2023-07-04, 18:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Åter till topic.
Jag ska hämta bilen på verkstaden imorgon.
Jag fick 600 kronor i rabatt hos verkstaden eftersom vi kom överens om att göra tre saker samtidigt.
Byte av länkarm höger, komplett.
Byte av kupeluftfilter.
Skifte av däcken från fram till bak och vice versa.

Totalt: 6.500 kronor
Verkstaden skrattar hela vägen till banken.
Citera
2023-07-05, 07:59
Medlem
Citat:
Nu har den rullat 24.000 mil!

Den bara rullar och rullar, bilen är fortfarande princip i nyskick.

Under de senaste 12 månaderna har jag lagt mindre än 10.000 kronor i reparationer.

Nästa vecka får ZOE nöta Autobahn igen, då bär det av till Tyskland igen.

Närmare 10 000kr i reparationer på 12mån skulle jag kalla ett relativt dyrt år för en bil som inte rullat så mycket men med det miltalet så är det nog ganska normalt sett till att du kör 4000mil/år? Har du räknat ut TCO?
Citera
2023-07-23, 22:23
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nu har den rullat 24.000 mil!

Måste man byta så mycket delar som du gjort blir bilen till slut i nyskick .

Citat:
Under de senaste 12 månaderna har jag lagt mindre än 10.000 kronor i reparationer.
Fint att du lyckats få 12 månader utan vare sig motor- eller transmissionsbyte .
Citera
2023-07-24, 00:58
Medlem
Citat:
Tesla model Y för 550.000 kronor har ett LFP batteri vilket gör att räckvidden är sämre, framförallt vintertid.
En ny ZOE för 480.000 kronor har ett NMC batteri, och skillnad i räckvidd mellan bilarna är bara ca 5 mil.

Det skiljer alltså 70.000 kronor i pris.

ZOE Iconic 2023 är också välutrustad.

Därtill är löpande kostnader såsom däck och försäkringskostnad tre gånger då dyrt till en tesla.

Och i stan är ZOE oslagbar, där är teslan chanslös.

Sen handlar inte allt bara om hårda fakta, mycket handlar och känsla och välbefinnande, jag och många andra trivs helt enkelt bättre i en ZOE.

Har du kört långfärd med en modern elbil typ model 3, id3, mach e?
Jag har kört både äldre och nyare elbilar på långfärd och skillnaden är monumental.
Du har gjort det till en slags sport att köra långt med Zoe, det är ju ballt, men inte särskilt relevant för vanliga människor.
Citera
2023-07-31, 21:11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

10 000 på ett år?

Ouch! Det var verkligen illa.

Under de senaste 12 månaderna så är vinterhjul och spolarvätska i princip det enda jag fått lägga ut i serviceväg på våra alla tre bilar.
Citera
2023-08-01, 08:50
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
10 000 på ett år?

Ouch! Det var verkligen illa.

Under de senaste 12 månaderna så är vinterhjul och spolarvätska i princip det enda jag fått lägga ut i serviceväg på våra alla tre bilar.

Dom flesta nyare bilar har årsservice varav Zoe är en av dom.
För att få en jämförelse som inte haltar behöver du räkna in tre årsservisar på dina bilar.
Citera
2023-08-01, 12:10
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Åter till topic.
Jag fick 600 kronor i rabatt hos verkstaden eftersom vi kom överens om att göra tre saker samtidigt.
Byte av kupeluftfilter.

Go babsan. Att du skriver ärligt om kostnaderna utan försköning eller överdrifter är guld värt. Även om det säkert svider i blåsten.
Citera
2023-08-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Dom flesta nyare bilar har årsservice varav Zoe är en av dom.
För att få en jämförelse som inte haltar behöver du räkna in tre årsservisar på dina bilar.
Reparationer ÄR ju liksom UTÖVER vanlig service det... Vet inte om BAB7 skrev fel redan från början...
Citera
2023-08-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Reparationer ÄR ju liksom UTÖVER vanlig service det... Vet inte om BAB7 skrev fel redan från början...

Fast de flesta bilar med 24k+ mil på mätaren kommer ju kräva reparationer. Och om du konsekvent lämnar in på märkesverkstad så blir det ju sådana här kostnader.
Citera
2023-08-01, 15:41
Medlem
Citat:
Åter till topic.
Byte av kupeluftfilter.

Kunde du inte bytt filtret själv och även skiftat däcken själv, hur mycket billigare hade det blivit då? vad ingick i länkarmen, alla bussningar, stag, dämpare, fjädrar mm?
Citera
2023-08-01, 15:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Kunde du inte bytt filtret själv och även skiftat däcken själv, hur mycket billigare hade det blivit då? vad ingick i länkarmen, alla bussningar, stag, dämpare, fjädrar mm?
Filtret är omständligt att byta, och TPMS måste omkalibreras via mätinstrument efter hjulbyte.

Länkarmsbytet inkluderade komplett länkarm/spindelled, samt framvagnsinställning.
Citera
2023-08-01, 15:49
Medlem
Citat:
Filtret är omständligt att byta, och TPMS måste omkalibreras via mätinstrument efter hjulbyte.

Länkarmsbytet inkluderade komplett länkarm/spindelled, samt framvagnsinställning.

Just ja glömde allt sånt där krångel även om jag trodde man skulle kunna byta däck själv åtminstone. Ja bilar börjar verkligen bli en tjänst istället för ägodel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in