2023-08-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Han menar givetvis att folk budade upp lägenheter något "galet", ffa 2015-17 och till viss utsträckning under pandemin (mer så villor). Under de värsta budgivningsåren var det vanligt att slutpriset var 25-40 % över utgångspris, när det riktiga marknadspriset kanske var omkring 20 % över utgång i detta exempel. Detta gjorde de givetvis med en tro på att marknaden kommer fortsätta stiga. De som köpte mindre lägenheter får helt enkelt inte tillbaka pengarna idag i de flesta fallen. Ett område som en skribent rekommenderade för någon månad sedan har ett fint exempel på det;

Kvarnplan, Järfälla 44m2.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1,5rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-510675
Slutpris: 1,9M (+28 %) 3 maj 2016.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1,5rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-8206285750679975395
Slutpris: 1,325M (-2 %). 17 maj 2023.

Minus 30,3 % eller 575 000 SEK innan säljkostnader på 7 år.

Det såldes en likadan 2014 för 1,22M. Mig veterligen steg inte priserna i Sthlm 56 % från 2014 till 2016. Finns även flera andra exempel på dessa lägenheter som såldes för 1,8-1,87M år 2015/17, samtliga 21-35 % över utgång - samtliga överbetalade.

Enligt idioterna i den här tråden så spelar läge, pris och kvalitet ingen roll.

Köp oavsett pris och njut av värdestegringen är deras devis. Bostäder går alltid upp.
Citera
2023-08-01, 10:29
Medlem
Ytterligare en i raden som påpekar att styrräntan behöver upp för att ... TADA, försvara den Svenska kronon och därmed få ned inflationen. Lars Jonung, professor emeritus i nationalekonomi, bedömmer 5% skulle vara en rimlig nivå på styrräntan.

https://www.svd.se/a/76g0dW/riksbanken-behover-hoja-rantan-till-5-procent-enligt-nationalekonom
Citera
2023-08-01, 11:13
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ytterligare en i raden som påpekar att styrräntan behöver upp för att ... TADA, försvara den Svenska kronon och därmed få ned inflationen. Lars Jonung, professor emeritus i nationalekonomi, bedömmer 5% skulle vara en rimlig nivå på styrräntan.

https://www.svd.se/a/76g0dW/riksbanken-behover-hoja-rantan-till-5-procent-enligt-nationalekonom

Nu är du trea på bollen - ”experten” har redan postats i tråden flera gånger.
Citera
2023-08-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nu är du trea på bollen - ”experten” har redan postats i tråden flera gånger.
Missade det, men tål att upprepas då många lever i villfarelsen om att styrräntan inte påverkar valutan och därmed inflationen. Vad tror du själv?
Citera
2023-08-01, 11:32
Medlem
Något som jag noterat är att om man kollar på Hemnet, så har princip alla bostadsrättsföreningar tappat betyg i ekonomi, där de flesta från tidigare ofta hade A++ i betyg, ligger merparten idag på A i betyg för ekonomi, vilket innebär att många föreningarnas ekonomi också har försvagats.
Detta är något som man också kommer behöva vara mera observant på framöver.
Citera
2023-08-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Något som jag noterat är att om man kollar på Hemnet, så har princip alla bostadsrättsföreningar tappat betyg i ekonomi, där de flesta från tidigare ofta hade A++ i betyg, ligger merparten idag på A i betyg för ekonomi, vilket innebär att många föreningarnas ekonomi också har försvagats.
Många äldre föreningar har ju kass energiprestanda, och med det nya läget med kontinentala priser så slår det ju rätt hårt. Nu senast Uranexport. Huruvida priset på el blir billigare nästa vinter är Barf expert på.

Nya föreningar har ofta höga lån, så det slår rätt hård mot en BRFs ekonomi. Sen är det som jag förstått i Stockholm många BRF som har tomträtt -inget kul när den förhandlas upp och chockhöjs
Citera
2023-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Många äldre föreningar har ju kass energiprestanda, och med det nya läget med kontinentala priser så slår det ju rätt hårt. Nu senast Uranexport. Huruvida priset på el blir billigare nästa vinter är Barf expert på.

Nya föreningar har ofta höga lån, så det slår rätt hård mot en BRFs ekonomi. Sen är det som jag förstått i Stockholm många BRF som har tomträtt -inget kul när den förhandlas upp och chockhöjs

Verkar onekligen vara ett ofördelaktigt läge just nu på bostadsmarknaden.

Men enligt vissa är det ny ATH snart! Bostäder kan bara gå upp i värde!
Citera
2023-08-01, 12:22
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Påverkar det vilken ränta som dom får låna till?
Brf verkar ju fått låna till väldigt fördelaktiga räntor tidigare och då menar jag i förhållande till villaägare och andra privatpersoner.
Citera
2023-08-01, 12:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hösten blir intressant.
Kollar man på OMX Stockholm PI så har återhämtningen varit knappt hälften av raset 2022. Sedan strax efter årsskiftet har indexet guppat på ungefär samma nivå med +/- 5%-volatilitet, typ. Marknaden känns generellt avvaktande.

