2023-08-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Fast de flesta bilar med 24k+ mil på mätaren kommer ju kräva reparationer. Och om du konsekvent lämnar in på märkesverkstad så blir det ju sådana här kostnader.
Ja, självklart. Och? Diskussionen gällde ju att bullrun blandade in vanlig service i reparationer...
Citera
2023-08-03, 00:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Dom flesta nyare bilar har årsservice varav Zoe är en av dom.
För att få en jämförelse som inte haltar behöver du räkna in tre årsservisar på dina bilar.

Fast nu är det ju så att elbilar just inte kräver lika mycket service som fossilbilar. Så något har helt klart gått snett för fransmännen när de designat sin Zoe att ha lika höga, eller nästan högre servicekostnader än en fossilbil.
Citera
2023-08-03, 06:00
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fast nu är det ju så att elbilar just inte kräver lika mycket service som fossilbilar. Så något har helt klart gått snett för fransmännen när de designat sin Zoe att ha lika höga, eller nästan högre servicekostnader än en fossilbil.
Oavsett vad det sitter för motor i bilen så är ju resten bara en bil .
Den tunga batteripacken gör ju att däck och bussningar får ett tuffare jobb än jämnstora fossilbilar .

Att ZOE har höga kostnader beror nog på den erkänt låga kvaliteten på franska fordon , se bara på allt som havererat på BAB7:s farkost .
Tesla har valt en annan väg ; skit i service och stå stilla efter vägen istället .
Citera
2023-08-03, 08:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Måste man byta så mycket delar som du gjort blir bilen till slut i nyskick .

Fint att du lyckats få 12 månader utan vare sig motor- eller transmissionsbyte .

Det är snart dags för lilla Zoe servicen där alla plåtdelar i karossen måste bytas till en kostnad av 259 000 kr.
Citera
2023-08-03, 17:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Varför tar du inte reda på fakta istället?
ZOE ska servas var 3.000 mil.
Hyundai och Kia kräver service var 1.500 mil på sina elbilar.
Peugeot 2-2.500 mil etc,,
Citera
2023-08-03, 21:04
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Citat:
Hur långa serviceintervaller har Kia EV6?

Serviceintervallen är 30 000 km eller 24 månader, det som uppnås först.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/
Citera
2023-08-04, 13:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Oavsett vad det sitter för motor i bilen så är ju resten bara en bil .
Den tunga batteripacken gör ju att däck och bussningar får ett tuffare jobb än jämnstora fossilbilar .

Att ZOE har höga kostnader beror nog på den erkänt låga kvaliteten på franska fordon , se bara på allt som havererat på BAB7:s farkost .
Tesla har valt en annan väg ; skit i service och stå stilla efter vägen istället .

Tesla skiter inte i service, men elbilar kräver mycket mindre service än ICE-bilar. En stor del av servicekostnaden till en traditionell bil är just kopplat till förbränningsmotorn.

Att Zoe har höga servicekostnader (och en del andra elbilar från traditionella ICE-tillverkare) beror nog inte på de tekniska kraven, men mer på de ekonomiska. Renault är van att tjäna stora pengar på att tvinga sina kunder in till verkstaden varje år för en massa service. De tjänar stora pengar på både att sälja reservdelar och andra servicekostnader. De försöker självklart krampaktigt hålla kvar i dessa för tillverkarna, och deras återförsäljare, lönsamma serviceprogrammen.

Sedan kan jag inte uttala mig just om problem hos Zoe om det beror på missar i konstruktion eller kvalitet, men jag delar din uppfattning om att det är märkligt hur mycket problem och kostnader många ägare av Zoe haft.
Citera
2023-08-04, 13:22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Jo, detta är självklart lönsamt och en stor inkomstkälla för dessa tillverkare och ÅF.

Men problemet för många Zoe-ägare är ju att även om det slaviskt följt dessa dyrare serviceprogram, inklusive du själv enligt egen utsago, så har ju ni ändå drabbats av en massa problem och kostsamma fel när garantierna löpt ut. Det är ju verkligen inte försvarbart. Då måste ju någon miss skett antingen med Zoe:ens konstruktion, eller i de (redan dyra) serviceprogrammen.
Citera
2023-08-05, 19:12
Medlem
Min Zoe har precis slagit om till 6000mil. Drivlinan låter hur fint som helst, knappt något alls faktiskt. Bara det lilla elektriska ljudet som är normalt för elbilar. Zoes motorer må vara undermåliga men de är inte ensamma https://carup.se/har-kort-180-000-mil-i-sin-tesla-sa-lagas-12e-motorn/. Nog hade jag förväntat mig bättre kvalitet från en lyxbil.
Citera
2023-08-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Min Zoe har precis slagit om till 6000mil. Drivlinan låter hur fint som helst, knappt något alls faktiskt. Bara det lilla elektriska ljudet som är normalt för elbilar. Zoes motorer må vara undermåliga men de är inte ensamma https://carup.se/har-kort-180-000-mil-i-sin-tesla-sa-lagas-12e-motorn/. Nog hade jag förväntat mig bättre kvalitet från en lyxbil.
6000 mil ?
Har du bytt motor och drivlina än ?
Om svaret är nej , byt transmissionsolja direkt .
Max 5000 mil mellan bytena, gärna oftare.
Citera
2023-08-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7

Du får återkomma när den gått 18 000mil och se om du behöver byta motor då.
Citera
2023-08-06, 16:46
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får återkomma när den gått 18 000mil och se om du behöver byta motor då.
Eller mer troligt ; berätta hur många gånger han bytt motor ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in