2023-08-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller arv vid en sådan situation så är de väldigt enkelt. Sambo, ingifta makar osv har inget med arvet att göra. Sätt ned foten på engång om detta när det är dags.

Kommer sambo och makar till arvskiftet så visa vart dörren är. samma sak gäller vid bouppteckningen. De har ingen rätt att närvara vid en bouppteckning om någon av arvingarna säger nej till det. Det är även arvingarna som ska göra arvsskiftet och ingen annan kräv att även att arvsskiftet ska bara ske om arvingarna är närvarande och ingen annan.

Däremot så kan en arvinge lämna fullmakt till någon exempelvis en make men det är bara om de inte kan närvara. Skulle bägge dyka upp så släng ut maken.

Exakt så är det, i den omvända situationen gäller samma sak.
Alltså när din maka/make håller på att bli grundlurad av sitt syskon vid arv kan du inte göra någonting alls. Arvet angår ingen annan än arvingarna och om din äkta hälft accepterar att blir lurad kan du inget göra, du har inte ens rätt att närvara.
Citera
2023-08-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vissa människor verkar bli som galna när det handlar om pengar, det spelar nästan ingen roll hur mycket (eller lite) det handlar om. Andra blir processfascister istället, och kan plötsligt inte kompromissa om ens de enklaste frågor. En tredje kategori människor försöker tolka allt utifrån hur de tänker sig att den avlidne hade velat ha det, vilket gör det omöjligt att ha en rationell diskussion eftersom allt handlar om personliga uppfattningar om en människa som nu inte kan bli tillfrågad.

Alltså jo, det kan stämma men oftast blir ju folk som galna av arvet i sig utan att det ens alls handlar om pengar, vare sig något värdefullt eller reda pengar. Jag fick i slutet inget efter mina farföräldrar, hade blivit lovad några silverskedar och tänkte ta några böcker, kunde ha hållit något annat föremål eller n möbel också, kanske några av farmors smycken. Dessa föremål har ringa eller inget reellt värde, motsvarar i så fall en veckas matinköp, så penningmässigt spelar det ingen roll. Det är bara en yttring som blir till ett sätt att jävla för vissa. Man kan tycka att folk borde sätta mer energi på att komma överens istället. Då när den historien med farföräldrarna var på gång och jag blev konfronterade med de mest bittra och sura påhoppen av släktingarna man kan föreställa sig så hjälpte det mig på traven, att förstås mentaliteten alltså, genom att läsa vissa utredningar här på FB. Bland annat var det ett fall där syskon stred om en obetydlig stuga i fjällen där den ena betalt räkningar under åratal, den andra inte utnyttjat den över huvudtaget och den första yrkade på att upplösa samägandet i tingsrätt, fick rätt varpå brodern hade ihjäl henne. Detta över "stugan" som var ett värdelöst skjul på ett ställe så avlägset att ingendera färdades dit. Det verkar mera vara en ursäkt för att utöva sanslöst våld och de mest hänsynslösa påhoppen på andar
Citera
2023-08-02, 15:15
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Min mamma är fortfarande i livet men den dagen hon lämnar så räknar jag med en snabb och rätt smidig bodelning mellan mig och mina två systrar.

Värre lär det nog bli när min sambos föräldrar lämnar då hennes bror gift sig med en riktig ragata och även om hon inte har med saken att göra så kommer hon leva om. Efter dryga 20 år i släkten så har jag lärt mig hur kärringen funkar
Dessutom har sambons föräldrar massor av skit som ska göras av med och min sambo är nostalgisk. Är det en trähäst som hon lekt med som liten så kommer hon vilja ha skiten bara för att det är ett speciellt minne. En sak är ok men inte tusen.

En bra sak är om den som lämnar redan innan har döstädat lite så man slipper gå igenom all skit.
Citera
2023-08-02, 16:14
Medlem
För att:

1) Folk kan ha olika syn på pengar, eller olika behov av pengar. 300000 är för vissa en förmögenhet de aldrig varit i närheten av och en ynka halv årslön efter skatt för andra. En person bryr sig inte om pengar - en annan går över lik för 10000.

2) Folk folk kan ha åsikter om vad som är egentligen är "rättvist" eller inte och det behöver inte betyda det som är juridiskt och matematiskt rätt och riktigt. Alla är inte beredda att erkänna exempelvis avtal som finns mellan parter oasvett hur juridiskt giltiga de är.

