2023-08-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På vilket sätt är det ”lättare” för föräldrar att skydda sina barn om man vet att nån i ens kvarter är dömd sexualbrottsling?
Om personen jobbar på ditt barn skola, är ditt barns tränare eller ditt barns kompis brorsa/pappa kanske du inte låter ditt barn gå i den skolan, träna med det laget eller sova över hos kompisen.
Citera
2023-08-07, 00:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Framgår det i appen ålder på brottsoffer?
då åtminstone inte jag tycker att 17 år innebär pedofili.

Appen ska inte visa vart det finns som är pedofiler. Appen ska visa vart det finns folk som är dömda för sexbrott mot barn, deras
databas bygger på domar från 2007 och framåt. Totalt handlar det om tusentals personer som nu placerats ut på en karta med namn, personnummer, adress och dom.

Och vart det befunnit sig folk som trott att dom sexchattar och bestämmer träffar med barn, vet inte hur dumpen ser på ditt 17-års argument, men enligt lagen är det försök av sexuellt köp av barn, så dom som är dömda för att faktiskt chattat med en 17-åring och försökt köpa sex lär ju dyka upp där, eller det vet jag inte det är väl upp till företaget bakom appen men känns konstigt att göra en sån app och sen sätta egna kriterier för vilka som räknas som barn och inte.
Citera
2023-08-07, 00:19
Medlem
Alla som jobbar med barn inom Föreningslivet måste lämna utdrag ur bel. registret. Så det argumentet håller inte.
Citera
2023-08-07, 00:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Pedofili är inte en brottsbenämning utan en klinisk diagnos på de som tänder på prepubertala barn. Det har dock kommit att bli ett samlingsnamn på de parafila störningarna hebefili (barn med pågående pubertet) och efebofiler (dragning till unga som genomgått puberteten men är unga, alltså fortfarande mentalt barn). Sex med barn under 15 är automatiskt våldtäkt, även om det inte förekommit tvång, men ingen döms för en ömsesidig parrelation mellan en 14 och femtonåring tex. Det är för att skydda unga. Du döms även för våldtäkt om barnet är en släkting eller i en beroendesituation (elev, myndling o dyl) och under 18. Våldtäkt kan även ske över nätet om någon utpressar, manipulerar eller lurar unga att stoppa upp saker eller liknande.

Jag tror gemene man tänker på små barn när man hör ordet pedofil. Därför kan jag tycka att det är lite magstarkt att någon hängs ut som pedofil om BO tex varit 17 år som jag tog som exempel och att det inte framgår på något sätt i appen.
Citera
2023-08-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyama
Han som ligger bakom appen, Jonas Salminen, är det samma person som drev Droshi AB?
https://www.ehandel.se/e-handelsleverantoren-ger-droshi-ett-nytt-hem-far-evig-licens

Droshi AB
https://www.allabolag.se/5569879397/bokslut
Citat:
Bokslut 2022?

Jonas Salminen, Styrelseledamot, Verkställande direktör

”Jag har inget mer att ge”
2022: https://www.ehandel.se/fraktuppstickarens-vd-lamnar-bolaget-jag-har-inget-mer-att-ge
Jonas Salminen lämnar sin roll som vd för Droshi. Det berättar företaget i ett pressmeddelande.
I en kommentar till Ehandel skriver Jonas Salminen att beslutet har att göra med att han
"känner att han har gjort sitt".

Men finnen Jonas är kvar i Droshi AB som verka gå sådär?
Citera
2023-08-07, 00:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Appen ska inte visa vart det finns som är pedofiler. Appen ska visa vart det finns folk som är dömda för sexbrott mot barn, deras
databas bygger på domar från 2007 och framåt. Totalt handlar det om tusentals personer som nu placerats ut på en karta med namn, personnummer, adress och dom.

Och vart det befunnit sig folk som trott att dom sexchattar och bestämmer träffar med barn, vet inte hur dumpen ser på ditt 17-års argument, men enligt lagen är det försök av sexuellt köp av barn, så dom som är dömda för att faktiskt chattat med en 17-åring och försökt köpa sex lär ju dyka upp där, eller det vet jag inte det är väl upp till företaget bakom appen men känns konstigt att göra en sån app och sen sätta egna kriterier för vilka som räknas som barn och inte.

Tänkte att namnet på appen säger en sak och sedan verkar den innehålla annat. Tycker själv att det är lite svårt/konstigt det här med benämningen barn i sammanhang när personer kan vara 17 år och 360 dagar gammal t.e.x.
Citera
2023-08-07, 00:35
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Givetvis, men om jag har 30 grannar så vill jag ju gärna veta vart jag ska leta.
Man vore ju på gränsen till psykiskt sjuk om man satt och kollade upp en och en.
Men hade det funnits en app som åtminstone pekar ut hotspotsen, då är det en annan femma.

Du är en lat idiot med andra ord.
Citera
2023-08-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tror gemene man tänker på små barn när man hör ordet pedofil. Därför kan jag tycka att det är lite magstarkt att någon hängs ut som pedofil om BO tex varit 17 år som jag tog som exempel och att det inte framgår på något sätt i appen.
Jag håller med.
Citera
2023-08-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittmagneten
SVT gör i vanlig ordning sitt bästa för att dölja appens namn från pöbeln.

Hittade den omedelbart genom att kolla bästsäljare på Google Play. Appen heter P Dos. Lär nog personligen inte betala för att få tillgång till den dock.

Edit: Intressant för övrigt att de profiterar på Dumpens arbete. Har inte sett något sådant hittills.

Det var bara en tidsfråga. Och det behövs. Pedofiler och knarkare är smuts och behöver kartläggas. Härnäst kommer säkert info var pedofilerna jobbar. Man har ju undrat var vissa pedofiler från dumpen tagit vägen och undrat om det inte finns en lista någonstans som löpande uppdaterar deras arbetsplats och adress
Citera
2023-08-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Värst va vissa helt plötsligt blir defensiva i tråden haha

Är ni rädda att bli blottade?

De som finns på dumpen.se är nog ganska blottade redan.

Nästan samma med sexualbrottslingar.
Citera
2023-08-07, 01:52
Medlem
Appen var en besvikelse. Står ingenting om vad de har gjort: sexuellt ofredande mot 17-åring värderas alltså samma som grov våldtäkt mot 4-åring.

Dessutom verkar det finnas betydligt mer dömda än uthängda (få uthängda/ stad). Domar verkar saknas. Stort fokus på de som blivit uthängda på dumpen. Därtill skriver de bara åtalad/ dom vilket kan tydas som att människor som frias också kan hängas ut i appen, likt Mrkolls röda trianglar för något år sedan.

Hade gärna sparat 49 kronor på att inte köpa appen och gått till espresso house istället.
Citera
2023-08-07, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag håller med.

Nej skit i det. Det är bara en liten detalj. Någon som är 17 är fortfarande minderårig och ett barn, inte vuxen och inte myndig. Ingen vuxen ska begå brott mot andra vuxna men vuxna som begår sexualbrott mot barn och unga är extra vidriga. Så det gör inget att dessa äckel hamnar i den här appen också tillsammans med ”äkta pedofiler per definition”.

Appen är bra. Punkt slut.

Vill man inte hamna uthängd där ser man till att inte begå sexualbrott! Lätt som en plätt eftersom de flesta sådana mål läggs ner eller brott inte kan bevisas, det är alltså svårt att bli dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in