2023-07-29, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Norr- och Västerbotten är ju inte mycket bättre. Det finns väl ingen dör uppe som säger Umeå, Luleå osv. Alla säger ju bara Ume, Lule osv.

Enligt legenden så ska det finnas en ort som heter Å där uppe men ingen kan uttala namnet.

Högst inkomst i Norrbotten i landet, sen blev väl Luleå vald till årets kommun i år. Arbetslösheten är typ 0 om du är etniskt svensk utan nå psykproblem.

Kommer därifrån ursprungligen, grymt bra stad, men vintern är inte att leka med, för er som funderar.

Helt okay med kvinnor oxå, ett av Sveriges främsta tekniska universitet som har lika gott rykte som Linköping/KTH/Chalmers, säkert 10k kvinnliga studenter där, inte som i Kiruna/Gällivare där du garanterat får ägna dig åt homosex om du vill pippa. Finns inga kvinnor där uppe i malmfälten.

Downside med Luleå, galet höga priser på villor och BRF:er.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2023-07-29 kl. 18:45.
Citera
2023-07-29, 18:44
Medlem
fascinerande tråd för en fullblodig sydsvensk. jag har aldrig varit längre norrut än södra härjedalen, men redan en bra bit söder om det landskapet började jag tappa all uppfattning om i vilket land jag befann mig. berg, milslånga skogar, renar på vägarna, jävla snöskotervägskyltar och en - sorry to say - genomvidrig dialekt som jag vet bara blir värre ju längre norr man kommer. det är verkligen som ett helt annat land.

med det sagt är södra sverige inget paradis, utan har också brister (kanske till och mer fler). hade som TS nog velat bo ett år där uppe för att känna på hur "andra sidan" lever. vet inte om psyket pallat mer än så, men midnattssol och genommörka vintrar låter, på papper, lite spännande.
Citera
2023-07-29, 20:13
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
fascinerande tråd för en fullblodig sydsvensk. jag har aldrig varit längre norrut än södra härjedalen, men redan en bra bit söder om det landskapet började jag tappa all uppfattning om i vilket land jag befann mig. berg, milslånga skogar, renar på vägarna, jävla snöskotervägskyltar och en - sorry to say - genomvidrig dialekt som jag vet bara blir värre ju längre norr man kommer. det är verkligen som ett helt annat land.

med det sagt är södra sverige inget paradis, utan har också brister (kanske till och mer fler). hade som TS nog velat bo ett år där uppe för att känna på hur "andra sidan" lever. vet inte om psyket pallat mer än så, men midnattssol och genommörka vintrar låter, på papper, lite spännande.

midnattsolen suger.. ska jag sova vill jag ha mörkt.. INTE SOL!
Citera
2023-07-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerattack
Hejsan,

ska försök hålla mig kortfattad. Jag har på senaste tiden utvecklat ett intresse för de arktiska områdena (tänk Svalbard, Grönland, Norrland) och överväger att flytta norrut i framtiden. Jag dras till det kalla, mörka, vintriga, och vill gärna flytta ovanför den norra polcirkeln (alltså allting ovanför/på samma breddgrad som Jokkmokk) då jag vill uppleva midnattssol och polarnatt. Har tänkt på Kiruna, Gällivare, Pajala, Luleå, Jokkmokk, men vet inte vad som är bäst för mig. Har tänkt hyra en lägenhet, vill inte köpa & underhålla hus. Vill gärna ha lugn och ro, fast aktivt uteliv går också bra; vore även härligt med smått trevligt folk om det går, vill helst undvika ohövliga invandrare och eparaggare likaså. Kommer ursprungligen från Småland från en stad med relativt mycket folk och underhållning, men jag har inga förväntningar på att orterna i Norrland ska matcha det; men en enstaka restaurang, butik och/eller bio vore trevligt.

Vet att det låter som att jag beställer på restaurang, men jag tror att jag skrivit allt det nödvändiga om just mina omständigheter. Kom gärna med fler förslag än de ovannämnda, då jag inte är alltför påläst om Norrlands alla platser. För övrigt planerar jag att ta körkort och köpa bil. Om det skiter sig här i Sverige kan man alltid dra till Tromsö i Norge, eventuellt utforska Troms fylke för att hitta något passande där. (-:

Önskar er en trevlig dag!

Ska försöka ge dig en bra personlig analys.

Kiruna och Gällivare är städer som förvisso innehåller div faciliteter. Men ska du bo så här pass högt upp ska du helst syssla med draghundar, skoterkörning, fjällfiske, renskötsel eller annat liknande som fångar hela ditt intresse och tid då vintrarna i Norrland är gode långa. Många människor på den här breddgraden är trevliga men det är inte precis akademiker och utbudet i hyllan på Ica är betydligt smalare än du förmodligen är van vid. Ovan nämnda städer har också bostadsbrist den ena värre än andra endast med anledning till arbete i gruva. Får inget vettigt i bostadsväg inom lagom radie från centrum. Vi som bor i Norrland pratar alltså många många mil, inte en tunnelbanestation bort. Snöröjningen är ett problem om du lägger dig för långt ut/ enskilt då måste du överväga att äga egen traktor.

Luleå är tacksamt på det sätt att det är en stad som påminner om större städerna i landet, men att hitta en pärla inom radien för Luleå centrum kostar. Du har Luleå skärgård som är galet fin. Luleå är lite av affärsvärldens Mekka i norr, flygplats och mest aktiva stad av alla i Norrbotten.

I Boden byggs nya industrier och annat än bra arbetstillfällen har inte denna stad speciellt mycket charm.