Bostadspriserna har haft en liknande utveckling, och jag tror så kommer att bestå i höst. Svagt uppåt i enighet med säsongseffekter mellan halva augusti och slutet av september, sedan avvaktande. Beror nog lite på hur rubrikerna ser ut i höst. Än så länge står arbetsmarknaden stark, som tur är.

Den största skillnaden jag upplever när jag följer Hemnet-objekt nu mot för några år sedan, är att spekulanterna nu faktiskt tycks läsa på om föreningen. Två tillsynes likvärdiga lägenheter i samma område, kan få olika slutpris beroende på föreningens belåningsgrad, ägd mark eller ej, kommande stambyte osv.

Angående räntan:
Självklart har den låga räntan varit med att driva upp tillgångspriserna, dock som en samverkansfaktor. Att peka på en faktor allena, som ibland tycks förekomma i diskussionen, är totalt oseriöst. Det är flera faktorer i kombination som driver priserna upp/ner, ibland verkar dom åt samma håll och ibland motarbetar dom varandra.
Det är svårt att veta nu hur mycket mer de pga räntan ökade boendeutgifterna kommer att påverka prisbilden på sikt. Ingen vet riktigt hur psykologin ser ut ute i stugorna: Är den högre räntan tillfällig eller är den här för att stanna? Vad tror egentligen Svensson?

Och kommer en långvarig högre ränta och tillfälliga reallönesänkningar, som enligt skolboken "borde" påverka priserna negativt, verkligen göra det? Svenssonpar-kollektivet kanske istället börjar acceptera 50%-iga boendeutgifter i förhållande till nettoinkomst framöver. Svårt att veta idag.
Och över tid är såklart inte HR heller förskonade från räntehöjningar. Men de kommer att lagga efter. På den privata skuldsättningssidan, slår höjningarna mer instant.

Historiskt sett så har folk lagt ungefär lika mycket av den disponibla inkomst på boendet.

Det gick upp lite under de värsta åren med vinstyra, men att tro att det skulle kunna skjuta i höjden rejält över sikt känns orimligt.

Så antingen sjunker räntekostnaderna relativt snart, eller så sjunker priserna.
Citera
2023-08-01, 12:42
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Missade det, men tål att upprepas då många lever i villfarelsen om att styrräntan inte påverkar valutan och därmed inflationen. Vad tror du själv?

Jo. Läser du samma artikel igen och igen så tror du mera på den.
Vad jag tror ? Ja, vill man inte ha en finanskris och massarbetslöshet så bör räntan givetvis sänkas.
Citera
2023-08-01, 13:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men skulle man inte kunna kalla ett minskat bnp med ca 1,5% för en mild recession eller är det för tidigt att säga.
Det är för tidigt att uttala sig om. Det är BNP-indikatorn som dykt. Men det tar flera månader med justeringar i takt med att mer säker data kommer in, innan man vet mer säkert. Nu i Juli har det t ex kommit mycket justeringar för April, så Aprils BNP har ändrats en del.

Så säg att vi har en bättre aning om Q2 i Oktober.

Det är många som ställt sig frågande till senaste BNP-indikator-värdet. Bl a för att data som går i annan riktning har redovisats under kvartalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Tror inte du kan kräva matematisk funktion av dessa herrar.
Inte så att det har någon betydelse kanske men Lava har väl uppgett att hon är tant. Så det handlar om tant Lava och unge Niklas.

Men nog borde dom väl kunna hitta funktionen i länkarna?

Jag ser mycket fram emot deras redovisning. För egen del begriper jag inte hur funktionen ser ut. Och har aldrig sett någon redovisad.

Så jag hoppas verkligen dom levererar.
Citera
2023-08-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Historiskt sett så har folk lagt ungefär lika mycket av den disponibla inkomst på boendet.

Det gick upp lite under de värsta åren med vinstyra, men att tro att det skulle kunna skjuta i höjden rejält över sikt känns orimligt.

Så antingen sjunker räntekostnaderna relativt snart, eller så sjunker priserna.

Ja, jag tror inte riktigt heller på det, mer än under kortare perioder möjligtvis. Men min poäng var också lite att det är svårbedömt hur "massorna" kommer att agera i ett givet läge. Som nu t.ex., när vi har inflation och reallönesänkningar - och ändå konsumerar folk som om det inte fanns någon morgondag. Vi höjer räntan - och ändå slaktas valutan. Osv.

Vad jag vill föra fram, är att samband inte alltid är så linjära och att omvärldsfaktorer inte alltid "beter sig" som man tycker att de "borde".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in