Citat:
Ursprungligen postat av
pilsnerattack
Hejsan,
ska försök hålla mig kortfattad. Jag har på senaste tiden utvecklat ett intresse för de arktiska områdena (tänk Svalbard, Grönland, Norrland) och överväger att flytta norrut i framtiden. Jag dras till det kalla, mörka, vintriga, och vill gärna flytta ovanför den norra polcirkeln (alltså allting ovanför/på samma breddgrad som Jokkmokk) då jag vill uppleva midnattssol och polarnatt. Har tänkt på Kiruna, Gällivare, Pajala, Luleå, Jokkmokk, men vet inte vad som är bäst för mig. Har tänkt hyra en lägenhet, vill inte köpa & underhålla hus. Vill gärna ha lugn och ro, fast aktivt uteliv går också bra; vore även härligt med smått trevligt folk om det går, vill helst undvika ohövliga invandrare och eparaggare likaså. Kommer ursprungligen från Småland från en stad med relativt mycket folk och underhållning, men jag har inga förväntningar på att orterna i Norrland ska matcha det; men en enstaka restaurang, butik och/eller bio vore trevligt.
Vet att det låter som att jag beställer på restaurang, men jag tror att jag skrivit allt det nödvändiga om just mina omständigheter. Kom gärna med fler förslag än de ovannämnda, då jag inte är alltför påläst om Norrlands alla platser. För övrigt planerar jag att ta körkort och köpa bil. Om det skiter sig här i Sverige kan man alltid dra till Tromsö i Norge, eventuellt utforska Troms fylke för att hitta något passande där. (-:
Önskar er en trevlig dag!
Allt ligger i Norrbottens län, Norrland är större än så. Men visst, ska du över polcirkeln har du inte så mycket till val. Om det är utbud, restaurang, krogar och shopping du är ute efter så är det Luleå som gäller. Dessutom lär det vara lägst procent av ohövliga eparaggare, däremot högst procent av ohövliga invandrare av orterna du räknar upp. Däremot ligger som nämnts inte staden över polcirkeln, så det blir inte midnattssol. Dock är det ljust dygnet runt under större delen av sommaren. Solen går dock ner en sväng men inte så att det blir mörkt. Under vintern är det tvärtom mörkt konstant.
Kiruna har också en del uteliv och butiker. Övriga orter du drar upp är byhålor med allt vad det innebär. Gällivare är en väldigt deprimerande ort fylld av knarkare. Så välj Pajala eller Jokkmokk om det står mellan dom tre.