Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-01, 20:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Berätta gärna vad, med relevans för diskussionsämnet, som jag saknar förutsättningar för att förstå.
Kommentera mitt följande inlägg så ska jag berätta utifrån ditt svar:
https://www.flashback.org/sp85201419
Citera
2023-08-01, 21:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag har lite svårt att avgöra vad du anser är "grunden" här. Vill du vara så vänlig att förklara?

Så att vi kan undvika rundgång menar jag.

Nej, just det. Det kan du inte, för du har aldrig någonsin kommit med något innehåll.

Bara saker som detta utan förklaring. Vågar jag hoppas denna gången? Surprise me.
Du är uppenbarligen mycket störd. Jag kan bara upprepa:

Nu tänker jag inte svara mer eftersom du uppenbart bara är ute efter att störa tråden.
Citera
2023-08-01, 21:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Kommentera mitt följande inlägg så ska jag berätta utifrån ditt svar:

Du skriver att det inte kan uteslutas att temperaturökningen som skett beror på naturliga variationer istället för CO2, eftersom "forcingen från CO2 ett teoretiskt värde", trots att det inom forskningen betraktas som fullständigt uteslutet att något annat än CO2 har varit den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen som skett det senaste århundradet.

Det du gör är att låna formler och stil hämtade från vetenskapen för att klä vetenskapsförnekelse i ett kvasivetenskapligt språk, för att låtsas som att du gör något annat än missförstå och desinformera, och försöka lura de som inte har så bra koll på sånt att du vet vad du pratar om. Det kanske fungerar i isolerade sällskap bland folk som inte har gått så mycket i skolan, men det fungerar sämre på öppna forum. Här är det helt genomskinligt, och verkar bara löjligt och dumt.
Citera
2023-08-01, 21:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du skriver att det inte kan uteslutas att temperaturökningen som skett beror på naturliga variationer istället för CO2, eftersom "forcingen från CO2 ett teoretiskt värde", trots att det inom forskningen betraktas som fullständigt uteslutet att något annat än CO2 har varit den huvudsakliga orsaken till uppvärmningen som skett det senaste århundradet.

Det du gör är att låna formler och stil hämtade från vetenskapen för att klä vetenskapsförnekelse i ett kvasivetenskapligt språk, för att låtsas som att du gör något annat än missförstå och desinformera, och försöka lura de som inte har så bra koll på sånt att du vet vad du pratar om. Det kanske fungerar i isolerade sällskap bland folk som inte har gått så mycket i skolan, men det fungerar sämre på öppna forum. Här är det helt genomskinligt, och verkar bara löjligt och dumt.
Nej, det stämmer inte. Jag visar förenklat precis hur IPCC kommit fram till sina slutsatser. Du förstår överhuvudtaget inte det. Därmed kan du inte heller förstå den vetenskap som du hänvisar till. Du är helt okunnig och famlar i blindo.

Det psykologiskt märkliga är att du inte tycks förstå att din okunnighet och skeva självbild och verklighetsuppfattning är tydlig för omgivningen.

Den bild du försöker ge av mig i tråden är en ren lögn. Du avslöjar själv ditt beteende.
Citera
2023-08-01, 21:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du är uppenbarligen mycket störd. Jag kan bara upprepa:

Nu tänker jag inte svara mer eftersom du uppenbart bara är ute efter att störa tråden.
Vad oväntat. Inga överraskningar här inte.
Citat:
Nej, det stämmer inte. Jag visar förenklat precis hur IPCC kommit fram till sina slutsatser. Du förstår överhuvudtaget inte det. Därmed kan du inte heller förstå den vetenskap som du hänvisar till. Du är helt okunnig och famlar i blindo.

Det psykologiskt märkliga är att du inte tycks förstå att din okunnighet och skeva självbild och verklighetsuppfattning är tydlig för omgivningen.

Den bild du försöker ge av mig i tråden är en ren lögn. Du avslöjar själv ditt beteende.
Det är inte förenklat. Det är innehållslöst.
Citera
2023-08-01, 22:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad oväntat. Inga överraskningar här inte.

