2023-07-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det gör det inte, känner du till berättelsen om David och Batseba?

Det var du som påstod att viss synd leder till döden(dödssynd), men jag påstår att man kan synda mycket, och ändå få förlåtelse om man har ett gott hjärta, Saul är ett exempel på det, som mördade massor med kristna, du påstår att "Mord är en dödssynd som automatiskt leder till döden", men Saul dog inte, tvärtom blev han den främsta bland dom kristna, detta på grund av att han hade ett gott hjärta, hans avsikter vad goda.

Var det inte så jag sade?
Och vem dog i stället för David? Hans son. För att Gud enligt GT straffar i tredje och fjärde generation. Dessutom är mord ert av Guds bud, så hur kan du säga emot Gud?

Paulus fick ett brev, ett bemyndigande från översteprästen. Det måste alltså varit lagligt enligt Moses lag (Gal 1:13). Något om bödeln.
Citera
2023-07-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Och vem dog i stället för David? Hans son. För att Gud enligt GT straffar i tredje och fjärde generation.

Så då var det OK för David att mörda?

Citat:
Dessutom är mord ert av Guds bud, så hur kan du säga emot Gud?

Mord är alltid fel: "Du skall ej dräpa" förutom om det är sanktionerat av Gud.

Citat:
Paulus fick ett brev, ett bemyndigande från översteprästen. Det måste alltså varit lagligt enligt Moses lag (Gal 1:13). Något om bödeln.

Menar du att Sauls mord av kristna var sanktionerad av Gud?
Citera
2023-07-27, 20:43
Medlem
Citat:
Så då var det OK för David att mörda?

Mord är alltid fel: "Du skall ej dräpa" förutom om det är sanktionerat av Gud.

Menar du att Sauls mord av kristna var sanktionerad av Gud?
Nej, men han blev straffad.

Enligt Moses lag skulle folk stenas för olika brott.

Om någon sätter sig över detta är det alltså inte en människa han sätter sig över utan Gud, honom som ger er sin heliga ande. 1Thess 4:8

Nej, givetvis inte, annars hade Jesus inte anklagat Paulus för förföljelse på vägen till Damaskus
Citera
2023-08-03, 03:30
Medlem
Citat:
Jag kan inte prata för någon annan, jag följer bibeln, inte människor.
Du följer bibeln enligt det sätt den styrande kretsen vill att du följer bibeln. Inte enligt ditt hjärta. Eller är du en del av den styrande kretsen? Tänk lite.
Citera
2023-08-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Du följer bibeln enligt det sätt den styrande kretsen vill att du följer bibeln. Inte enligt ditt hjärta. Eller är du en del av den styrande kretsen? Tänk lite.

Kan du läsa mitt hjärta?

På vilket sätt menar du att jag inte följer bibeln enligt mitt hjärta?
Citera
2023-08-03, 11:27
Medlem
Citat:
Kan du läsa mitt hjärta?

På vilket sätt menar du att jag inte följer bibeln enligt mitt hjärta?

Mycket enkelt att avgöra. Nänn ett par tre grundläggande läror där du inte håller med styrande kretsen. Förmår du inte detta är du organisationens lydiga lakej.
Citera
2023-08-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mycket enkelt att avgöra. Nänn ett par tre grundläggande läror där du inte håller med styrande kretsen. Förmår du inte detta är du organisationens lydiga lakej.

Om det skulle finnas "grundläggande" läror som jag inte höll med om, så skulle jag självklart inte vara ett Jehovas vittne längre.

Men det finns läror som jag inte håller med om, men dom är inte grundläggande nog för mig att lämna Jehovas vittnen.

Jag kan först nämna att jag anser att solen skapades den fjärde dagen, medans organisationen menar att solen skapades innan.

Det andra jag kan nämna kommer förmodligen göra att det vattnas i munnen på dig, och du kan (och med stor sannolikhet kommer att) använda det emot mig senare. Det är att bara äldste får reda på synder. Jag anser att hela församlingen borde få reda på alla fakta när det t.ex. blir uteslutning. Jag tror det är så det fungerade i den första kristna församlingen. Men jag är inte helt säker i detta, jag är ödmjuk i att jag kan ha fel, bibeln är inte tydlig med detta.
Citera
2023-08-03, 16:02
Medlem
Citat:
Om det skulle finnas "grundläggande" läror som jag inte höll med om, så skulle jag självklart inte vara ett Jehovas vittne längre.

Men det finns läror som jag inte håller med om, men dom är inte grundläggande nog för mig att lämna Jehovas vittnen.

Jag kan först nämna att jag anser att solen skapades den fjärde dagen, medans organisationen menar att solen skapades innan.

Det andra jag kan nämna kommer förmodligen göra att det vattnas i munnen på dig, och du kan (och med stor sannolikhet kommer att) använda det emot mig senare. Det är att bara äldste får reda på synder. Jag anser att hela församlingen borde få reda på alla fakta när det t.ex. blir uteslutning. Jag tror det är så det fungerade i den första kristna församlingen. Men jag är inte helt säker i detta, jag är ödmjuk i att jag kan ha fel, bibeln är inte tydlig med detta.

