. Men det finns alternativ media i Sverige för alla smartskallar. Det saknas helt i Ryssland. Det finns inga alternativ alls. Fundera själv på om du hade bott i Ryssland, då hade du inte kunnat vara lika smart som du är nu.

Citat:
Google har översättningsfunktion - man måste inte kunna engelska. Plus att det finns gott om ryskspråkiga media som är Putinkritiska på nätet.
Det kanske finns media som är lite Putinkritiska men det finns ingen media som är kritisk mot kriget. Det är förbjudet. Då ska man också kunna hantera en dator och använda Google korrekt. Sedan är väl Yandex ledande sökmotor i Ryssland och inte Google.

Citat:
Telegramkanaler som inte är censurerade t.ex. verkar poppis i Ryssland
Verkar de poppis? Vilka superargument du har.

Citat:
Du verkar underskatta bildningsnivån både på ukrainare och ryssar.
Jag tror snarare att du underskattar det jag sade först, hur staten och vanliga ryssar är avskilda. Ryssen sköter sitt egna liv främst. Blandar man sig i vad staten tycker så får man snart KGB (FSB) efter sig. Det är vad ryssen är van vid. Man ska inte sticka ut för mycket.

Citat:
Hans Rosling raljerade i sina föredrag om att svenska journalisters världsbild verkade vara fryst sedan 1980-talet. Det verkar gälla även dig.
Hans Rosling dog 2017. Jag tror han hade blivit lika förvånad över hur Ryssland kan invadera ett land 2022 som alla andra blev. Jag tror många har blivit förda bakom ljuset när de trott att Ryssland har varit vänligt inställt mot världen.

Att du inte inser att Ryssland blivit likadant som Sovjetunionen på många sätt verkar gälla för dig.

Citat:
Jaså du tror iallafall på Paasikivi?
Jag tror att han i varje fall är genuin i det han säger och sitter inte och ljuger medvetet. Titta på rysk statlig TV och fundera på hur deras inställning till sanningen är.
Citera
2023-08-08, 10:13
Medlem
Citat:
Det tror jag inte.
https://www.euronews.com/travel/2023/06/16/has-the-loss-of-russian-tourism-dealt-europe-a-crippling-blow

Jag har med egna ögon sett en del ryska bilar köra omkring i EU. Men inte alls i samma omfattning som de ukrainska som blivit vanliga på vägarna, framförallt på lyxresorter.
Många ryssar äger t.ex. fritidsbostäder runt Medelhavet.
Sverige har de nog aldrig varit intresserade av. Ser ut som deras eget land fast dyrare. Ukrainare undviker också Sverige.

Citat:
Knappast. Det är helt skilda nivåer av hjärntvätt som pågår. Sätt dig och titta på kinesisk och rysk TV så ser du snart skillnaden. Men det finns alternativ media i Sverige för alla smartskallar. Det saknas helt i Ryssland. Det finns inga alternativ alls. Fundera själv på om du hade bott i Ryssland, då hade du inte kunnat vara lika smart som du är nu.

Rysk TV ser jag inte på eftersom jag inte kan ryska.
Jag klarar sedan över 10 år inte längre av att se på SVT/TV4 pga den ständiga propagandan.
Du har fel om att det saknas alternativa media i Ryssland.
Din världsbild är ju från kalla krigets dagar och det är dags att du börjar uppdatera dig litet eftersom du tydligen är intresserad av det ryska samhället
Här har du en rapport från en rysk kvinna som berättar hur hon gör för att slippa propaganda och det är nog ungefär som jag som svensk gör. Vi letar på nätet och på sociala media istället. Det finns ju även info i bokform.
Do Russians trust TV news? Explained by a Russian
https://www.youtube.com/watch?v=6268iKsNCPs .

Nu blev det OT pga dina kommentarer på mitt tidigare inlägg
Tror du verkligen att Ukraina besegrar Ryssland i år? Seriöst?
Och vad menar Paasikivi med seger? Återerövra Krimhalvön?
Citera
2023-08-08, 10:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag har med egna ögon sett en del ryska bilar köra omkring i EU. Men inte alls i samma omfattning som de ukrainska som blivit vanliga på vägarna, framförallt på lyxresorter.
Många ryssar äger t.ex. fritidsbostäder runt Medelhavet.
Sverige har de nog aldrig varit intresserade av. Ser ut som deras eget land fast dyrare. Ukrainare undviker också Sverige.
Vad du har sett med egna ögon spelar ingen som helst roll. Turisterna inom EU har minskat med 84% sedan innan 2022. Det är fakta.

Dina ögon är endast ett perspektiv. Ditt egna perspektiv. Lär dig skillnaden.

Citat:
Rysk TV ser jag inte på eftersom jag inte kan ryska.
Finns massa olika sätt att ta del av deras TV.
https://www.youtube.com/results?search_query=russian+state+TV

Citat:
Jag klarar sedan över 10 år inte längre av att se på SVT/TV4 pga den ständiga propagandan.
Ok. Du behöver inte titta om du inte vill men då ska du heller inte ha några åsikter över vad som sägs. För du verkar ha en jävla massa åsikter om att det är propaganda fast du inte klarar av att titta på det. Lever du utanför samhället eller? Har samhället varit elakt mot dig?

Citat:
Du har fel om att det saknas alternativa media i Ryssland.
Visa mig det då!

Visa att rysk media kritiserar kriget öppet! Annars ljuger du förstår du.

Citat:
Din världsbild är ju från kalla krigets dagar och det är dags att du börjar uppdatera dig litet eftersom du tydligen är intresserad av det ryska samhället
Så kan det vara men Ryssland är mer likt Sovjet 2023 än Ryssland var 2010.

Citat:
Här har du en rapport från en rysk kvinna som berättar hur hon gör för att slippa propaganda och det är nog ungefär som jag som svensk gör. Vi letar på nätet och på sociala media istället. Det finns ju även info i bokform.
Do Russians trust TV news? Explained by a Russian
https://www.youtube.com/watch?v=6268iKsNCPs .
Du visar en ryss som antagligen bor i Moskva och kan engelska.

Visa mig hur en ryss på landsbygden som inte kan engelska letar information på nätet istället.

Mer information om ryssar och media. Kan du titta på också tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=IikKdVUWFZQ&ab_channel=1420byDaniilOrain

EDIT: Här har du även lite landsbygdsryssar och deras syn på världen. Fattar du inte att det är dessa som krigar och inte Moskvabor?
https://www.youtube.com/watch?v=8GCitAFR_mk&ab_channel=1420byDaniilOrain

Citat:
Nu blev det OT pga dina kommentarer på mitt tidigare inlägg
Tror du verkligen att Ukraina besegrar Ryssland i år? Seriöst?
Och vad menar Paasikivi med seger? Återerövra Krimhalvön?
Jag tror inte det går särskilt bra för Ryssland.

De är och smörjer Nordkoreas röv. Varför gör de det tror du?

De kan bli tvingade att avsluta kriget under 2023 på många av Ukrainas villkor. Är det att besegra Ryssland tycker du?

Seger är relativt när vi diskuterar fattar du väl.
Senast redigerad av Conception 2023-08-08 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in