3) Det ofta är känslor inblandat. "Du har alltid varit favoriten och fått en massa så nu ska jag ha det här!"

Jag har "goda" exempel på alla tre i min närhet.

Ett råd till alla: se till att ordna upp arvet FÖRE döden inträffar. Be era föräldrar ordna allt INNAN de dör. Gör själv i ordning allt efter er INNAN ni dör.
Citera
2023-08-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller arv vid en sådan situation så är de väldigt enkelt. Sambo, ingifta makar osv har inget med arvet att göra. Sätt ned foten på engång om detta när det är dags.

Kommer sambo och makar till arvskiftet så visa vart dörren är. samma sak gäller vid bouppteckningen. De har ingen rätt att närvara vid en bouppteckning om någon av arvingarna säger nej till det. Det är även arvingarna som ska göra arvsskiftet och ingen annan kräv att även att arvsskiftet ska bara ske om arvingarna är närvarande och ingen annan.

Däremot så kan en arvinge lämna fullmakt till någon exempelvis en make men det är bara om de inte kan närvara. Skulle bägge dyka upp så släng ut maken.
Nä. Det behövs inget skäl till att någon ger en fullmakt till sin maka/make/sambo who ever och båda kan förstås vara med på exempelvis bouppteckning.

Been there, done that.
Citera
2023-08-02, 19:15
Medlem
Phil.Hs avatar
Har bett min föräldrar att skriva tydliga testament redan nu, medans de fortfarande är friska i huvudet och i kroppen. Annars kommer min syster bråka om allt som har något monetärt värde överhuvudtaget.

Enda farsgubben lovar mig är en Puch Dakota som tillhörde min farbror. Den ska grabben ha.
Citera
2023-08-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Min släkt har nyligen genomgått en 4årig fejd om ett dödsbo och det är helt otroligt hur folk beter sig. Min farbror pratar inte längre med sin mor och kommer förmodligen aldrig göra det igen (trots att de bor 100m från varandra).

Vett verkar helt försvinna så fort det finns pengar att bråka om, och tydligen räds man inte att dra in advokater/jurister trots att man har extremt lite att vinna. Svensk snålhelt är djupt rotad och man kan inte göra något som är rimligt utan alla ska ha allt de anser sig ha rätt till.

Mitt tips är dela aldrig ut något förskott på arv om du inte vill efterlämna ett enormt bråk till dina barn dagen du dör.
Människorna blir helt galna om det gäller pengar, särskilt sådana som inte de arbetet ihop.
Citera
2023-08-03, 02:22
Medlem
slemhogs avatar
För att de flesta människor är kräk som är närmare sin djuriska natur än det högre jaget och det gudomliga, vilket man kommer underfund med 35+ efter ha levt ett tag i vuxenlivet, även ens föräldrar i många fall.

Avundsjuka som FAN vilket skapar en drös av bittra och dryga beetenden på olika sätt, skadeglada, hånfulla, lämnar inte tillbacks pengar de lånat, luras i affärer och annat, otroheter, narcisster, psykopater, baktalare, sexuellt depraverade med trekanter, swingers, homofili, ligger med gifta män ofta, vilseleder hur man når framgång med pengar, karriär och snygga tjejer, utnyttjar, mobbar, sviker löften, egoistiska, lämnar sina kompisar när de träffar en tjej/kille, snackar skit till chefen utan grund om andra för att bli befodrade, cockblockar en om en tjej är intresserad, tjejer som dras till hårda orättfärdiga män och lämnar goda kärleksfulla killar ensamma oftare.
tänker bara på social status och kastar andra under bussen, en del bli galna av stora summor pengar.
Falska och hycklare. Tar parti för svin istället för rättfärdiga människor för de är rädda för bli utstötta. Fega. Vill va som alla andra och är livrädda för va annorlunda och mycket mycket mer. Ger sig på de som är tysta, godhjärtade och de som de uppfattar inga sociala, ekonomiska eller fysiska konsekvenser finns att bete sig illa mot. Ger sig på försvarslösa barn, ofta styvbarn.
Tar ens ideer om affärsplaner och företag direkt och sprider till andra eller nyttjar själv för fucka en.
Dålig karaktär i kost, hantera pengar och bejaka sin hälsa har många också.

