Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Oavsett vad det sitter för motor i bilen så är ju resten bara en bil .
Den tunga batteripacken gör ju att däck och bussningar får ett tuffare jobb än jämnstora fossilbilar .
Att ZOE har höga kostnader beror nog på den erkänt låga kvaliteten på franska fordon , se bara på allt som havererat på BAB7:s farkost .
Tesla har valt en annan väg ; skit i service och stå stilla efter vägen istället .
Tesla skiter inte i service, men elbilar kräver mycket mindre service än ICE-bilar. En stor del av servicekostnaden till en traditionell bil är just kopplat till förbränningsmotorn.
Att Zoe har höga servicekostnader (och en del andra elbilar från traditionella ICE-tillverkare) beror nog inte på de tekniska kraven, men mer på de ekonomiska. Renault är van att tjäna stora pengar på att tvinga sina kunder in till verkstaden varje år för en massa service. De tjänar stora pengar på både att sälja reservdelar och andra servicekostnader. De försöker självklart krampaktigt hålla kvar i dessa för tillverkarna, och deras återförsäljare, lönsamma serviceprogrammen.
Sedan kan jag inte uttala mig just om problem hos Zoe om det beror på missar i konstruktion eller kvalitet, men jag delar din uppfattning om att det är märkligt hur mycket problem och kostnader många ägare av Zoe haft.