• 1
  • 2
2023-08-03, 14:34
Medlem
Hej,
Läser precis detta:

Citat:
Några av framgångsfaktorerna bakom succésiffrorna anses vara att många valt att tillbringa semestern inom landets gränser, och att vädret varit shoppingvänligt under juli månad.

Totalt besökte 628 500 personer Gekås Ullared, vilket är 19 procent fler jämfört med juli 2022. Försäljningen ökade med 17 procent, och landade på 780,7 miljoner kronor.

Börjar snudda på en jävla miljard (!) i intäkter gör dom. Nästan en miljon besökare en månad. Sanslösa siffror för ett så litet land som Sverige.

Men jag förstår inte, varför försöker ingen kopiera det här konceptet? Smälla upp ett enormt varuhus någonstans på vischan och köpa enorma partier billigt ifrån Kina o.s.v. som man sen säljer billigt?

Kanske i Stockholmstrakten eller i Skåne?
Citera
2023-08-03, 14:37
Medlem
elmhedens avatar
Har du aldrig hört talats om DollarStore, Rusta eller ÖB?
Citera
2023-08-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Har du aldrig hört talats om DollarStore, Rusta eller ÖB?

Vad pratar du om?

ÖB bildades för fan 1948. Typ 20 år innan Gekås.

Det är dessutom inte samma koncept överhuvudtaget.
Citera
2023-08-03, 15:02
Medlem
olasvenssons avatar
Det är underligt att Gekås går så bra. Den ligger inte i något A läge som marknadsförare säger. En butik i skogen. Långt ifrån storstäder. Gekås borde ha kursat för länge sedan om man ska tro marknadsförings-teorier.
Citera
2023-08-03, 15:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Hej,
Läser precis detta:

Börjar snudda på en jävla miljard (!) i intäkter gör dom. Nästan en miljon besökare en månad. Sanslösa siffror för ett så litet land som Sverige.

Men jag förstår inte, varför försöker ingen kopiera det här konceptet? Smälla upp ett enormt varuhus någonstans på vischan och köpa enorma partier billigt ifrån Kina o.s.v. som man sen säljer billigt?

Kanske i Stockholmstrakten eller i Skåne?

Grundaren Göran Karlsson sålde ju Ge-Kå:s 1991 och startade sedan i slutet på 90-talet Karlssons med samma koncept. Karlssons kursade sedan 2019 men lever kvar t.ex. som Lågprislegenden i Veddinge. Så nog finns konceptet på andra ställen också. EKO:- är ett annat exempel med liknande koncept.

Sedan är det ju inte bara att starta upp. Ge-Kå:s lever mycket på sina stora volymer och därmed låga priser. Det är inget man klarar av att hålla vid en uppstart med samma koncept.
Citera
2023-08-03, 15:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
varför försöker ingen kopiera det här konceptet? Smälla upp ett enormt varuhus någonstans på vischan och köpa enorma partier billigt ifrån Kina o.s.v. som man sen säljer billigt?

En annan intressant närliggande fråga är varför de själva inte valt att sätta upp en liknande butik typ i Gävle-trakten? Där någonstans kanske svaret på frågan gömmer sig, varför ingen annan gör det? Det kanske inte finns tillräckligt mycket partier med överblivna varor att köpa in till rätt pris för att fylla en sådan affär till?
Citera
2023-08-03, 15:19
Medlem
Är inte Ge-kås och Ullared ganska mycket mer än bara butiken sedan åtminstone 30år? Visst är det väl shopping främst folk åker dit för men även fenomenet skulle jag tro. Jag menar, det är ju en hel industri runt Ge-kås med campingar osv.

Tror det blir svårt att locka den mängden kunder till någon butik i exempelvis Stockholm. Folk är inte sugna på att köa egentligen och då funkar Dollarstore utmärkt. Krävs dessutom ett sjuhelvetes arbete att bygga varumärket, det är knappast så att det bara är att köpa in mängder av billigt krimskrams och tro att folk lockas av det.
Citera
2023-08-03, 15:21
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Det fins väl en del liknande, bara här I Skåne fins det:
Gränsbyggdens köpcentrum utanför Markaryd. (Södra Småland)
Bo Olson i Tomelilla.
Förmedlingscentralen i Tyringe.
Och Börjes i Tingsryd (Småland)
Kanske lite mindre är dessa, men gott om skit har dom.
Senast redigerad av rullkragen 2023-08-03 kl. 15:52.
Citera
2023-08-03, 15:24
Medlem
De som vill investera idag låter dessa butiker härja i fred. Det är "nätet"som gäller.
Lite som att 2023 satsa på bensinmackar....
Citera
2023-08-03, 15:32
Medlem
Det finns ett liknande bisnes med nästan likadan bakgrund i Finland..Tuurin kyläkauppa som har över 6 miljoner kunder varje år och omsättning på över 104 miljoner €..
ägaren har imponerande bilsamling med Ferraris och Lamborghinis..
Citera
2023-08-03, 15:35
Medlem
Grundaren Göran Karlsson köpte upp stora partier "överblivna" kläder som ingen ville ha. Få var intresserade av att köpa 1000 par badbyxor i september. Han hade dock så mycket kunder så att kan kunde kränga dem på några dagar med några kronors marginal. Gäller att vara tillräckligt stor så att kan kan köpa ett konkurslager utan att blinka.

Numera så tror jag att mycket av sortimentet är producerat för Gekås.
Citera
2023-08-03, 15:39
Citat:
Vad pratar du om?

ÖB bildades för fan 1948. Typ 20 år innan Gekås.

Det är dessutom inte samma koncept överhuvudtaget.
Det är väl nästan exakt samma koncept?

Jag har varit på Gekås ett par gånger, mot min vilja, och det jag sett genom åren var att förr var det mer som en stor outlet där man faktiskt kunde göra fynd som nu förändrats och blivit precis som Rusta, Ö&B och DollarStore.

En snabb vända till Ö&B, Rusta, DollarStore, Biltema, Jula och avslutningsvis med Willys och LIDL så garanterar jag att du kommer hitta samma saker till ungefärligt samma priser.

Vill man specifikt fynda kläder är det lättare att göra på nätet anser jag. Men DollarStore säljer billigt skit också, jeans, barnkläder osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in