2023-08-03, 12:50
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Det har redan nämnts i tråden att ett testamente kan bestridas och att det är mycket vanligt att det sker. Jag skulle därför råda dig att försöka få köpa din fars Puch Dakota redan nu, han kan få använda den så ofta han vill men du bör vara ägaren långt innan din far går bort.
Är det en dino-blå? Den klassiska, inget är mer rätt än en blå Puch Dakota! Är det en Guld-Dakota bör du skynda dig dit och köpa den i dag!
Så lita inte på att ett testamente gör allt problemfritt då det tyvärr inte alltid är så.
Bra tips, ska beakta detta. Dock är jag tveksam till att min syster skulle våga ta det till en juridisk tvist, hon har inte råd att förlora en sådan.

Puchen är självklart blå🙏, varsamt restaurerad av min far under några år
Citera
2023-08-03, 18:16
Medlem
Ja om inte alla parter hade blivit helt personlighetsförändrade och bara följt testamentet så hade det väl kunnat gå bra.
Citera
2023-08-10, 03:17
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Efter vad man hört andra berätta så verkar det som om många är osams med syskon och andra släktingar om arv.

Jag kan köpa i fall som när båda har barn sedan tidigare att det blir komplicerat eller när några syskonbarn ska ärva en barnlös morbror och dennes fru, och att det blir bråk med fruns släktingar som också ska ärva.

Men att helsyskon blir osams om arv har jag svårt att förstå varför. Vill inte alla inblandade tex äga en gammal sommarstuga, ett skogsskifte eller dyl så är det ju bara att sälja eller att köpa ut varandra som gäller. Kan givetvis uppstå problem när all kanske inte har lika god ekonomi.

Det finns ju exempel på släkter där 30 personer äger andelar i en sommarstuga utan större slitningar och i andra släkter slutar man prata med sin syskon pg att någon inte tankat en gräsklippare.

Jag tror ofta att det är syskons partners som är boven i många fejder men jag kan ha fel.

Har ni någon intressant släktfejd eller arvstvist att berätta om och kunde den på något sätt ha undvikits?
Bäst om de äldre i god tid har skrivit testamente eller i förväg delat upp det mesta av vad de äger.

De som inte förberett någonting gör många gånger att släktingarna blir osams.

De som förbereder gör alla efterlevande en tjänst för de slipper bli osams.

Har många exempel på båda varianterna ovan.
Citera
2023-08-18, 00:25
Medlem
Gaupes avatar
Jag tror att folk bara är svin. Min morbror (som inte har brist på pengar) blev ett praktarsle när morfar dog. Det var ett hus inblandat. Han ville bli utköpt, naturligtvis för betydligt mer än hälften av vad huset blivit värderat till (av två olika mäklare).
Hade väldigt svårt att acceptera att huset inte var värt så mycket som han ansåg att det borde vara värt, gissningsvis påhejad av sin kärring.
Till slut lyckades morsan lösa ut honom för lite mer än vad han borde fått och sen dess har de inte pratat. Kul.
Citera
2023-08-18, 01:01
Medlem
hippilis avatar
Ofta det blir tjaffs om arv. Tjejens morsa avled för 2 år sedan hon har 2 systrar och far kvar i livet och det var tjaffs om arvet så tjejen skrev på något papper att hon avstår från sin del och dom andra systrarna och far skulle dela på hennes del.

Det var för att slippa allt tjat men det blev värre, hennes far eldade upp alla papper han hade om bouppteckning och äpplet faller inte långt från trädet och tjejen eldade åxå upp sina papper.

Då är det dom 2 systrarna som får ta tag i elendet och ingen har kontakt med varandra så ingen vet hur det går men hennes far ringde och skällde att han hade fått restskatt på moderns deklaration som skulle varit inlämnad i våras som inte blev det för den hamnade i vedspisen den åxå,

Då skriver systrarna brev att av 30.000 i restskatt från sin mor ska hon vara med och betala en fjärdedel på även om hon har avsagt sitt arv och tar inte ut en krona.

Konstiga är att i arv slåss dom för att få ut så mycket det går då blir det krig, men om man inte vill ha arvet och låter dom andra dela på sin del blir det krig även då.

Jag kommer inte heller ta ut något arv efter mina föräldrar jag lämnar allt och vart det arvet går bryr jag mej inte om även om det är väldigt mycket pengar.

