Jag har varit med om två släktbråk efter arv. När min farfar dog och senare när min morfar dog.
Det handlar bara om girighet. När det är flera syskon som ska dela på det, säg 4-5 st syskon så finns det alltid en snåljåp med bland syskonen som ska ha mer än vad de har rätt till.
Detta resulterar i att det aldrig blir någon uppdelning, de vägrar helt enkelt att skriva på de papper som ska skrivas på.
Han som skrev tidigare i tråden om 50-talet, det var samma sak som hände inom min släkt. Det här är nog extremt vanligt. Sen ligger arvet bara där och kan inte delas ut, samtidigt som åren bara går och går och inflationen äter upp tillgångarna.
I mitt fall så tog det 10-15 år innan arvet betalades ut efter farfar. Vi sa upp kontakten med den delen av släkten totalt eftersom de var så pass giriga. Före arvet så umgicks vi ofta, men inte efter det. Farfars död tog kål på hälften av släkten totalt.
Sen anser vissa syskon att det du fått är mera värt än vad det blev värderat till av mäklare. Ofta är det ju avstyckningar med i bilden av en tomt. Då tar man dit en massa mäklare för att värdera tomten. Det gjorde vi, vi tog dit 3 st olika mäklare.
Sen när delningen ska ske av tomterna så är det alltid någon som tycker att deras är värt mindre än de andras trots att det varit 3 olika mäklare där och värderat det hela.
Då hamnar man sen i exakt samma situation igen, de vägrar att skriva på alla papper. Det är så det funkar.
Så för att sammanfatta det hela så handlar det alltså ofta om värderingen. De kan inte komma överens om vad saker ska värderas till och därav blir det bråk och ofta faller inget arv ut på många år eftersom det finns giriga snåljåpar som tycker de har rätt till mer än vad de faktiskt har. Som vägrar att skriva på alla papper så att arvet faller ut. Det är detta som kallas arvstvister, en klassiker som du ofta läser om i tidningarna! ..