2023-08-05, 23:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Tror du på reformer kommande tiden. Lagom till när marknaden vänder så kanske ränteavdraget sänks. Eller amorteringskrav stärks? Borde hålla priserna nere

Nej, det tror jag inte. Finns ingen politiker som skulle våga något sådant. Speciellt inte i detta klimat. Det vore politiskt självmord.
Citera
2023-08-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det tror jag inte. Finns ingen politiker som skulle våga något sådant. Speciellt inte i detta klimat. Det vore politiskt självmord.

På något sätt måste ju Sverige straffas för ränteavdrag, lösa amorteringskrav, ingen fastighetsskatt, hög belåning. Kanske via sjunkande krona?

Eller ska vi kunna avvika från hur omvärlden har det med bolånen och ändå vänta oss att det går bra.
Citera
2023-08-05, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
På något sätt måste ju Sverige straffas för ränteavdrag, lösa amorteringskrav, ingen fastighetsskatt, hög belåning. Kanske via sjunkande krona?

Eller ska vi kunna avvika från hur omvärlden har det med bolånen och ändå vänta oss att det går bra.

Det hade ju underlättat för oss övriga som läser dina inlägg där du redogjorde hur det såg ut med lån i omvärlden. Och alla skatter du nämner.
Citera
2023-08-05, 23:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det går att analysera djupare såklart. T.ex. är det väldigt få födda runt millennieskiftet så efterfrågan från nyköpare kommer svikta. Samtidigt sitter många 40-talister i sina 70-tals villor med låga lån med en fot i graven.

Hur som helst, BV prognos om att det behövs 65k bostäder per år och att det därför blir något efterfrågeöverskott nu när det "endast" byggs 30k/år är bara BLT-fantasier.

Den här statistiken borde du kunna hala fram från SCB för att styrka dina argument. Och eftersom du inte gör det antar jag att du snackar skit som vanligt och ser troll under sängen.

Och som jag skrev så kommer det att mötas med lägre produktion. Såg inte att du kommenterade just den biten.
Citera
2023-08-06, 00:39
Medlem
losfers avatar
Bostadspriserna är tillbaka på samma nivå som början på 2021 enligt mäklarstatistik. Så inget stort har hänt än med priserna, Bara den tillfälliga covidbubblan som gick över. Jag tror det riktiga prisraset kommer. Om ett år tippar jag att vi pratar om en krasch.
Men vi får se hur det blir. Det är ändå en ganska liten % som sitter på större bostadslån (över en miljon) så jag tror att även en rejält sättning av priserna blir ganska lätt att hantera för majoriteten av befolkningen.
Citera
2023-08-06, 00:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Bostadspriserna är tillbaka på samma nivå som början på 2021 enligt mäklarstatistik. Så inget stort har hänt än med priserna, Bara den tillfälliga covidbubblan som gick över. Jag tror det riktiga prisraset kommer. Om ett år tippar jag att vi pratar om en krasch.
Men vi får se hur det blir. Det är ändå en ganska liten % som sitter på större bostadslån (över en miljon) så jag tror att även en rejält sättning av priserna blir ganska lätt att hantera för majoriteten av befolkningen.

För ett större ras krävs räntor på över 10% och det tror jag inte vi får.
Citera
2023-08-06, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det var brist på Playstation 5, ändå kunde du köpa det till ockerpris på blocket. Det är väll uppenbart att det är en analogi till bostadsmarknaden. Det kan vara brist och fullt med lägenheter till salu samtidigt.

Bristen kan t.ex. bestå i lägenheter till salu till ett pris folk vill/kan betala.
En stor skillnad är att Playstation-affärer gick till avslut.

Du har utbudsöverskott på bostadsmarknaden. Inte brist.
Citera
2023-08-06, 01:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men hur mycket har mängden avslut minskat då?
När jag gör en grov uppskattning så ser vi ut att ligga på 2018 års nivå. Jag har inget minne av att folk på den tiden menade att avsluten var för få och data inte gick att lita på.

Att det varit en förhöjd omsättning under ett par år är ju inte detsamma som att den "normala" är för låg.

