2023-08-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Brukar lyssna på Elsas och Sofias podd när jag städar hemma och avsnittet jag lyssnade på i dag, Ärligt om kroppen och åldrandet, alltså, blir provocerad.
De börjar med att säga att de fått massor av frågor om kroppen, viktnedgång och träning, förra gången de hade detta temaavsnitt undvek de frågan helt, men nu ska de minsann vara ärliga!

Mm…
Det som kom fram var:
Inget avslöjades mer än att Elsa har utfört träning flera gånger i veckan. Det viktigaste för en viktnedgång är maten men det berörs inte alls.
Däremot säger Elsa att det är ”ytligt” och fel att koppla ihop med lycka (smalhet) samtidigt som hon precis innan sagt att hon nu mår bättre och lyckligare än nånsin och att hon var deprimerad tidigare. Att övervikten sammanföll med depression och smalhet med lycka berörs inte alls.
(Nej, man går inte automatiskt ned i vikt av att bli lycklig, man måste arbeta lika hårt för det ändå så snälla, sluta låtsas att det bara beror på ändrat känsloläge. Det kan ju få en att vilja sätta igång en viktminskning och ha energi och pepp att genomföra det, men slitet är ju detsamma.)

Bägge är förvånade över att följare är så intresserade av hur Elsa har gjort eftersom man kan få bantningstips överallt.
Sant, och det vet förstås alla, men det man är intresserad av är ju inte ”doktorns topp 5” utan hur just ELSA gjorde. Dels för att man följer henne och upplever sig ha fått en relation till henne genom tittgluggen in i hennes privatliv, dels är hon ett ansikte på någon som uppenbarligen har lyckats, inte teorier om att lyckas i teorin som någon okänd ger i en tidning.

Hur kan två influensers inte förstå att nyfikenheten kring hur de gör inte stannar vid hur de bäst komponerat ihop en blombukett eller sin höstgarderob? Influencerskapet går ju ut på att göra folk intresserade av ens förehavanden.

Vidare säger de att det som funkar för dem kanske inte funkar för någon annan, därför kan de absolut inte ge hälsoråd.
Nej, men då kan de väl inte ge råd angående läppstiftsnyanser, hudkrämer et c heller, vilket de ju gladeligen gör i parti och minut? Det är ju också väldigt, väldigt individuellt, betydligt mer individuellt än viktnedgång.

Sen förstår jag om de är rädda för att trigga någon, speciellt Sofia som ju haft anorexia som tonåring.
Men konstigt att skuldbelägga sina följare som korkade (långa utläggningar om hur de inte kunde fatta hur de kunde vända sig till dem i stället för utbildade), ytliga och opassande nyfikna.
Cut the crap och sluta hyckla. Er största inkomstkälla går ut på att sälja era åsikter. Helt OK om man inte vill prata om viktnedgång men förstår inte varför man ska ondgöra sig i en halvtimme över folk som undrar. Och varför man lovar att vara ärlig i introt och sen inte alls berättar nåt mer än att de inte är utbildade och folk måste vara ”vuxna” och ta eget ansvar och babbel om detta i nästan hela avsnittet?

Jag har själv gått ned över 30 kilo och vet både i teorin och praktiken hur man gör, jag undrar likväl hur Elsa har gjort. Fattar inte ens behov av att skuldbelägga sina följare.
Och… folk som slutar att äta har inte patent på att må dåligt. Man kan må väldigt dåligt av övervikt också.
Samtidigt som jag också är nyfiken så kan jag tycka det är bra att Elsa inte pratar om sin "diet ". Men håller med om att hon ska sluta hyckla isf och inte prata om vikten alls.
Vi kan väl helt enkelt konstatera att både Elsa och Sofia har visst estetiskt sinne, men inte verkar vara så smarta. Som jag skrev tidigare tror jag många influensers tappar fotfästet och omdömet av att bli offentliga.
Citera
2023-08-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Bra inlägg! På en av bilderna i bloggen idag (den där hon ligger på rygg i bikini) ser hon så smal ut att även den mest inbitna Elsa-älskaren måste förhoppningsvis reagera? Det är ju så uppenbart hur hon gått ner mycket på kort tid utan att låtsas som att hon gjort något annat än att träna och "börjat ta hand om sig själv". Om hon bara kunde erkänna att det handlar om att hon har gått på diet skulle folk ju lugna sig. Varför vägrar hon ens ta ordet i sin mun?
En inte alltför vild gissning är att hon
1. Ätit väldigt lite, små portioner
2. Undvikit kolhydrater, som socker, bröd o pasta. Alla croissanter på bild är bara skådebröd.
Citera
2023-08-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
En inte alltför vild gissning är att hon
1. Ätit väldigt lite, små portioner
2. Undvikit kolhydrater, som socker, bröd o pasta. Alla croissanter på bild är bara skådebröd.

