2023-07-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur kan vi ha normalränta när RB aviserat eventuellt en höjning till? Menar dom då på att nuvarande nivå eller den efter nästa höjning inte är åtstramande? Jag tycker mig se att det mesta faller brant just nu. Dina experter är väl som vanligt cornu som alltid har fel och förmodligen gör en poäng för att trolla experter som dig själv.

Det har avhandlats tidigare i tråden att nivån på räntan gör mer eller mindre ingenting för ”värdet” på valutan.
Är det en trådsanning så att säga 😂, nä marknaden läser inte här. De vill avkasta pengar och där hjälper definitivt en högre återbäring, hade du följt mina råd så hade nu inte varit på obestånd inlåst in din överbelånade bostad. Beklagar.
Citera
2023-07-31, 00:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Är det en trådsanning så att säga 😂, nä marknaden läser inte här. De vill avkasta pengar och där hjälper definitivt en högre återbäring, hade du följt mina råd så hade nu inte varit på obestånd inlåst in din överbelånade bostad. Beklagar.

Det är en sanning tills du kan falsifiera den. Jag har varken kompetensen eller tiden för att göra det själv. Men tänker att du hinner göra det när du ändå pendlar till Danmark. Känns rimligt på nåt sätt …
Citera
2023-07-31, 07:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Kul för honom att han 2018 visste vad en normalränta är för all framtid. Men sen har vi verkligheten och data att förhålla oss till. Min lekmannabedömning är att nuvarande nivå är åtstramande år 2023. Jag kan säkert hitta stöd för det bland andra äggsperter. Vill minnas att direktionen inte var enig ens kring den förra höjningen.

Men den som lever får se. In b4 ägg-Niklas vill köra u-landsräntor för att ”stärka kronan”. Oknyt era ihoptrasslade kalsonger och lugna ner er. Just nu finns det inga direkta orosmoln på himlen förutom att RB överreagerat på uppsidan.
Din desperation är pinsam, dina inlägg bara gråter fram hur överbelånad du är!
Du borde kanske tänkt på det tidigare, anpassat mun efter matsäck, haft lite större marginaler?

På vilket sätt är den ränta vi har nu ulandsmässig?
Varför skulle det vara svårt för Riksbanken att veta vad en svensk normalränta är?

Torka tårarna och skärp till dig, det kommer att bli värre innan det blir bättre.
Citera
2023-07-31, 07:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Varför nöja dig med 6%? Varför ska vi ha en egen RB om vi ändå ska följa FED?

Kan du plotta ut för mig vilka förbättringar du ser ske vid 6% som inte sker redan nu? Och jag vill inte höra att det är för att stärka valutan. Det har redan avhandlats innan och effekten är 1:1; i ören räknat.
Vi har inte en "egen" Riksbank.
Alla riksbanken i alla länder förutom Iran och Kuba är styrda av folket bakom Fed och även om de inte vore det så påverkar ju deras ränteförändringar oss så pass mycket så att vi måste följa efter.

Att du inte förstår det är inte så förvånande.
Citera
2023-07-31, 08:06
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.friatider.se/medelklassen-varnas-att-amortera

Mycket märklig artikel, med råd från en som lever på sälja fonder.
Citera
2023-07-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Haha den där artikeln verkar ju va skriven av en femåring.

"Blir man ju av med pengar som man annars hade haft tillgång till, är logiken bakom resonemanget." 😂
Citera
2023-07-31, 08:58
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Det han menar är att bara för du amorterar av på ditt bolån innebär det inte att du kan ”låna tillbaka” beloppet vid ett senare tillfälle om du, som hans exempel, skaffar ett nytt intresse och behöver kapital eftersom bankerna är mindre frikostiga med det just nu. Han tycker därför det är bättre att ha en buffert i första hand, och inte gå all in på amortering som något inbillat sparande. Ganska onödig artikel då han skriver att det ”finns tillfällen” när ovan är att rekommendera, så vet inte vem som behöver läsa detta och gäller…
Citera
2023-07-31, 09:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Haha den där artikeln verkar ju va skriven av en femåring.