Omsättningen på bostäder – mätt som den andel av stocken som säljs under ett år – ligger nu på sin lägsta nivå för bostadsrätter någonsin sett till den period som data finns tillgänglig för. För hus ligger nivån i paritet med hur det såg ut i samband med statsskuldkrisen och den finansiella turbulensen i Europa 2012. Detta visar ny bearbetad statistik från SBAB som bygger på antalet sålda bostäder från SCB respektive Svensk Mäklarstatistik och som har relaterats till bostadsstockarna.

https://via.tt.se/pressmeddelande/historiskt-lag-omsattning-pa-bostader-visar-ny-statistik-fran-sbab?publisherId=3236046&releaseId=3344856
Citat:
För övrig så är det ju avsluten som visar prisnivån.

Tänker du lika bakvänt på börsen också. Börskursen är fel och det är alla affärerna som inte gjordes för att ask och bit var ifrån varandra som istället är den rätta börskursen?
Jag är övertygad om att väldigt många inte håller med dig.
Vanskligt prata om ”fel börskurs”. Mer korrekt prata om att du vore duktigt naiv om du tror just din aktie/bostad med nödvändighet följer index när du ska sälja imorgon.

Citat:
Nja, det Jonung säger är att eftersom vi inte har en recession så kan RB behöva öka på mer.
Det skulle jag inte säga är korrekt. Det är fördröjningar i räntepåverkan, och det som nu sker med en så kraftig höjning på kort tid är ett experiment. Om ett par år kan det fullkomligt barka åt skogen.
Betänk att FED stannade 2006 och helvetet brakade inte lös förrän 2008.

Det är tvärtom så att RB borde ha tagit det lugnare. Där kan Danmark tjäna som föredöme. Dom låg kvar med minusränta till i höstas och började då först höja. Man gjorde den korrekta bedömningen att inflationen innan dess var inget som CB kan påverka. Och så började inflationen falla på en gång. Trots att den var över 10%. Men då hade inte CB där hunnit skapa inflation vilket RB hann göra.
Inflation kan alltid styras via priset på pengar.
Citera
2023-08-06, 09:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Den här statistiken borde du kunna hala fram från SCB för att styrka dina argument. Och eftersom du inte gör det antar jag att du snackar skit som vanligt och ser troll under sängen.

Och som jag skrev så kommer det att mötas med lägre produktion. Såg inte att du kommenterade just den biten.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/fodda-i-sverige/#born_since_1900

Inlägget var inte så långt så om du läser det igen ser du nog att jag kommenterade byggtakten.
Citera
2023-08-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer

Tror du har rätt. Skillnaden kommer att vara att de som är inne på bostadsmarknaden inte längre alltod kommer kunma trissa upp priserna med vinsten från sin förra bostad.
Citera
2023-08-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Tror du har rätt. Skillnaden kommer att vara att de som är inne på bostadsmarknaden inte längre alltod kommer kunma trissa upp priserna med vinsten från sin förra bostad.

Och föräldrar kommer inte i samma utsträckning stå för insatsen för sina barn.

Bostadskarriär tillhör det förgångna.
Citera
2023-08-06, 12:10
Medlem
Epistemologens avatar
Det är intressant att se hur dagspressen hanterar läget på bostadsmarknaden nu. Mönstret är klassiskt. Det blir många utsagor av typen - det blir ingen KRASCH, inga KRAFTIGA PRISFALL i höst, KATASTROFEN uteblir, ingen TSUNAMI väntar.

Det man försöker göra är att lugna. Men konsekvensen blir det motsatta. För vem har talat om krasch, katastrof, kraftiga prisfall eller tsunami? Det är ju de själva som ser dessa scenarier.

Jag såg en gång en intervju med en ekonomiprofessor som forskade på 30-talskraschen på Wall Street. Han berättade att det man såg i pressen månaderna innan det smällde var just en stor mängd artiklar som på olika sätt förklarade att det inte var någon krasch på väg. Och det är ju begripligt. Om det inte finns några signaler på att det är illa så finns det ju inget behov av att lugna människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in