Ser man på. Heders till dig för detta.

Tidigare var det så att de äldte läste upp ett skriftställe där utsöutningsorsaken berördes. Men man tog bort den av två anledningar. Dels för att man åkte på skadestånd i förtalsdomar och dels för att avhoppen började blir fler och fler. Jag tror att denna ändring genomfördes på sent 80 eller tidigt 90-tal.

Men där har du yttrt9en anledning till varför pedofiler inte fick polisanmälas tidigare och klarade sig lindrigt undan i församlingen . Man ville för allt smör i Småland inte basunerar ut öppet att sådant förekom i församlingarna. Det kunde nämligen "väcka oro och anstöt i församlingarna"
Citera
2023-08-03, 20:44
Medlem
Citat:

Det är att bara äldste får reda på synder. Jag anser att hela församlingen borde få reda på alla fakta när det t.ex. blir uteslutning. Jag tror det är så det fungerade i den första kristna församlingen. Men jag är inte helt säker i detta, jag är ödmjuk i att jag kan ha fel, bibeln är inte tydlig med detta.

Då, i början av åttiotalet så var det offentligt varför jag skulle tillrättavisas av de äldste. Jag fick veta både i förväg och efteråt att min dåliga moral och mina hedniska ifrågasättanden var ämne för tillrättavisning. Alltså, andra vittnen kom till mig och frågade varför jag inte kunde rätta mig i ledet. Dessutom skulle jag och min mor stanna kvar efter mötet vid några tillfällen, då stod de äldste i kapprummet bredvid oss och väntade ut att alla andra skulle åka. För att göra det tydligt att vi skulle talas "till rätta" Kamratfostran i all ära, men jag tycker fortfarande det var jävligt kränkande och osmidigt. Jag förstår såklart att det är stor skillnad mellan olika församlingar har det hanteras, men jag tror ändå att grundtanken delas i organisationen. Jag tolkar det som att du hade velat dra den smutsiga byken för hela församlingen, och det gör mig illamående. Jag är så sjukt glad jag tog mig ur Jv,s klor så tidigt som jag gjorde.
Citera
2023-08-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Då, i början av åttiotalet så var det offentligt varför jag skulle tillrättavisas av de äldste. Jag fick veta både i förväg och efteråt att min dåliga moral och mina hedniska ifrågasättanden var ämne för tillrättavisning. Alltså, andra vittnen kom till mig och frågade varför jag inte kunde rätta mig i ledet. Dessutom skulle jag och min mor stanna kvar efter mötet vid några tillfällen, då stod de äldste i kapprummet bredvid oss och väntade ut att alla andra skulle åka. För att göra det tydligt att vi skulle talas "till rätta" Kamratfostran i all ära, men jag tycker fortfarande det var jävligt kränkande och osmidigt. Jag förstår såklart att det är stor skillnad mellan olika församlingar har det hanteras, men jag tror ändå att grundtanken delas i organisationen. Jag tolkar det som att du hade velat dra den smutsiga byken för hela församlingen, och det gör mig illamående. Jag är så sjukt glad jag tog mig ur Jv,s klor så tidigt som jag gjorde.

Du är glad över att din smutsiga buk inte visades offentligt? Ok, om jag har ärliga avsikter så har jag inga problem att visa min buk i offentligheten, men du hade tydligen problem att visa din buk. Är jag förvånad?
Citera
2023-08-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tidigare var det så att de äldte läste upp ett skriftställe där utsöutningsorsaken berördes. Men man tog bort den av två anledningar. Dels för att man åkte på skadestånd i förtalsdomar och dels för att avhoppen började blir fler och fler. Jag tror att denna ändring genomfördes på sent 80 eller tidigt 90-tal.

Men där har du yttrt9en anledning till varför pedofiler inte fick polisanmälas tidigare och klarade sig lindrigt undan i församlingen . Man ville för allt smör i Småland inte basunerar ut öppet att sådant förekom i församlingarna. Det kunde nämligen "väcka oro och anstöt i församlingarna"

"Skadestånd", har inte det med samhällets domstolar att göra? Så samhället bäddade för att pedofiler inte lätt kunde anmälas på grund av risken av skadestånd?
Citera
2023-08-03, 21:00
Medlem
Jag tror dom lever på gamla rykten där dom knackade dörr förr i tiden och folk gillade inte det. Sen är dom lite mystiska av sig får man vibbarna om så folk tror dom är sekt människor.

Jag är inte religiös men jag har stött på dessa människor, väldigt ofta. Alla fall förr i tiden. Jag upplever som väldigt trevligt och omtänksamma. Jag har aldrig haft några dåliga vibbar från dessa.

Nu för tiden knackade dom inte ens dörr utan skriver ett handskrivet brev och fråga om man är intresserad så kommer dom gärna förbi och berätta mer.
Man ser dom står utplacerat på flera ställen istan men dom är aldrig påträngande på något sätt.

Jag tycker dom har oförtjänt dåligt rykte.

Sen kanske det finns saker i rörelsen där dom är som en sekt, det har jag ingen koll på men utåt sätt så har jag personligen bara gott och säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in