Citat:
Ursprungligen postat av
Vem0th
För att det är tusen faktorer som spelar in vilket gör det en riktig högriskare och företagare hatar risker.
Ullared är liksom kärnan där två högtrafikerade motorvägar möts mitt emellan Jönköping, Helsingborg och Göteborg samt andra mindre rikligt befolkade småstäder i samma anslutning. Det går fort att åka dit, det går fort hem trots distansen.
Eftersom Gekås har även ett stort lager precis i närheten av butiken, vilket underlättar logistikkostnader, påfyllnadstider och volymrabatter.
Ett systembolag som delar parkeringplats har sin dragningskraft.
Färgtemat och butiksdesignen liksom skriker SVERIGE då om man kör förbi Gekås utan att veta vad det är för affär så är det yttre konceptet väldigt tilltalande precis som IKEA.
Rejält utnyttjande av arbetskraft från kommunen, dvs folk som har funktionshinder, invandrare eller brottsdömda där Gekås inte står för lönerna utan kommunen gör det.
Tror inte det är läget som gör Gekås - vad är det förresten för motorvägar som korsar varandra nära Gekås?
Det ligger mitt i ingenstans och det har förmodligen gjort att priset på marken varit låg så de har kunnat expandera så mycket de vill nästan.
Jag är nästan 50 år och det var populärt redan när jag var liten att åka till Ullared och handla - då fanns det inte lika mycket alternativ som nu och det gick att tjäna mycket pengar på en resa till Ullared. Sedan har de blivit större och större och haft en organisation som sköter inköp och hela tiden effektiviserat. Idag finns det massa alternativ på mycket närmare håll för många men inget har lyckats lika bra som Ullared.