2023-07-31, 11:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflationstakten måste under 2 %, baseffekten kommer att fortsätta att sänka inflationen men den effekten klingar av när inflationstakten sjunker och vi passerat toppen och höjningarna mäts mot allt lägre siffror. Sen har vi problemet att desto längre tid inflationen får bränna igenom ekonomin desto mer ger den orsak till prishöjningar då alla led försöker att kompensera sig. Det är just därför som RB borde ha varit aggressiv för att hindra inflationen att få fäste och kunna börja sänka räntan.
Sen har vi problemet att vi lever på en kontinent som har vinter och blir inte vintern mild, resning och blåsig så lär vi se stigande energipriser och det kommer att slå igenom och ge ökat inflationstryck. Sist men inte minst har RB’s ovilja att höja räntan tillräckligt kört förtroendet för SEK i botten och en svag valuta ökar även det inflationstrycket.
Så vi har en rad faktorer som visar att vi riskerar få en inflationstakt som visserligen går ned från dagens höga siffror men riskerar att fastna på en betydligt lägre nivå men ändå för hög för RB från att sänka räntan.
Så vi lär se ett fortsatt tryck mot bostadsmarknaden och pyspunka är väl det som bäst kommer att illustrera hur det kommer att se ut.

Energipriserna är nedåtgående- fler kraftverk är igång i vårt närområde inte minst Finlands kärnkraft som nu är i full drift. Den garanterar 80öre/kWh (finns källa).
Vidare så är befintliga anläggningar i Sverige bättre optimerade och förlängd o livslängd med många år till.
Tyskland har rejält med LNG-gas.
Så vad gäller energin så är jag mindre orolig att den skall trycka upp inflationen än tidigare.
Olja och gas priserna är också nedåtgående trend. Ryssarna kommer försöka sälja allt de har till låga priser då deras invasion kostar massor.
Citera
2023-07-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Energipriserna är nedåtgående- fler kraftverk är igång i vårt närområde inte minst Finlands kärnkraft som nu är i full drift. Den garanterar 80öre/kWh (finns källa).
Vidare så är befintliga anläggningar i Sverige bättre optimerade och förlängd o livslängd med många år till.
Så vad gäller energin så är jag mindre orolig att den skall trycka upp inflationen än tidigare.
Olja och gas priserna är också nedåtgående trend. Ryssarna kommer försöka sälja allt de har till låga priser då deras invasion kostar massor.
Ja det är troligt inflationen sakteliga närmar sig 2% nästa år tidigast. Noterar Eurozonen fortfarande har skenande kärninflation, som inte sjunkit alls senaste månaden. Bensinprisen gick tydligen upp det med. Ryssarna säljer till andra marknader. Men visst de behöver kanske göra annorlunda nu när de har 60% inflation
Citera
2023-07-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nja, för att spara ihop 600'000kr går relativt snabbt för ett par. Enligt ekonomifakta så var medianlönen 34200/mån 2022, vilket ger strax över 26000/mån efter skatt. Lägg undan ena lönen så tar det 23 månader att spara ihop till den insatsen. Är relativt snabb tid och inte mycket man behöver offta för att klara av det. Vill man ha sin 4 miljoner villa så går det enkelt att få.

I år är medianlönen högre, så går ännu snabbare idag än förra året.

Kan bara tala för mig själv, men med min sambo är det helt omöjligt att leva kargt i två år för att spara ihop på det viset. Gissar på att jag inte är ensam i den sitsen. Det ska resas, åka på upplevelser, aktiviteter etc. Leva på 26k är det få som klarar tror jag.
Citera
2023-07-31, 11:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, BLTs ska inte ha några förhoppningar om att vi hyrestorskar ska komma som vita riddare och ta över blysänkena vid en nedgång på 20%.

Jag sitter ytterst nöjd med min hyrestrea med en kostnad av drygt 12000 per månad. Känns flexibelt och fritt.

Kom tillbaka när vi har nivåer på 20.000 kr/kvm för intressanta BRF-objekt (takterrass, modern utrustning, fina ytskikt). Där kan vi börja förhandla.

Samma här, nöjd med min kommunala hyres 3a, premiumrenoverad@slemhog konceptet, på ca 65-70 m2 för ca 6500 kr/mån i Aspudden.
4% hyreshöjning, 4.1% lönehöjning i år. De man förlorat på inflationen kommer sparräntorna på 4-5% ta igen successivt över ett par år.
Senast redigerad av slemhog 2023-07-31 kl. 12:05.
Citera
2023-07-31, 12:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Här är en öppen artikel om Mårders strategier.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/0R1QB/expertens-basta-knep-for-budgivningen
Tydligen gick han på 110 visningar och var med i 40 budgivningar. Vi kan nog anta att Mårder är lite mer intensiv i sina gärningar än vad många av oss andra är.

Hur fan hittar man ens 40 hus man kan tänka sig att bo i??