Ja hon äter ju antagligen inte alls särskilt mycket kolhydrater eftersom det är så mycket fokus på sallad nuförtiden. Men det är mer att hon ska erkänna ATT hon går på diet än att jag vill veta exakt hur. Nu säger hon bara "jag tränar och har börjat ta hand om mig själv".
Citera
2023-08-03, 14:50
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Samtidigt som jag också är nyfiken så kan jag tycka det är bra att Elsa inte pratar om sin "diet ". Men håller med om att hon ska sluta hyckla isf och inte prata om vikten alls.
Vi kan väl helt enkelt konstatera att både Elsa och Sofia har visst estetiskt sinne, men inte verkar vara så smarta. Som jag skrev tidigare tror jag många influensers tappar fotfästet och omdömet av att bli offentliga.
Ja, självklart helt ok att inte prata om vikten!
Det är upp till influencers vad de pratar om, men det är inte upp till dem vad deras följare blir nyfikna på och vad som känns som angeläget för dem.

Tycker bara det är så fult att indirekt idiotförklara sina följare (framgick att det var massor som hade frågat), uppmana dem att ta vuxna beslut, att det finns sjukvård och dietister, att de ska ta ansvar för sina liv, att deras inställning var ytlig et c.

Sofia (som jag för övrigt tycker är väldigt sympatisk generellt, tror hon blir en underbar sjuksköterska!) har själv sagt i ett tidigare inlägg att hennes välmående/självförtroende är mycket kopplat till hennes utseende och att hon primärt kring PMS har ”fuldagar”.
Nu tycker jag att Sofia alltid är väldigt snygg men fattar att hon kan känna sig så, men i och med att hon själv sammankopplar utseende med mående och självförtroende är det väl inte så konstigt att även andra gör det, jag har t ex mått väldigt dåligt av min övervikt och utvecklade i princip vad som på flera punkter likande social fobi - men som troligen ändå inte var det på riktigt då jag, då sällsynta stunder jag tyckt om mitt utseende, är/var helt OK utåtriktad.

Men på nåt sätt känns det lite tabu att prata om att ja, många mår faktiskt bättre som normalviktiga, fysiskt såväl som psykiskt, och lika tabu att prata om hur man nått normalvikten, fastän det hade kunnat hjälpa många
För Elsa är ju inte underviktig på något sätt.
Väldigt hemskt att drabbas av anorexia men de som inte har det måste ju ändå få vara normalviktiga och hjälpa andra att bli det utan att beskyllas för att uppmuntra ätstörningar. För det är ju också lite stört - att att vilja nå normalvikt och tala om hur man gjort ska ses som en ätstörning eller som att man underlättar för folk att få det.

Ja, well. Avslappnande (oftast 😉 ) att lyssna på deras podd iaf. Också lite kul när de gör flera minuters reklam för någon hotellkedja och hur härligt det är att ta in där i de lugna, cleana, fint inredda rummen och att det kan man unna sig även om man bor i samma stad ändå till vardags, för att sedan dissa ”hotellstilen” som exempel på inredningar de inte gillar. 😛

Fattar btw inte alls snacket om Sofias röst som Underbara Clara och Malin Wollin höll på att jiddra om. Hon har väl jättefin röst? Tycker absolut inte att hon låter tillgjord eller pratar med förställd ”flickighet”. Alla talar liksom inte med högljudd bas. Lågt av UC och MW att raljera över något som i princip är lika personligt och del av en själv som ens utseendedrag.
Citera
2023-08-03, 17:08
Medlem
Citat:

