2023-08-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Vad är det som bryter mot lagen här? Att det är förtal för det är pedofiler från dumpen som inte är dömda?
Hur kan då dumpen publicera det?
Dumpen sysslar med journalism. De publicerar bara gäddans egna ord och bilder efter att gäddan dessutom fått chansen att uttala sig. De har utgivningsbevis och är därmed grundlagsskyddade.
Citera
2023-08-06, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knutingrid
Nej, Dumpenkartan visar enbart var gäddor som fiskats upp av Dumpen finns (eller fanns när de konfronterades). Dumpenkartan är inte alls exakt, den visar bara ungefär var gäddorna bor (ingen kartnål pekar på en specifik adress)

Okej!
Sökte efter appen på Play Butik nu, men den verkar inte finnas kvar.
Citera
2023-08-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JQP
Okej!
Sökte efter appen på Play Butik nu, men den verkar inte finnas kvar.
P dos
Citera
2023-08-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Egentligen bra för integriteten med sådana här appar som totalt snear ut. Kommer innebära att Sverige behöver göra något åt den snedvridna uppfattning om att rätten till yttrandefrihet alltid går före alla andra rättigheter…
Vi har ruvat på det sen 1700-talet, först av alla nationer så det lär sitta långt inne.
Citera
2023-08-06, 20:47
Medlem
Jag som jurist har nu granskat appen, och den bryter mot följande (som jag ser det):

1. Brott mot personuppgiftslagen (PuL): Personuppgiftslagen handlar om hur personuppgifter får hanteras. Att publicera känsliga uppgifter om någon utan dennes samtycke, särskilt om det rör brottsliga handlingar, kan bryta mot lagen.

2. Förtal: Enligt svensk lag kan det vara förtal att sprida uppgifter om någon som kan skada den personens anseende, särskilt om uppgifterna inte är sanna eller om personen blivit frikänd.

3. Brott mot Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen: Även om dessa lagar skyddar yttrandefriheten, finns det gränser för vad man får publicera, särskilt om det skadar enskilda individers anseende utan bevis.

4. Brott mot barnets bästa: Att hänga ut minderåriga kan bryta mot principen om barnets bästa, som är en central princip i svensk lagstiftning och internationella konventioner.

5. Dataskyddsförordningen (GDPR): GDPR handlar om hur personuppgifter inom EU får hanteras. Om appen hanterar data på ett sätt som bryter mot dessa regler kan det leda till påföljder.

Skönt att jag börjar jobba i veckan, skall då ta action på detta absolut inte OK att hänga ut personer som blivit frikända samt minderåriga.
Citera
2023-08-06, 20:48
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
h kan inte

Nu Är ju du en lögnare av rang och kan inte ens skilja på vuxna bögar som knullar och en pedofil som försöker få till det med barn.
Vad du grottar i för skit på darknet bevisar intet, Men ett nytt frågetecken uppstår va fan du ens gör i såna äckliga vrår.
Pedofilkockan plingar lite på dig.

När man upptäckte darknet så var det skoj att kolla runt så klart man fastade där, var heller inte super gammal då heller.
Citera
2023-08-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-08-01
Vad tror vi om apptjänsten?

Med den nya tjänsten kan vem som helst knappa in sin adress och se vilka personer dömda för sexualbrott mot barn som bor i närheten. Men enligt juristen Ängla Pändel riskerar appen att bryta mot lagen.

Genom att skriva in en adress får användaren upp en karta som visar var personer som är dömda för sexualbrott mot barn bor.

”Vårt syfte är inte att hänga ut folk”
Bakom den nya appen står bland andra Jonas Salminen. Han slår ifrån sig kritiken.

Hittills har de inte fått någon anmälning om förtal mot sig, men han räknar med att det kommer inom kort.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-app-hanger-ut-sexbrottslingar-bryter-mot-lagen-enligt-jurist

Testade appen nyss och den suger kuk. Hade förväntat mig bättre faktiskt. I min stad, göteborg, finns 20 dömda.. mm tror inte det.

Trycker på flera stycken, och det dyker upp "Bastugäddan" eller "lyxgäddan" som referens. Inget namn eller övrig info.

Slösa inte 49kr på appen, inte värt det.
Citera
2023-08-06, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 51ragaj
P dos

Så skrev jag, men fick besked att "något var fel".
Får testa sedan igen!
Citera
2023-08-06, 20:55
Medlem
Bra koncept! Sånt här behövs verkligen. Men hade man inte blivit knäpp i huvudet över att veta hur mycket pedofiler det finns runt omkring en? Jag tycker att det hade varit bättre om man fick reda på om det bor en pedofil i den bostaden man tänkt flytta till och liknande saker.
Citera
2023-08-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Testade appen nyss och den suger kuk. Hade förväntat mig bättre faktiskt. I min stad, göteborg, finns 20 dömda.. mm tror inte det.

Trycker på flera stycken, och det dyker upp "Bastugäddan" eller "lyxgäddan" som referens. Inget namn eller övrig info.

Se till att begära återbetalning från App Store eller Google Play!

Går fort och direkt
Citera
2023-08-06, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93

Låter som någon bara hänger ut personer som varit med på dumpen
Citera
2023-08-06, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Jag som jurist har nu granskat appen, och den bryter mot följande (som jag ser det):

1. Brott mot personuppgiftslagen (PuL): Personuppgiftslagen handlar om hur personuppgifter får hanteras. Att publicera känsliga uppgifter om någon utan dennes samtycke, särskilt om det rör brottsliga handlingar, kan bryta mot lagen.

2. Förtal: Enligt svensk lag kan det vara förtal att sprida uppgifter om någon som kan skada den personens anseende, särskilt om uppgifterna inte är sanna eller om personen blivit frikänd.

3. Brott mot Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen: Även om dessa lagar skyddar yttrandefriheten, finns det gränser för vad man får publicera, särskilt om det skadar enskilda individers anseende utan bevis.

4. Brott mot barnets bästa: Att hänga ut minderåriga kan bryta mot principen om barnets bästa, som är en central princip i svensk lagstiftning och internationella konventioner.

5. Dataskyddsförordningen (GDPR): GDPR handlar om hur personuppgifter inom EU får hanteras. Om appen hanterar data på ett sätt som bryter mot dessa regler kan det leda till påföljder.

Skönt att jag börjar jobba i veckan, skall då ta action på detta absolut inte OK att hänga ut personer som blivit frikända samt minderåriga.
Som de juristluffare vi är hänger vi ut precis vilka vi än känner för på vilka grunder vi än vill som vi själva skapar om så behövs, och ingen kan komma åt oss. Vi ger blanka skiten i svenska lagar när det passar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in