Citat:
Ursprungligen postat av
Spaderdam88
Jag som jurist har nu granskat appen, och den bryter mot följande (som jag ser det):
1. Brott mot personuppgiftslagen (PuL): Personuppgiftslagen handlar om hur personuppgifter får hanteras. Att publicera känsliga uppgifter om någon utan dennes samtycke, särskilt om det rör brottsliga handlingar, kan bryta mot lagen.
2. Förtal: Enligt svensk lag kan det vara förtal att sprida uppgifter om någon som kan skada den personens anseende, särskilt om uppgifterna inte är sanna eller om personen blivit frikänd.
3. Brott mot Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen: Även om dessa lagar skyddar yttrandefriheten, finns det gränser för vad man får publicera, särskilt om det skadar enskilda individers anseende utan bevis.
4. Brott mot barnets bästa: Att hänga ut minderåriga kan bryta mot principen om barnets bästa, som är en central princip i svensk lagstiftning och internationella konventioner.
5. Dataskyddsförordningen (GDPR): GDPR handlar om hur personuppgifter inom EU får hanteras. Om appen hanterar data på ett sätt som bryter mot dessa regler kan det leda till påföljder.
Skönt att jag börjar jobba i veckan, skall då ta action på detta

absolut inte OK att hänga ut personer som blivit frikända samt minderåriga.
Svar, ”Jag som idiot”: NEJ utom kanske barn under 18 år vilket kan resultera i någonting till BO ( Barnombudsmannen)
Men här klarar sig appen genom att begränsa sökningen till en stadsdel eller mindre enhet.
Om det var hela Sverige eller ett helt län utan mindre enheter.
Riskerar och kan bryta mot lagen betyder inga problem alls!
Appen vänder sig till privatpersoner och om journalister ger ut någonting, publicerar, så finns det en ansvarig utgivare, men det gäller ju inte här.
Att hämta offentliga uppgifter är helt okej och när der gäller Sverige så är så mycket offentligt så man blir förbannad men att bara hämta uppgifter är tillåtet.
Vad tjänar du, dina konton, gift, antal barn dina grannars medelvärdesinkomster. Var ligger närmaste skyddsrum och hur stor sprängladdning krävs för att spränga närmaste bro.
Hela djävla Sverige finns ju där. Så jävla sjukt!
Vad Dumpen gör är att sprida uppgifter efter samtycke. En helt annan sak.
Men en app-likation gör ju inte det, som du förstår. Men får du bygga en databas i datorn med PUL-uppgifter? Nej och varför skulle du göra det. Fast hemma på ett papper går ju bra.