EDIT, sitt nuvarande hus skambjöd Mårder inte på eftersom det verkar ha sålts för 5% över utgångspris.

Mårder är skön, vet hur man gör affärer och lite av en legend, men är alldeles för snål enligt slemhog.

Ang budgivningar, har personligen sett flera ensamma budgivare lägga sig några procent under utgång på rätt höga nivåer, sen även budat över sig själv!
Det är motsatsen till Mårder.
Hur korkad får man bli i affärer, riktiga deseperata bostadscucks som förnedrar sig själva. Men svenska män är ju omanligast i hela världen.
Citera
2023-07-31, 12:10
Medlem
slemhogs avatar
+30 000 kr/mån i kostnader för en snikvilla i 08-förorten nu, kanske mer, och kostnader kommer ticka uppåt i höst. Det är nästan som hela min medelklass förvaltararlön netto. Medelklassen blir grillade.
Priserna måste ner rejält.

Betala 1900 kr/mån för en renoverad hyres 3a kommunalt med inneboende. Är det värt 30 000 kr/mån extra för bo i en halvsunkig förorts villa eller 20 000 kr mer än en nybyggd hyres 3a?
Citera
2023-07-31, 12:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jaha så nu är effektbristen i södra Sverige löst 👍
Jag är rädd för att du och Barf kommer att bli besvikna om vinter bli kall.
Men räntorna är väl inte så farlig så det kan väl fräta på några år till och hjälpa till att sänka folks köpkraft.
Citera
2023-07-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är flera i tråden som talat mycket om att ränta styr bostadspriserna och att vi nu skulle få se en djup krasch på kanske 50% ned för bostadspriserna. (I och med att räntan har stigit med 200-300% och kan stiga mer).

Tittar man i USA som också har utsatts för stor räntehöjning och där de som köper nytt exponeras för den räntehöjningen, så ser vi en något intressant prisförändring.

https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA

Från toppen så föll priserna ca 5%.

Men sedan har det vänt upp och priserna nu trots FED's räntehöjningar är nästan tillbaka på all-time-high. 1% under ATH.

Hur förklarar de som menar att räntan styr bostadspriserna detta?
Varför stiger bostadspriserna när räntan stiger?
I deras värld skall det motsatta ske.

---------------------------
Lite kuriosa: Bostadspriserna i USA är nu 65% högre än vid "bubblans" topp 2006.
Hur kan det bli så om det var en bubbla??

De som däremot bedömde att prisnedgången från 2006 var grundlös och köpte på botten 2012 kan håva in en vinst på 128% nu.

Situationen här i USA är rätt unik och kan inte jämföras med Sverige.

90% av bolånetagare har 30-åriga bundna lån. Under nollräntefesten finansierade i princip alla om sina lån så vi sitter på lån med mindre än 3% i ränta som gäller i decennier framöver.

Därför har det blivit i princip totalstopp på försäljning av gamla hus. Det enda som finns att köpa i princip är svindyra nybyggda hus direkt från byggaren. Vem skulle vilja sälja sitt hus med 2.5% låneränta och köpa ett nytt med 7% ränta.

Det finns så klart lite gamla hus att köpa men de är väldigt få, så priserna håller sig uppe någorlunda pga brist.

Men du vet så klart detta. Du försöker bara lura trådens realister.
Citera
2023-07-31, 12:33
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Haha den där artikeln verkar ju va skriven av en femåring.

"Blir man ju av med pengar som man annars hade haft tillgång till, är logiken bakom resonemanget." 😂

Det är ju alltid bra att ha möjlighet att driva sin ekonomi bortom all räddning genom att leva över sina tillgångar. Det låter ju nästan som om han var s.k. sparekonom. De brukar ofta komma med den typen av sunda rekommendationer.
Citera
2023-07-31, 12:41
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha så nu är effektbristen i södra Sverige löst 👍
Jag är rädd för att du och Barf kommer att bli besvikna om vinter bli kall.
Men räntorna är väl inte så farlig så det kan väl fräta på några år till och hjälpa till att sänka folks köpkraft.

Det är såklart inte ”löst” men risken för svindyra elpriser har minskat. Du kan binda elen på 120 kWh/ 1års avtal och då har elbolagen rejäla marginaler baserat på föregående år när de riskerar att sitta med svarte Petter.
Citera
2023-07-31, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Kan bara tala för mig själv, men med min sambo är det helt omöjligt att leva kargt i två år för att spara ihop på det viset. Gissar på att jag inte är ensam i den sitsen. Det ska resas, åka på upplevelser, aktiviteter etc. Leva på 26k är det få som klarar tror jag.

Då har ni valt konsumtion före sparande. Vad är problemet?
Citera
2023-07-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante

Det är ju ett fritt val givetvis. Det är inte dumt alls att njuta av sin lön för stunden. Var själv på SPA weekend i helgen, Det är bara att anpassa sina framtidsplaner efter förutsättningarna då? Inget att orda om....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in