"Blir man ju av med pengar som man annars hade haft tillgång till, är logiken bakom resonemanget." 😂
Ja men tyvärr tror att det är en rätt bra sammanfattning av den belånade medelklassen.
Man vill ha allt och inte offra något.
Citera
2023-07-31, 09:46
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det han menar är att bara för du amorterar av på ditt bolån innebär det inte att du kan ”låna tillbaka” beloppet vid ett senare tillfälle om du, som hans exempel, skaffar ett nytt intresse och behöver kapital eftersom bankerna är mindre frikostiga med det just nu. Han tycker därför det är bättre att ha en buffert i första hand, och inte gå all in på amortering som något inbillat sparande. Ganska onödig artikel då han skriver att det ”finns tillfällen” när ovan är att rekommendera, så vet inte vem som behöver läsa detta och gäller…
Ja men om man har betalat av sitt huslån har man ju en väldigt låg månadskostnad för sitt boende och mer pengar över till hobbies och resor...
Citera
2023-07-31, 10:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Det är flera i tråden som talat mycket om att ränta styr bostadspriserna och att vi nu skulle få se en djup krasch på kanske 50% ned för bostadspriserna. (I och med att räntan har stigit med 200-300% och kan stiga mer).

Tittar man i USA som också har utsatts för stor räntehöjning och där de som köper nytt exponeras för den räntehöjningen, så ser vi en något intressant prisförändring.

https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA

Från toppen så föll priserna ca 5%.

Men sedan har det vänt upp och priserna nu trots FED's räntehöjningar är nästan tillbaka på all-time-high. 1% under ATH.

Hur förklarar de som menar att räntan styr bostadspriserna detta?
Varför stiger bostadspriserna när räntan stiger?
I deras värld skall det motsatta ske.

---------------------------
Lite kuriosa: Bostadspriserna i USA är nu 65% högre än vid "bubblans" topp 2006.
Hur kan det bli så om det var en bubbla??

De som däremot bedömde att prisnedgången från 2006 var grundlös och köpte på botten 2012 kan håva in en vinst på 128% nu.
Citera
2023-07-31, 10:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hur gick det förresten med Norges senaste höjning? Går som en tesla lr? Den vart till och med oväntad så där borde RB kunna titta på nåt om det är valutan man vill höja.

De höjde med 25p och ligger fortfarande i botten vad gäller styrränta (samma som Sverige). Tjeckien och Polen har 7% styrränta och deras valutor står starkt mot både USD och EUR.

NOK har stärkts mot SEK sen dess i alla fall, men nu är det ju inte bara styrräntan som avgör FX.

Norge och Sverige kommer få en utdragen hög prisökningstakt på grund av svag valuta med flera ytterligare räntehöjningar som följd. Bostadsoptimisterna kommer sticka huvet i sanden men det går inte att gömma sig från verkligheten.
Citera
2023-07-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är flera i tråden som talat mycket om att ränta styr bostadspriserna och att vi nu skulle få se en djup krasch på kanske 50% ned för bostadspriserna. (I och med att räntan har stigit med 200-300% och kan stiga mer).

Tittar man i USA som också har utsatts för stor räntehöjning och där de som köper nytt exponeras för den räntehöjningen, så ser vi en något intressant prisförändring.

https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA

Från toppen så föll priserna ca 5%.

Men sedan har det vänt upp och priserna nu trots FED's räntehöjningar är nästan tillbaka på all-time-high. 1% under ATH.

Hur förklarar de som menar att räntan styr bostadspriserna detta?
Varför stiger bostadspriserna när räntan stiger?
I deras värld skall det motsatta ske.

---------------------------
Lite kuriosa: Bostadspriserna i USA är nu 65% högre än vid "bubblans" topp 2006.
Hur kan det bli så om det var en bubbla??

De som däremot bedömde att prisnedgången från 2006 var grundlös och köpte på botten 2012 kan håva in en vinst på 128% nu.
Det är tillgången på krediter som styr priserna. Om bankerna höjer sin kalkylränta så får folk låna mindre pengar. Och nu när den rörliga räntan närmar sig kalkylräntan, så är det inte så svårt att förstå att då måste kalkylräntan upp.
Jag har vid åtskilliga gånger förklarat detta för dig. Oklart om jag förväntar mig ett annan resultat denna gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in