Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
En förklaring ligger i att omsättningen störtdykt. De fåtal affärer som går till avslut är de som syns i index. Så de index du tittar på är ofullständiga i att förklara marknaden.
Men hur mycket har mängden avslut minskat då?
När jag gör en grov uppskattning så ser vi ut att ligga på 2018 års nivå. Jag har inget minne av att folk på den tiden menade att avsluten var för få och data inte gick att lita på.
Att det varit en förhöjd omsättning under ett par år är ju inte detsamma som att den "normala" är för låg.
För övrig så är det ju avsluten som visar prisnivån.
Tänker du lika bakvänt på börsen också. Börskursen är fel och det är alla affärerna som
inte gjordes för att ask och bit var ifrån varandra som istället är den rätta börskursen?
Jag är övertygad om att väldigt många inte håller med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Dessutom har väl inte KALP-räntan ändrats såvitt jag vet. Så lån ges på samma premisser som under minusräntan. Så den enda egentligen strypningen för efterfrågan är räntekostnad på bolånet. Om BNP har ångat på bra så finns det ju cashflöden/business/jobb att förlita sig på, och därmed minskar ränteeffekten på de få affärer som går till avslut.
Bankerna har reducerat maxlån för folk med lägre inkomster. Det är där dom ser risken för kreditförluster.
Det är de i Kramfors som är lågavlönade som får mindre lån att köpa för.
Inte de högavlönade i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaneHaj
Man kan nog sammanfatta med att RB agerat alldeles för försiktigt - man har inte kapat av efterfrågan tillräckligt hårt. För att kyla ner ekonomin så måste räntan upp mycket högre. Där har ju Jonung helt korrekt iakttagelse.
Nja, det Jonung säger är att eftersom vi inte har en recession så kan RB behöva öka på mer.
Det skulle jag inte säga är korrekt. Det är fördröjningar i räntepåverkan, och det som nu sker med en så kraftig höjning på kort tid är ett experiment. Om ett par år kan det fullkomligt barka åt skogen.
Betänk att FED stannade 2006 och helvetet brakade inte lös förrän 2008.
Det är tvärtom så att RB borde ha tagit det lugnare. Där kan Danmark tjäna som föredöme. Dom låg kvar med minusränta till i höstas och började då först höja. Man gjorde den korrekta bedömningen att inflationen innan dess var inget som CB kan påverka. Och så började inflationen falla på en gång. Trots att den var över 10%. Men då hade inte CB där hunnit skapa inflation vilket RB hann göra.