2023-07-29, 17:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Men det har ju beskrivits som fyndläge för alla som bor i hr, nu kan de köpa billigt. Eller ska det väntas ett decennium till? Snart händer det.

Vem har beskrivit läget som så? Citera gärna.
Citera
2023-07-29, 17:12
Medlem
Citat:
Men det har ju beskrivits som fyndläge för alla som bor i hr, nu kan de köpa billigt. Eller ska det väntas ett decennium till? Snart händer det.

De som bor i hr kommer inte att bli BLTs räddning.
Citera
2023-07-29, 17:13
Medlem
Citat:

Varför skulle ett modest prisfall på 20% vara köpläge?

Invänta 10-20% till så kan vi prata köpläge.
Med fortsatt höjda räntor och ökande arbetslöshet + recession blir det utför.

Du behöver inte svettas så mycket. Eller är BLT kostymen för trång?
Citera
2023-07-29, 17:29
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vem har beskrivit läget som så? Citera gärna.

Typ massa folk på flashback, bli rikbloggar osv i 10 års tid eller mer
Citera
2023-07-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Typ massa folk på flashback, bli rikbloggar osv i 10 års tid eller mer

Ok, såna ställen som du hänger på då alltså.

Inte köpläge än. Hushållen ska få välja att pressas av 30-50 k i månaden i boendekostnader eller sälja till rätt pris. Till slut väljer några att sälja och då kollapsar korthuset.

Just nu bärs de under armarna av att banken slopat amortering. Så då hyr BLT bara från banken och kastar pengar i ett svart hål. Som en hyrestorsk. Men bara till mycket högre kostnad.

Snart går proppen ur.
Citera
2023-07-29, 17:46
Medlem
Citat:
Du ser uppenbarligen världen enbart i en svart/vit skala. De flesta andra människor har ett större spektrum när de överväger och värderar kring ett stort beslut.

Dol flesta lånar också sina pengar från banken. Det blir svårare för dom flesta nu när pengar inte är gratis. Lycka till med försäljningen av din bostad!
Citera
2023-07-29, 17:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det intressanta var som sagt icke agerandet.
Mja, men vad skulle man göra då?
Det förklarar du inte.

Det blir konsekvenser av det man gör. För min del har jag inget emot att man reducerar kapitalbeskattningen. Och då reduceras avdrag för underskott av kapital som en strikt konsekvens. Men Riksdagen domineras av vänsterpartier som inte går med på det.
Och då går det inte att genomföra.

Kan det vara så att du inte förstår att det måste finnas en majoritet i Riksdagen?

Citat:
Att någon tror att skattesystemet på något sätt skulle bygga på naturlagar
Det är ju bara en hjärndöd halmgubbe.

Jag nämnde systemprinciper. Är det så att du tror att det är detsamma som naturlagar?
Då är det bara att gå om grundskolan för dig.

Det här visar ju bara att din kompetens i området är precis 0.

Citat:
Att du tror det är dock endast skämmigt då flertalet användare inklusive undertecknad har förklarat hur den objektiva verkligheten ser ut, för dig vid flera tillfällen.
Jag har inget minne av att svammelmakarna har förstått principerna trots att jag förklarat som för små barn. Du får länka om jag missat det.

----------------
En reduktion av kapitalskatter och tillhörande avdrag skulle knappast påverka bostadspriser dock. Mest troligt skulle bara boräntorna sänkas istället. När långivarnas kapitalbeskattning sänks så kan räntorna vara lägre med samma avkastningskrav och risk.
Citera
2023-07-29, 18:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Det spelar ingen roll, de köper och säljer på samma marknad. Går det ner 50% är det samma sak.
Det är ju helt riktigt. Dock är det en fördel om priserna faller ned mot inköpspris när man skall flytta. Det minimerar flyttskatten.
Citera
2023-07-29, 18:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Sluta gissa med röven nu. Pantlån på 2.1 miljoner betyder inte att man har lån på 2.1 miljoner.

Det betyder heller inte att man inte har ett lån på 2,1mkr…
Citera
2023-07-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja 6 miljoner är ok. Kommer han behöva acceptera.

Förresten.

https://husmask.se/home

Stockholm län, filter villor. Dyker 25% i juli.

Rekordfall. Går inte att jämföra med något tidigare år. Total slakt.

Vad blir rubrikerna i pressen senare i veckan?

Kollar man hela landet med större urval är det där bara något mer än normalt i Juli.
Citera
2023-07-29, 19:39
Medlem
Imnshos avatar
Nej, BLTs ska inte ha några förhoppningar om att vi hyrestorskar ska komma som vita riddare och ta över blysänkena vid en nedgång på 20%.

Jag sitter ytterst nöjd med min hyrestrea med en kostnad av drygt 12000 per månad. Känns flexibelt och fritt.

Kom tillbaka när vi har nivåer på 20.000 kr/kvm för intressanta BRF-objekt (takterrass, modern utrustning, fina ytskikt). Där kan vi börja förhandla.
Citera
2023-07-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kollar man hela landet med större urval är det där bara något mer än normalt i Juli.

Nej, det är ett markant större tapp än vanligt.

Och justerar man för den kommande utbudsexplosionen nu i augusti och september ser det illa ut. "Kommande" "snart till salu" på Booli har fullkomligt spårat.

Kommer bli blodigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in