Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Efter vad man hört andra berätta så verkar det som om många är osams med syskon och andra släktingar om arv.
Jag kan köpa i fall som när båda har barn sedan tidigare att det blir komplicerat eller när några syskonbarn ska ärva en barnlös morbror och dennes fru, och att det blir bråk med fruns släktingar som också ska ärva.
Men att helsyskon blir osams om arv har jag svårt att förstå varför. Vill inte alla inblandade tex äga en gammal sommarstuga, ett skogsskifte eller dyl så är det ju bara att sälja eller att köpa ut varandra som gäller. Kan givetvis uppstå problem när all kanske inte har lika god ekonomi.
Det finns ju exempel på släkter där 30 personer äger andelar i en sommarstuga utan större slitningar och i andra släkter slutar man prata med sin syskon pg att någon inte tankat en gräsklippare.
Jag tror ofta att det är syskons partners som är boven i många fejder men jag kan ha fel.
Har ni någon intressant släktfejd eller arvstvist att berätta om och kunde den på något sätt ha undvikits?
Bäst om de äldre i god tid har skrivit testamente eller i förväg delat upp det mesta av vad de äger.
De som inte förberett någonting gör många gånger att släktingarna blir osams.
De som förbereder gör alla efterlevande en tjänst för de slipper bli osams.
Har många exempel på båda varianterna ovan.