Fattar btw inte alls snacket om Sofias röst som Underbara Clara och Malin Wollin höll på att jiddra om. Hon har väl jättefin röst? Tycker absolut inte att hon låter tillgjord eller pratar med förställd ”flickighet”. Alla talar liksom inte med högljudd bas. Lågt av UC och MW att raljera över något som i princip är lika personligt och del av en själv som ens utseendedrag.
Det var i Claras förra podd som hon hade med Erika som SW’s röst diskuterades.
Och med att rätta tycker jag, att prata sådär ”gulligt och lässspande” låter extremt tillgjort.
Självklart är det inte så hon pratar hemma till vardags.
Citera
2023-08-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ja, självklart helt ok att inte prata om vikten!
Det är upp till influencers vad de pratar om, men det är inte upp till dem vad deras följare blir nyfikna på och vad som känns som angeläget för dem.

Tycker bara det är så fult att indirekt idiotförklara sina följare (framgick att det var massor som hade frågat), uppmana dem att ta vuxna beslut, att det finns sjukvård och dietister, att de ska ta ansvar för sina liv, att deras inställning var ytlig et c.

Sofia (som jag för övrigt tycker är väldigt sympatisk generellt, tror hon blir en underbar sjuksköterska!) har själv sagt i ett tidigare inlägg att hennes välmående/självförtroende är mycket kopplat till hennes utseende och att hon primärt kring PMS har ”fuldagar”.
Nu tycker jag att Sofia alltid är väldigt snygg men fattar att hon kan känna sig så, men i och med att hon själv sammankopplar utseende med mående och självförtroende är det väl inte så konstigt att även andra gör det, jag har t ex mått väldigt dåligt av min övervikt och utvecklade i princip vad som på flera punkter likande social fobi - men som troligen ändå inte var det på riktigt då jag, då sällsynta stunder jag tyckt om mitt utseende, är/var helt OK utåtriktad.

Men på nåt sätt känns det lite tabu att prata om att ja, många mår faktiskt bättre som normalviktiga, fysiskt såväl som psykiskt, och lika tabu att prata om hur man nått normalvikten, fastän det hade kunnat hjälpa många
För Elsa är ju inte underviktig på något sätt.
Väldigt hemskt att drabbas av anorexia men de som inte har det måste ju ändå få vara normalviktiga och hjälpa andra att bli det utan att beskyllas för att uppmuntra ätstörningar. För det är ju också lite stört - att att vilja nå normalvikt och tala om hur man gjort ska ses som en ätstörning eller som att man underlättar för folk att få det.

Ja, well. Avslappnande (oftast 😉 ) att lyssna på deras podd iaf. Också lite kul när de gör flera minuters reklam för någon hotellkedja och hur härligt det är att ta in där i de lugna, cleana, fint inredda rummen och att det kan man unna sig även om man bor i samma stad ändå till vardags, för att sedan dissa ”hotellstilen” som exempel på inredningar de inte gillar. 😛

Hemlighetsmakeriet är obegripligt. Dessutom väger Elsa knappast 50 kg. Hon har gått ner i vikt men är inte ”smal”. Varför är det så hemskt att erkänna? Jag går ner i vikt när jag skippar alkohol, det har jag inga problem att berätta för vänner som frågar. Äter hon Ozempic eller vad är grejen?
Citera
2023-08-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Ja hon äter ju antagligen inte alls särskilt mycket kolhydrater eftersom det är så mycket fokus på sallad nuförtiden. Men det är mer att hon ska erkänna ATT hon går på diet än att jag vill veta exakt hur. Nu säger hon bara "jag tränar och har börjat ta hand om mig själv".