När det handlar om tillräckligt stora fördelar t ex stora summor pengar, kändisskap, framgång och social status på något sätt, då åker de flestas moral och visdomsord ut genom fönstret och allting rationaliseras i efterhand för verka logiskt till deras handling.

Arvstvister är bara en del av det hela hur många människors natur funkar.

Jag litar knappt på någon om de handlar om större summor pengar eller affärer. Alltid skriftligt, avtal eller bevisföring så man täckt sin rygg och sitter garderad mot de många svin som finns.
Senast redigerad av slemhog 2023-08-03 kl. 02:41.
Citera
2023-08-03, 03:57
Medlem
Medelsvenssons som ilar o gnor dagarna i ända pantar burkar på konsum gnäller o handlar mat med kort utgångsdatum allt för o spara några ynka kronor.
Att sånt folk bråkar om pengar och arv är väl nästan så att man förväntar sig att det ska ske.
Losers som tycker så synd om sig själva för dom inte får ekonomin o gå ihop.
Folk som plockar upp mynt om dom hittar sånt på gatan dom har sig själva o skylla för det liv dom har o lever.
Som man bäddar får man ligga..
Citera
2023-08-03, 05:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns snåla människor. Sedan tror jag arvstvist handlar om att relationen mellan barnen är dålig i grunden och att arvet blir som en tävling och värdering av en själv.

Vet en kvinna som blev oerhört förbannad på att hon i arvet fick en sak som var värd 7 miljoner. Bara för att hennes syster fick en sak som var värd 9 miljoner. Något hon i och för sig av accepterade till slut utan att dra in jurist men det visar lite hur vissa tänker. Mer rimligt vore att bli glad för att man fick en sak värd 7 miljoner.

Värt att nämna är att de hade affektionsvärde till de respektive sakerna så att göra omvänt hade varit otänkbart. Systerns sak råkade bara ha högre värde.

Tja, när jag och min syster hamnade i bråk så fanns det en hembuds (återkommer, skall fortsätta skriva snart)
Citera
2023-08-03, 06:56
Medlem
scoremaxs avatar
När jag och min syster hamnade i en Arvstvist efter min far, så berodde det på att det fanns en hembudsklausul som grundade sig på Taxeringsvärdet, och inte marknadsvärdet.

Lätt förklarat så var det så att den som inte ville ta över verksamheten i första hand var tvungen att erbjuda den andre denna till Taxeringsvärdet.

Nu: Min syster tolkade detta som att hon hade RÄTT till att ta över den på det här sättet, medan jag menade att vi delar på det 50/50.
(Tilläggas bör alltså att hon inte visste någonting om verksamheten, eller någonsin jobbat inom den, men helt plötsligt skulle hon ta över )

Det skulle innebära att istället för 50/50, så skulle förhållandena bli 3/14 vilket jag inte kunde acceptera.
Värderingarna gav ett pris på 26 i marknadsvärde istället för taxeringens 17, så redan där var det ju en markant skillnad.
I verkligheten blev slutpriset 42, så du kan ju tänka hur orättfärdigt detta var tänkt att funka, speciellt eftersom hon sade när allt var klart att "-ja, jag räknade med det marknadsvärdet"

Horan ville alltså lura sig egen bror. jag skulle få 3, hon skulle få 39.
AS.

Det finns nog inget annat sätt att uttrycka det.

Slutsats:
Mn kan oftast inte jobba ihop, eller spara dom pengarna under ett liv som en arvslott innebär, så folk blir helt enkelt fartblinda, och går över lik för den möjligheten.
Citera
2023-08-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.H
Har bett min föräldrar att skriva tydliga testament redan nu, medans de fortfarande är friska i huvudet och i kroppen. Annars kommer min syster bråka om allt som har något monetärt värde överhuvudtaget.

Enda farsgubben lovar mig är en Puch Dakota som tillhörde min farbror. Den ska grabben ha.

Det har redan nämnts i tråden att ett testamente kan bestridas och att det är mycket vanligt att det sker. Jag skulle därför råda dig att försöka få köpa din fars Puch Dakota redan nu, han kan få använda den så ofta han vill men du bör vara ägaren långt innan din far går bort.
Är det en dino-blå? Den klassiska, inget är mer rätt än en blå Puch Dakota! Är det en Guld-Dakota bör du skynda dig dit och köpa den i dag!
Så lita inte på att ett testamente gör allt problemfritt då det tyvärr inte alltid är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in