Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Vissa människor verkar bli som galna när det handlar om pengar, det spelar nästan ingen roll hur mycket (eller lite) det handlar om. Andra blir processfascister istället, och kan plötsligt inte kompromissa om ens de enklaste frågor. En tredje kategori människor försöker tolka allt utifrån hur de tänker sig att den avlidne hade velat ha det, vilket gör det omöjligt att ha en rationell diskussion eftersom allt handlar om personliga uppfattningar om en människa som nu inte kan bli tillfrågad.
Alltså jo, det kan stämma men oftast blir ju folk som galna av arvet i sig utan att det ens alls handlar om pengar, vare sig något värdefullt eller reda pengar. Jag fick i slutet inget efter mina farföräldrar, hade blivit lovad några silverskedar och tänkte ta några böcker, kunde ha hållit något annat föremål eller n möbel också, kanske några av farmors smycken. Dessa föremål har ringa eller inget reellt värde, motsvarar i så fall en veckas matinköp, så penningmässigt spelar det ingen roll. Det är bara en yttring som blir till ett sätt att jävla för vissa. Man kan tycka att folk borde sätta mer energi på att komma överens istället. Då när den historien med farföräldrarna var på gång och jag blev konfronterade med de mest bittra och sura påhoppen av släktingarna man kan föreställa sig så hjälpte det mig på traven, att förstås mentaliteten alltså, genom att läsa vissa utredningar här på FB. Bland annat var det ett fall där syskon stred om en obetydlig stuga i fjällen där den ena betalt räkningar under åratal, den andra inte utnyttjat den över huvudtaget och den första yrkade på att upplösa samägandet i tingsrätt, fick rätt varpå brodern hade ihjäl henne. Detta över "stugan" som var ett värdelöst skjul på ett ställe så avlägset att ingendera färdades dit. Det verkar mera vara en ursäkt för att utöva sanslöst våld och de mest hänsynslösa påhoppen på andar