2023-07-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sladderfittan
Är rökning tillåten hos Jehovas vittnen?

Nej. Man kan till och med bli utesluten om man inte slutar röka.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
De anpassar sig delvis, men vad man har fått se från dokumentärer så är det strikta regler

Det betyder inte att man har strikta regler som gäller det mesta. Alla drycker är okej, som sagt.
Citera
2023-07-27, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen följer och anpassar sig efter bibeln, Guds ord, inte efter vad nyckfulla människor tycker och tänker.
Om du läst boken Samvetskris hade du förstått att det just är nyckfulla människor JV följer.
Citera
2023-07-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Om du läst boken Samvetskris hade du förstått att det just är nyckfulla människor JV följer.

Jag kan inte prata för någon annan, jag följer bibeln, inte människor.
Citera
2023-07-27, 14:06
Medlem
Citat:
Jag kan inte prata för någon annan, jag följer bibeln, inte människor.
Du följer den yrande kretsen, Jvs ledningsgrupp, den som kallas den omdömesgille slaven. Ett exempel på att de är omdömeslösa: rökning är ingen dödssynd. Det är vad ni hävdar, ni utesluter de som röker.

Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud.«Sedan kallade han till sig folket och sade: »Lyssna och försök att förstå. Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren. Matt 15
Citera
2023-07-27, 14:15
Medlem
För att dom är idioter som ex vägar ta emot blod, dom dör hellre
Citera
2023-07-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du följer den yrande kretsen, Jvs ledningsgrupp, den som kallas den omdömesgille slaven.

Nej, jag följer bibeln.

Citat:
Ett exempel på att de är omdömeslösa: rökning är ingen dödssynd. Det är vad ni hävdar, ni utesluter de som röker.

Du har fel, det finns inget som heter "dödssynd" i bibeln.

Däremot pratar bibeln om att inte förorena/befläcka kroppen:

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet" (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Tror du Gud godkänner att man t.ex. tar heroin?

Citat:
Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud.«Sedan kallade han till sig folket och sade: »Lyssna och försök att förstå. Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren. Matt 15

Som sagt heroin, rökning och mycket annat befläckar kroppen/gör kroppen oren. Menar du att du förespråkar rökning av cannabis t.ex? Menar du att Gud godkänner att man använder sig av kokain, heroin, cannabis och överdrivet användande av alkohol?
Citera
2023-07-27, 15:06
Medlem
Citat:
Nej, jag följer bibeln.

Du har fel, det finns inget som heter "dödssynd" i bibeln.

Däremot pratar bibeln om att inte förorena/befläcka kroppen:

"Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet" (2 Kor 7:1 Bibel2000)

Tror du Gud godkänner att man t.ex. tar heroin?

Som sagt heroin, rökning och mycket annat befläckar kroppen/gör kroppen oren. Menar du att du förespråkar rökning av cannabis t.ex? Menar du att Gud godkänner att man använder sig av kokain, heroin, cannabis och överdrivet användande av alkohol?
Varje orätt är en synd, men det finns synd som inte är dödssynd.1Joh 5:17

Kan du döma en som dött i lungcancer till döden i den brinnande eldsjön för att de arbetade i en gruva? Rökning är ingen dödssynd för att mycket av det som kommer in i kroppen kan orsaka sjukdom och leda till en för tidig död.
Citera
2023-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Varje orätt är en synd, men det finns synd som inte är dödssynd.1Joh 5:17

Vad menas med dödssynd? Det står inte så i den Grekiska grundtexten, det står så här:

"Allt som är orätt är synd, och ändå finns det synd som inte leder till död." (1 Joh 5:17 NWT)

Synd som leder till död är att man inte ångrar sina synder, man kan få förlåtelse för all synd, förutom om man syndar heliga anden, alltså att man medvetet VILL synda:

"Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande." (Matt 12:32 Bibel2000)

Det är sådan synd som leder till döden, inte att man enbart syndar, eftersom alla människor syndar:

"Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud" (Rom 3:23 Bibel2000)

Citat:
Kan du döma en som dött i lungcancer till döden i den brinnande eldsjön för att de arbetade i en gruva? Rökning är ingen dödssynd för att mycket av det som kommer in i kroppen kan orsaka sjukdom och leda till en för tidig död.