Klart hon går på diet!! Det är pinsamt att hon inte kan stå för det. Hennes trovärdighet inom ALLT försvinner ju, begriper hon inte det. Hon är fake.
Citera
2023-08-03, 18:14
Medlem
Citat:
Cut the crap och sluta hyckla. Er största inkomstkälla går ut på att sälja era åsikter. Helt OK om man inte vill prata om viktnedgång men förstår inte varför man ska ondgöra sig i en halvtimme över folk som undrar.
Jag tycker som sagt att det är bra att Elsa inte talar om hur hon gjort. Det är triggade för läsarna. MEN jag tycker Cassandra Klatskow skötte der ännu snyggare, hon skrev rakt ut att hon inte kommer att diskutera sin viktnedgång och att det var någon mening att fråga om det. Det kanske iofs beror på att hon gjort op och inte vill berätta därför ( pinsamt?) men i alla fall. Bättre att vara lite rak. Men det är klart då kan man inte hinta om att man ska avslöja hur man gjort, för att locka lyssnare.
Citera
2023-08-03, 18:45
Medlem
Elsa visar ju jämt upp at hennas frukost är en grapefrukt, två ägg och en kaffe
Citera
2023-08-04, 09:43
Medlem
Hahaha förlåt men det senaste inlägget! Jag dör av skratt. Det känns som att läsa en 14-årings blogg från 2005:

”Det preppy franska får finnas kvar men jag tänkte strössla det med siluetter och detaljer som känns filmiska.”

Vad betyder ens detta svammel? Inspireras verkligen vuxna människor av detta? Åh idag ska jag klä mig filmiskt på kontoret. Vilken film? Funkar Sällskapsresan?
Citera
2023-08-04, 09:56
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Hahaha förlåt men det senaste inlägget! Jag dör av skratt. Det känns som att läsa en 14-årings blogg från 2005:

”Det preppy franska får finnas kvar men jag tänkte strössla det med siluetter och detaljer som känns filmiska.”

Vad betyder ens detta svammel? Inspireras verkligen vuxna människor av detta? Åh idag ska jag klä mig filmiskt på kontoret. Vilken film? Funkar Sällskapsresan?

Vet du inte vad filmiskt är? Jag förstod direkt hur hon menade. Klär mig också gärna både filmiskt och franskt. Men du förstår kanske inte vad franskt är heller?
Citera
2023-08-04, 10:02
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Det var i Claras förra podd som hon hade med Erika som SW’s röst diskuterades.
Och med att rätta tycker jag, att prata sådär ”gulligt och lässspande” låter extremt tillgjort.
Självklart är det inte så hon pratar hemma till vardags.

Tycker du? Jag hör inte alls det. Tycker hon låter lågmäld, eftertänksam, väldigt gullig och sweet men naturligt så. Elsa är ju lite mer högljudd och forcerad i sin framtoning eller ”väldigt, väldigt entusiastisk” om man hellre vill uttrycka det så.
Och att läspa är ju ett slags talfel och inget man slår av eller på. Jag läspar lite själv och har googlat tungövningar att göra för att slippa de där väsande S:en men lyckas tyvärr inte få bort det… Har aldrig tänkt på att Sofia W läspar men om hon gör det är det ju något hon inte bestämmer över själv.

Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Hemlighetsmakeriet är obegripligt. Dessutom väger Elsa knappast 50 kg. Hon har gått ner i vikt men är inte ”smal”. Varför är det så hemskt att erkänna? Jag går ner i vikt när jag skippar alkohol, det har jag inga problem att berätta för vänner som frågar. Äter hon Ozempic eller vad är grejen?
I poddavsnittet jag refererade till tog Sofia upp just Ozempic och Elsa frågade vad det var då hon inte visste det och sa ”aha” eller liknande när Sofia förklarade att det var en diabetesmedicin som gjort sig känt för att ”hollywoodstjärnor”, eller hur hon nu uttryckte det, bantade med den. Det sändes i mars men vet inte hur långt innan de spelas in.
Men… vad kan Elsa ha gått ner? Max 20 kilo, tror jag. Och det har väl skett under över ett års tid. Hon behöver verkligen ingen medicin för det. Tror bara det är tabu för dem att prata om bantning. Går man ner i vikt är det för att man är så lycklig, mår bra i sig själv, idkar self care, tränar, vilket ses som att ta hand om sig själv - men att banta - nej, nej… Verboten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in