2023-07-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
köper det till 100%, och jag är likadan. menar mest att det intresserar mig som fenomen, lite som att vara vaken i en feberdröm, du vet? är nog häftigt i ett par dagar (och nätter) innan man börjar tappa förståndet - något jag är övertygad om drabbar folk varje år där uppe.

Ingen tappar förståndet av midnattssolen, det kan jag garantera dig!
När det är dags att gå och sova så sover du, är du "ljusrädd" så fäller du igen persiennerna så blir det helt mörk i rummet du ska sova i. Alla rum avsedda för sömn har fönster med persienner eller gardiner vilket jag gissar även gäller hemma hos dig. Tänkte du sova ute under bar himmel? då kanske det är lite ljust mitt i sommaren, vi som bor här uppe föredrar att sova inomhus.
Midnattssol är helt fantastiskt! Det är underbart att köra mc mitt i natten perfekt ljus efter en fin fisketur.

En fantastiskt rolig tråd, lär mig massor om fördomar som jag inte ens har hör förut.
"Tappa förståndet" av midnattssolen? Kanonkul!
Senast redigerad av DeepBD 2023-07-30 kl. 21:44.
Citera
2023-07-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag jagar, så kanske en chans ändå? Antar att kronhjort inte hamnar högt på meritlistan? Kör vattenskoter så hur stor skillnad kan det vara? Varje ord jag skriver gör att jag känner mer stockholmsk!

Men min fars släkt är norrlänningar, fast bara från Västerbotten. Dessvärre har jag ingen nära släkt kvar däruppe, bara enormt mycket tremänningar eller vad det heter. Tror jag får köpa en stuga och testa lite. Gillar långfärdsskidor och skjuter iallafall bra.

Jaktintresse är inget krav för att någon ska gilla dig eller något som gör dig med accepterad i Norr/Västerbotten men kan vara ett skäl till att du kommer att trivas i norra delen av vårat land?
Om man inte har stort intresse av det som erbjuds här uppe är det kanske inte så kul att bo här?
Samma sak gäller för snöskoter, det håller man på med om man tycker att det är kul och gillar du vattenskoter kommer du troligtvis att gilla snöskoter. Har du inte ett körkort taget före år 2000 måste du ta förarbevis först.
Åker du skidor och gillar att jaga så kan jag garantera att just det är roligt att syssla med på många platser i norra Sverige.
Citera
2023-07-30, 21:43
Medlem
SodaFointains avatar
Nej det är så kallt där och bara skog och knott på sommaren
Citera
2023-07-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Nej det är så kallt där och bara skog och knott på sommaren

Inte bara skog och knott, vi har också väldigt stor mängd nya arbetstillfällen!
Den största satsningen i Europa i modern tid enligt sommarprataren Harald Mix.....
Citera
2023-07-30, 21:48
Medlem
Eastwings avatar
Älvkarleby är en pärla och som bonus får du bra fiske.
Citera
2023-07-30, 21:50
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Inte bara skog och knott, vi har också väldigt stor mängd nya arbetstillfällen!
Den största satsningen i Europa i modern tid enligt sommarprataren Harald Mix.....
Men kallt som fan -40 grader och sen sommar!
Citera
2023-07-31, 02:01
Medlem
Adelaides avatar
Norrland är perfekt om man gillar friluftsliv. Annars förstår jag inte riktigt vad man ska dit och göra. En väldigt stor yta utan några storstäder och där man i princip enbart kan nå kontinenten via flyg. Ungefär som man föreställer sig Sibirien. Jantelag och WT får man garanterat på köpet också.
Citera
2023-07-31, 08:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller bredband så är Kiruna kommun ett av de bäst utbyggda i Sverige, eller kommer åtminstone vara det inom en relativ snar framtid.

Ambitionen från Kiruna kommun är att alla bofasta hushåll inom kommunen ska kunna koppla upp sig mot det lokala "stadsnätet". Kostnaden för detta under själva utbyggnadsfasen är 2000kr.
https://kiruna.se/faq/faq---gironet/bestallning-av-gironet/bestallning-av-gironet/vad-kostar-fiber-for-mig-som-villaagare.html

Här är länk till orter där utbyggnad har skett
https://kiruna.se/gironet/startsida/bestall-fiber/har-finns-gironet.html

Här är en länk för den planerade utbyggnaden
https://kiruna.se/gironet/startsida/bestall-fiber/utbyggnadsplan.html

Även fritidshus på dessa orter har möjlighet att ansluta sig. Priset för den är 7500kr med en max grävsträcka på 50 meter. Detta pris gäller under själva utbyggnadsfasen.
https://kiruna.se/faq/faq---gironet/bestallning-av-gironet/bestallning-av-gironet/vad-kostar-fiber-for-mig-som-fritidshusagare.html

Som exempel kan man ta Piilijärvi. Det ärven ort med ca 15 bofasta och där har man dragit fiber till alla hushåll.

När det gäller Gällivare har jag lite sämre koll. Men även de verkar ha en väldigt bra täckning.

Här kan man se vilja orter som är ansluta mot deras stadsnät
https://www.bredbandsval.se/stadsn%C3%A4t/dundernet-g%C3%A4llivare-stadsn%C3%A4t

Att få en bra bredbands anslutning i Kiruna eller Gällivare kommun är inga problem. Även om man bosätter sig i mindre byar.

Bor du ens Norr om Stockholm eller är det ordet by som förvirrar dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Va? Luleå tekniska universitet har alltid massa skidåkare på sina reklamer, kolla bara de bilder jag länkade till. Varför skulle de marknadsföra sig som en skidort om det inte stämde?
För att folk är idioter?
Citera
2023-07-31, 08:19
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Norrland är perfekt om man gillar friluftsliv. Annars förstår jag inte riktigt vad man ska dit och göra. En väldigt stor yta utan några storstäder och där man i princip enbart kan nå kontinenten via flyg. Ungefär som man föreställer sig Sibirien. Jantelag och WT får man garanterat på köpet också.
Är många oss med lite förstånd här uppe som hoppas ni skall fortsätta tycka det.
Citera
2023-07-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Jämförelsen med Sibirien är lite fel, jag tycker nog att jämföra med Alaska stämmer bättre.
Vi har en mängd orter i Norrbotten med enormt goda förutsättningar när det gäller arbetstillfällen.
Har man en yrkesutbildning och är man anställningsbar får man jobb!
I de orterna där arbete finns i överflöd är infrastrukturen väl fungerande (men med begränsad lokaltrafik, egen bil är därför bra att ha). Vi har fungerande sjukvård och skola samt god ordning i samhällena.
På många sett likt de framgångsrika orterna i Alaska enligt mig.
Sedan är det inne alla som klarar av att bo i Alaska eller i Norrbotten då storstadens bekvämlighet för många är större än de fördelar som finns här i Norrbotten.
Citera
2023-07-31, 10:14
Medlem
Karmans avatar
Mycket snack om Luleå i tråden. Jag blir lite nyfiken faktiskt, men hur är klimatet i Luleå om man jämför med tex. Mälardalen? När kommer snön normalt och när försvinner den på våren? Hur kalla är vintrarna?
Citera
2023-07-31, 10:21
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mycket snack om Luleå i tråden. Jag blir lite nyfiken faktiskt, men hur är klimatet i Luleå om man jämför med tex. Mälardalen? När kommer snön normalt och när försvinner den på våren? Hur kalla är vintrarna?
Snön kommer i november och försvinner under april.

Temperaturerna är -25 när det är som kallast (eller ibland -30) och 22-25 när det är som varmast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in