Det är inte förenklat. Det är innehållslöst.
En direkt lögn. Det är ett exakt resonemang som baseras på temperaturdata och CO2-halt sedan slutet av 1800-talet.
Citera
2023-08-01, 22:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Du strösslade lite med vetenskapligt språk, en formel, och lite data, och sen kom du med ditt påstående om att CO2s betydelse inte kan bekräftas, som om det faktiskt följde av det du hade skrivit innan (men det gör det naturligtvis inte). Ditt påstående om att CO2s betydelse inte kan bekräftas är kärnan i inlägget du bad mig citera.

Du är en grifter, och din grift förutsätter väldigt lågutbildade och/eller intellektuellt osäkra offer, och den kanske fungerar i fikarummet på bygget, men den fungerar som sagt inte så bra på ett öppet forum där bluffen kan dissekeras och dess anatomi avslöjas.
Citera
2023-08-01, 22:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du strösslade lite med vetenskapligt språk, en formel, och lite data, och sen kom du med ditt påstående om att CO2s betydelse inte kan bekräftas, som om det faktiskt följde av det du hade skrivit innan (men det gör det naturligtvis inte). Ditt påstående om att CO2s betydelse inte kan bekräftas är kärnan i inlägget du bad mig citera.

Du är en grifter, och din grift förutsätter väldigt lågutbildade och/eller intellektuellt osäkra offer, och den kanske fungerar i fikarummet på bygget, men den fungerar som sagt inte så bra på ett öppet forum där bluffen kan dissekeras och dess anatomi avslöjas.
Visa med citat från mitt inlägg vad som är ”bluff” enligt dig.
Citera
2023-08-01, 22:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Visa med citat från mitt inlägg vad som är ”bluff” enligt dig.

Du pratar ovan om att undvika rundgång. Varför inte ta ditt eget tips?

Jag har visat vad som är bluff i ditt inlägg redan. Det är att du med ett till synes vetenskapligt språk försöker slingra in legitimitet till helt en vetenskapligt helt obefogad skepsis mot CO2s betydelse för uppvärmningen. Att CO2 är avgörande för uppvärmningen är så nära fullständigt fastställt som något vetenskapligt kan vara. (Men du tror att trådens läsare är så jäkla dumma i huvudet att de börjar tvivla på om du postar några siffror och formler först.)

Citat:
Vidare är forcingen från CO2 ett teoretiskt värde. Hur vet vi att det är korrekt?
Citera
2023-08-01, 22:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du pratar ovan om att undvika rundgång. Varför inte ta ditt eget tips?

Jag har visat vad som är bluff i ditt inlägg redan. Det är att du med ett till synes vetenskapligt språk försöker slingra in legitimitet till helt en vetenskapligt helt obefogad skepsis mot CO2s betydelse för uppvärmningen. Att CO2 är avgörande för uppvärmningen är så nära fullständigt fastställt som något vetenskapligt kan vara. (Men du tror att trådens läsare är så jäkla dumma i huvudet att de börjar tvivla på om du postar några siffror och formler först.)
Du visar mycket tydligt att du inte alls förstår den vetenskapliga grund som jag utgår från och också förenklat visar. Det enda du har gjort är att plocka ut två meningar ur ett sammanhang du inte förstår och använder sedan det för grova personangrepp och beskyllningar.

Det du citerar består för övrigt av en självklarhet och en fråga. Förklara hur du kan påstå att det skulle vara ”bluff”?
Citera
2023-08-01, 22:57
Co2 halten på backen och i luften skiljer sig.

När vi snackar om co2 % idag så snackar vi om det som är i atmosfären.

När dom tar fram data från 1800 talet och bakåt använder man isprover. Isprover hämtas som bekant inte i atmosfären.

Hur ska man kunna veta hur mycket som fanns i atmosfären för 3000 år sedan?
Citera
2023-08-01, 23:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Co2 halten på backen och i luften skiljer sig.

När vi snackar om co2 % idag så snackar vi om det som är i atmosfären.

När dom tar fram data från 1800 talet och bakåt använder man isprover. Isprover hämtas som bekant inte i atmosfären.

Hur ska man kunna veta hur mycket som fanns i atmosfären för 3000 år sedan?
Har du någon referens? Pratar vi om backen på St:Eriksgatan eller backen som på en ödslig plats på Antarktis där människan aldrig satt sin fot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in