2023-08-03, 18:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är det inte bara skit från AliBaba och flaskor med schampo som stått i nån container i 10 år?
Citera
2023-08-03, 18:17
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Hej,
Läser precis detta:

Börjar snudda på en jävla miljard (!) i intäkter gör dom. Nästan en miljon besökare en månad. Sanslösa siffror för ett så litet land som Sverige.

Men jag förstår inte, varför försöker ingen kopiera det här konceptet? Smälla upp ett enormt varuhus någonstans på vischan och köpa enorma partier billigt ifrån Kina o.s.v. som man sen säljer billigt?

Kanske i Stockholmstrakten eller i Skåne?
Det blir svårt att starta upp något sådant när GeKås redan har fullt med kontakter och är en etablerad uppköpare.

Det blir ju de här kedjorna med Rusta och liknande som liknar men de är ju utspridda och behöver ha mellanlager just för att de är utspridda.

Man behöver förmodligen starta i liten skala om man ska bygga upp nåt så stort. Jag tror att Skåne eller Småland är de enda ställena som skulle kunna vara tänkbara. Där finns billiga tomter.
Citera
2023-08-03, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
ÖoB, Rusta och Dollarstore har ett stort antal butiker, Gekås bara en. Endast Gekås har integrerat Camping, restauranger och hotell i sitt koncept. Gekås har en butiksyta på 44500 m2 och 82 kassor. Hur stort är ett genomsnittligt Rusa? Och vilket ÖoB har 150 tusen olika artiklar i sortimentet?

Så det är enbart i avsikt att det ska vara ett jättevaruhus som du undrar varför ingen kopierat det? Skulle tro att det är svårt att få på fötter innan det fått upp fart. Rätt hygglig investering för lagervärde och personal, lär inte bli lönsamt förrän det blivit ett "resmål" likt Ullared.

Anledningen till att Ullared flyter är obildad arbetarklass som lägger tusentals kronor på att åka långa sträckor och handla skit de inte behöver blandat med sånt de faktiskt behöver i kvantiteter som de inte behöver och betalar vad det står i tro/förhoppning om att det är lågt utan att faktiskt veta. En kryssningsmissil på Ullared en välbesökt dag skulle höja landets genomsnittliga högskolepoäng med mätbara nivåer.
Citera
2023-08-03, 18:24
Medlem
Jag tror mycket handlar om att det mesta man skulle kunna tänka sig är samlat under ett och samma tak. Ser flera här som skrivit som verkar tro att det är WISH grejer dom säljer men det är det inte utan är kvalitetsmärken som i många fall ligger flera hundralappar under närmaste konkurrent.

Dom är inte billigast på allt, men samlar du ihop en kundvagn med varor så säger Gekås att deras kundvagn är billigast.
Citera
2023-08-03, 18:31
Medlem
Tror inte Gekås är så mycket innovation utan mer genomförande så det är inte bara att kopiera.

Det skulle vara som att "kopiera" ICA - bygg matvarubutiker och sälj mat = tjäna pengar!
Citera
Medlem
Vem0ths avatar
För att det är tusen faktorer som spelar in vilket gör det en riktig högriskare och företagare hatar risker.

Ullared är liksom kärnan där två högtrafikerade motorvägar möts mitt emellan Jönköping, Helsingborg och Göteborg samt andra mindre rikligt befolkade småstäder i samma anslutning. Det går fort att åka dit, det går fort hem trots distansen.

Eftersom Gekås har även ett stort lager precis i närheten av butiken, vilket underlättar logistikkostnader, påfyllnadstider och volymrabatter.

Ett systembolag som delar parkeringplats har sin dragningskraft.

Färgtemat och butiksdesignen liksom skriker SVERIGE då om man kör förbi Gekås utan att veta vad det är för affär så är det yttre konceptet väldigt tilltalande precis som IKEA.

Rejält utnyttjande av arbetskraft från kommunen, dvs folk som har funktionshinder, invandrare eller brottsdömda där Gekås inte står för lönerna utan kommunen gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Jag som åker dit flera gånger per år skulle säga att det är inte många andrahandssorteringar där.
Då har du inte varit på den nya skoavdelningen eller kollat in kläderna med lite "finare" märken.
Citera
2023-08-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
För att det är tusen faktorer som spelar in vilket gör det en riktig högriskare och företagare hatar risker.