Jag kan inte döma någon, ingen människa kan döma någon, bara Gud kan döma människor, oavsett om dom har rökt eller inte, så din tanke om dödssynd är obibliskt.
Citera
2023-07-27, 17:23
Medlem
Citat:
Vad menas med dödssynd? Det står inte så i den Grekiska grundtexten, det står så här:

"Allt som är orätt är synd, och ändå finns det synd som inte leder till död." (1 Joh 5:17 NWT)

Synd som leder till död är att man inte ångrar sina synder, man kan få förlåtelse för all synd, förutom om man syndar heliga anden, alltså att man medvetet VILL synda:

"Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande." (Matt 12:32 Bibel2000)

Det är sådan synd som leder till döden, inte att man enbart syndar, eftersom alla människor syndar:

"Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud" (Rom 3:23 Bibel2000)

Jag kan inte döma någon, ingen människa kan döma någon, bara Gud kan döma människor, oavsett om dom har rökt eller inte, så din tanke om dödssynd är obibliskt.
Dödssynd är synd som automatiskt diskvalificerar dig från evigt liv.

Jesus talar endast om förlåtelse för VERBAL synd mot HONOM, ingen annan. Bra för de som har hädat högre makter innan de kom till tro,

Då har du nog inte läst om vilka syndare som inte kommer in i Guds rike. Det är mest onda HANDLINGAR.

Ni JV dömer inom er egen krets, men rökning är ingen dödssynd.

Läs om dödssynd i Upp 22:15.
Citera
2023-07-27, 17:56
Medlem
Citat:
Dödssynd är synd som automatiskt diskvalificerar dig från evigt liv.

Var står det i bibeln?

Citat:
Jesus talar endast om förlåtelse för VERBAL synd mot HONOM, ingen annan. Bra för de som har hädat högre makter innan de kom till tro,

Att man uttrycker verbalt, visar deras hjärtan. Man syndar och hädar mot heliga anden med deras hjärtan.

Citat:
Då har du nog inte läst om vilka syndare som inte kommer in i Guds rike. Det är mest onda HANDLINGAR.

Onda handlingar, och man gör det medvetet, med deras hjärtan, det är "dödssynden".

Citat:
Ni JV dömer inom er egen krets, men rökning är ingen dödssynd.

Du förstår väl att Jv dömer "inom er egen krets", och Gud dömer dom utanför?

"De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Citat:
Läs om dödssynd i Upp 22:15.

Ja, det är dom som väljer synden istället för rättfärdigheten.
Citera
2023-07-27, 18:11
Medlem
Citat:
Var står det i bibeln?

Att man uttrycker verbalt, visar deras hjärtan. Man syndar och hädar mot heliga anden med deras hjärtan.

Onda handlingar, och man gör det medvetet, med deras hjärtan, det är "dödssynden".

Du förstår väl att Jv dömer "inom er egen krets", och Gud dömer dom utanför?

"De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:12-13 Bibel2000)

Ja, det är dom som väljer synden istället för rättfärdigheten.
Du skall inte mörda. Mord är en dödssynd som automatiskt leder till döden.

Nej, Jesus sa att allt som de säger mot honom verbalt ska de få förlåtelse för. Det gäller inte alla synder som du påstod.

Det är en medveten ond handling som är dödssynden, driven av onda tankar.
Citera
2023-07-27, 18:37
Medlem
Citat:
Du skall inte mörda. Mord är en dödssynd som automatiskt leder till döden.

Nej det gör det inte, känner du till berättelsen om David och Batseba?

Citat:
Nej, Jesus sa att allt som de säger mot honom verbalt ska de få förlåtelse för. Det gäller inte alla synder som du påstod.

Det var du som påstod att viss synd leder till döden(dödssynd), men jag påstår att man kan synda mycket, och ändå få förlåtelse om man har ett gott hjärta, Saul är ett exempel på det, som mördade massor med kristna, du påstår att "Mord är en dödssynd som automatiskt leder till döden", men Saul dog inte, tvärtom blev han den främsta bland dom kristna, detta på grund av att han hade ett gott hjärta, hans avsikter vad goda.

Citat:
Det är en medveten ond handling som är dödssynden, driven av onda tankar.

Var det inte så jag sade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in