Så med arv blir det ofta konstigt oavsett om man vill ha det eller inte.
Citera
2024-02-08, 22:28
Medlem
YOPPAs avatar
Citat:
Har ni någon intressant släktfejd eller arvstvist att berätta om och kunde den på något sätt ha undvikits?
Ibland kan det ju handla om farliga störda personer också och då är det inget som kan undvikas på något sätt utan är en person ex. antisocial och alltid levt på olika bedrägerier och i övrigt också är kriminell så sitter den ensam på arvet. Man slåss inte mot såna personer för då kan man riskera att förlora så mycket mer än det arv man hade rätt till.
Citera
2024-02-08, 22:38
Medlem
Citat:
Efter vad man hört andra berätta så verkar det som om många är osams med syskon och andra släktingar om arv.

Jag kan köpa i fall som när båda har barn sedan tidigare att det blir komplicerat eller när några syskonbarn ska ärva en barnlös morbror och dennes fru, och att det blir bråk med fruns släktingar som också ska ärva.

Men att helsyskon blir osams om arv har jag svårt att förstå varför.

Du måste tänka på att när föräldrar dör så är dom flesta rätt gamla, kanske över 60. Och då är man sällan särskilt nära sina syskon. Alla har egna familjer med barn och kanske barnbarn, då blir ofta banden till dom egna syskonen rätt svaga och man har mer glädje av pengarna (dom kan man spendera på sin egen familj) än något syskon man aldrig pratar med.
Citera
2024-02-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du måste tänka på att när föräldrar dör så är dom flesta rätt gamla, kanske över 60. Och då är man sällan särskilt nära sina syskon. Alla har egna familjer med barn och kanske barnbarn, då blir ofta banden till dom egna syskonen rätt svaga och man har mer glädje av pengarna (dom kan man spendera på sin egen familj) än något syskon man aldrig pratar med.

Då har man ju inte direkt så starka familjeband om man bråkar om pengar med sina syskon när föräldrarna är borta. Har man mer glädje av pengar än av att ha en god relation med sina syskon så är man ju en fånge, men om man ändå inte umgås kan jag tänka mig att en del kanske tänker som du. De som tjänar mest på bråk om arv är nog oftast advokater eller den som sköter bouppteckningen.

Sen är det ju väldigt ofta banala saker der bråkas om. Så de där pengarna man tycker så mycket om är det ju inte säkert man får mera av bara för att man ska börja tvista med sina släktingar.
Citera
2024-02-09, 00:10
Medlem
Citat:
Då har man ju inte direkt så starka familjeband om man bråkar om pengar med sina syskon när föräldrarna är borta. Har man mer glädje av pengar än av att ha en god relation med sina syskon så är man ju en fånge, men om man ändå inte umgås kan jag tänka mig att en del kanske tänker som du. De som tjänar mest på bråk om arv är nog oftast advokater eller den som sköter bouppteckningen.

Sen är det ju väldigt ofta banala saker der bråkas om. Så de där pengarna man tycker så mycket om är det ju inte säkert man får mera av bara för att man ska börja tvista med sina släktingar.

Det brukar bli så när man är gammal, banden till barn och barnbarn är starkare än banden till syskon man sällan pratar med.
Citera
2024-02-09, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det brukar bli så när man är gammal, banden till barn och barnbarn är starkare än banden till syskon man sällan pratar med.

Har väldigt svårt att tro att man för den sakens skull ska bli osams med folk. De flesta normala människor är ju inte osams med någon under någon längre tid.
Citera
2024-02-09, 09:01
Medlem
Citat:
Har väldigt svårt att tro att man för den sakens skull ska bli osams med folk. De flesta normala människor är ju inte osams med någon under någon längre tid.

När en större summa pengar ska fördelas är det lätt att man blir osams.
Citera
2024-02-09, 10:20
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag och min syster har väl inte alltid varit eniga i allt och det har emellanåt blivit rätt högröstat. För ett par år sen dog farsan och det blev dags för röjning av hans hem och efterföljande arv. (Morsan har varit borta i många år.) Jag vet inte vad som hände men plötsligt rådde det total enighet om precis allting... Hela processen flöt på utan minsta problem förutom lite banktjafs av oklar anledning men det var mer formalia från deras sida. Annars tycker jag att allt med arv är värsta katalysatorn för att få igång folks sämre sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in