Ullared är liksom kärnan där två högtrafikerade motorvägar möts mitt emellan Jönköping, Helsingborg och Göteborg samt andra mindre rikligt befolkade småstäder i samma anslutning. Det går fort att åka dit, det går fort hem trots distansen.

Eftersom Gekås har även ett stort lager precis i närheten av butiken, vilket underlättar logistikkostnader, påfyllnadstider och volymrabatter.

Ett systembolag som delar parkeringplats har sin dragningskraft.

Färgtemat och butiksdesignen liksom skriker SVERIGE då om man kör förbi Gekås utan att veta vad det är för affär så är det yttre konceptet väldigt tilltalande precis som IKEA.

Rejält utnyttjande av arbetskraft från kommunen, dvs folk som har funktionshinder, invandrare eller brottsdömda där Gekås inte står för lönerna utan kommunen gör det.

Tror inte det är läget som gör Gekås - vad är det förresten för motorvägar som korsar varandra nära Gekås?

Det ligger mitt i ingenstans och det har förmodligen gjort att priset på marken varit låg så de har kunnat expandera så mycket de vill nästan.

Jag är nästan 50 år och det var populärt redan när jag var liten att åka till Ullared och handla - då fanns det inte lika mycket alternativ som nu och det gick att tjäna mycket pengar på en resa till Ullared. Sedan har de blivit större och större och haft en organisation som sköter inköp och hela tiden effektiviserat. Idag finns det massa alternativ på mycket närmare håll för många men inget har lyckats lika bra som Ullared.
Citera
2023-08-03, 18:48
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tror inte det är läget som gör Gekås - vad är det förresten för motorvägar som korsar varandra nära Gekås?

Det ligger mitt i ingenstans och det har förmodligen gjort att priset på marken varit låg så de har kunnat expandera så mycket de vill nästan.

Jag är nästan 50 år och det var populärt redan när jag var liten att åka till Ullared och handla - då fanns det inte lika mycket alternativ som nu och det gick att tjäna mycket pengar på en resa till Ullared. Sedan har de blivit större och större och haft en organisation som sköter inköp och hela tiden effektiviserat. Idag finns det massa alternativ på mycket närmare håll för många men inget har lyckats lika bra som Ullared.

Eller ja länsvägar, inte motorvägar. 153 och 154(90kmh vägar) som har anslutningar till E6, 26 och 27.

Lågt markpris, lågt personalpris(kommunens socfall jobbar där) och billiga skitvaror i alla kategorier. Plus hotell och utecamping i närheten, ett whitetrashparadis.
Citera
2023-08-03, 18:51
Medlem
Finns ju hur många ställen som helst, skillnaden är bara att Gekås sitter på tronen.
Frågan är dock om inte gränshandeln kan komma att utmana (som förvisso är lite mer uppbyggt som köpcentrum)?
Senast redigerad av Kockumskranen 2023-08-03 kl. 18:54.
Citera
2023-08-03, 18:58
Medlem
Kollade lite snabbt vilket företag som är lönsammast, Gekås eller Biltema. 2021 så omsatte Gekås 4 miljarder kronor och gjorde en vinst på 283 miljoner kr. Biltema omsatte 7 miljarder och gjorde en vinst på 439 miljoner kr.

Detta var bara en snabb jämförelse. Ser ut som att andra företag är lika lönsamma eller lönsammare än Gekås. Som t ex Clas Ohlson. 8,2 miljarder i omsättning och en vinst på 545 miljoner.

Gekås kanske inte är så stora jämfört med andra bolag som säljer billigt till konsumenter.

Det som jag inte trodde var att Ahlberg-Dollarstore AB omsätter nästan lika mycket som Gekås 3,7 miljarder och en vinst på 134 miljoner.

Alla jämförelse kommer från allaboalg.se och gäller för år 2021.
Citera
2023-08-03, 19:03
Medlem
Tjoflos avatar
Gillar Gekås när det inte är packat med folk. Det är en trevlig utflykt och man kan sitta och babbla i bilen med de som är med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in