Piteå har sin charm, typisk småstad och alla har fet speciell dialekt. Mycket lantbruk runtom.

Jokkmokk är mysigt men litet och som sagt du behöver verkligen ha eller skyndsamt skaffa ett eget specialintresse om du ska palla bo i så liten stad, mycke lappar där.

Hade satsat på lägenhet i Luleå centrum och stuga högre upp i landet. Bästa av två världar
Citera
2023-07-29, 21:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Varför? Vi tycker ju om norrlänningar! De är sköna och lugna och typ pragmatiska med cool dialekt. Allt vi inte är (insåg jag när jag skrev det). Men vi kan inte rå för hur vi talar lika lite som folk från gnällbältet, även om vi låter superdryga så är det inte avsiktligt precis som folk från Surahammar inte menar att låta som om de bajskrystar när de talar.
De är lite så, visst du kan bo i staden med andra expats och ha det kul- Men om man ser hur finnarna på andra sidan ser på svenskens så är alla bögar. Norrlänningarna har en lightversion av detta synsätt gentemot folk ifrån menakommunerna. Kan du ite jaga eller köra snöskoter då duger du ingenting till. Det är bättre att stanna där man hör hemma.
Citera
2023-07-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerattack
Verkar som att det är ganska 50/50 när det gäller synen på Luleå. Många gillar det, många ogillar det. Baserat på äldre inlägg om just norrländska orter hade jag för mig att Umeå var Norrlands mini-Stockholm? Är Luleå värre kanske?

Luleå är byggd som en vindtunnel, var med på discovery chanel för typ 20? år sen i topp tio sämst byggda städer.

Där ett tag kändes det som var och varannan tråd på flashback gällde Luleå, mord osv.

Har egentligen inget negativt att säga om Luleå förutom att det blåser ganska mycket, iaf när jag varit där, och Umeå vågar jag inte uttala mig om förutom att jag hört att det är väldigt vänster och flummigt. Undertryker hört.

Orten jag angav passar din fråga bättre än Luleå och Umeå.
Citera
2023-07-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Högst inkomst i Norrbotten i landet, sen blev väl Luleå vald till årets kommun i år. Arbetslösheten är typ 0 om du är etniskt svensk utan nå psykproblem.

Kommer därifrån ursprungligen, grymt bra stad, men vintern är inte att leka med, för er som funderar.

Helt okay med kvinnor oxå, ett av Sveriges främsta tekniska universitet som har lika gott rykte som Linköping/KTH/Chalmers, säkert 10k kvinnliga studenter där, inte som i Kiruna/Gällivare där du garanterat får ägna dig åt homosex om du vill pippa. Finns inga kvinnor där uppe i malmfälten.

Downside med Luleå, galet höga priser på villor och BRF:er.

Jag är själv från malmfälten och har bott några år i Luleå även om jag nu bor lite längre söderut.

Skulle jag flytta norrut igen så skulle det bli Lule eller någon mindre ort i fyrkanten. Trotts allt så har Lule den där perfekta mixen av en större stad kontra landsbygd. Man har ett hyfsat nöjesutbud i Lule men i princip oavsett vart du bor så är det promenad avstånd till skogen eller havet.

Saker och ting har ändrats i Malmfälten när det gäller kvinnor. För 20-25 år sedan så stack många tjejer söderut för att studera. Men idag så har många återvänt just pga av lönen och att arbetsgivarna gärna vill ha kvinnor på sina arbetsplatser även i gruvan och dess entreprenörer. Idag är det dessutom som så att även de flesta tjejer blir kvar i Kiruna efter gymnasiet.

Jag pratade för några år sedan med en av cheferna på en av de större firmorna som kör entreprenadmaskiner åt LKAB. Han anställer hellre en tjej att köra en maskin än en kille. Det var en ren fråga om ekonomi. Han räknade att en tjej förbrukade 10% mindre bränsle och maskinen hade 25% mindre verkstadstid om en tjej hade kört den.
Citera
2023-07-30, 02:59
Medlem
KingHisss avatar
Om du vill ha riktiga Norrland så är den absolut södra staden du ska tänka på Luleå, men egentligen ska du till Arvidsjaur, Kalix, Arjeplog osv, dessa är riktiga Norr. Har varit där på genomresa och festat på med lokala folk, herregud vad de drar på. Brudarna är helt galna i ny kuk och det dricks som om det vore midsommar varje fredag.
Citera
2023-07-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Om du vill ha riktiga Norrland så är den absolut södra staden du ska tänka på Luleå, men egentligen ska du till Arvidsjaur, Kalix, Arjeplog osv, dessa är riktiga Norr. Har varit där på genomresa och festat på med lokala folk, herregud vad de drar på. Brudarna är helt galna i ny kuk och det dricks som om det vore midsommar varje fredag.

Sådär beter sig väl alla som lever en ohälsosam livsstil oavsett var de befinner sig i landet. Men är det mer av det i Norrland så tyder det ju snarare på att den psykiska ohälsan är utpräglad och att de försöker att rymma ifrån verkligheten. Med andra ord kanske man inte bör flytta dit.
Citera
2023-07-30, 10:18
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Sådär beter sig väl alla som lever en ohälsosam livsstil oavsett var de befinner sig i landet.

Fast de sköter sig ju i övrigt, men när det festas då jävlar smäller det.
Citera
2023-07-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
midnattsolen suger.. ska jag sova vill jag ha mörkt.. INTE SOL!

köper det till 100%, och jag är likadan. menar mest att det intresserar mig som fenomen, lite som att vara vaken i en feberdröm, du vet? är nog häftigt i ett par dagar (och nätter) innan man börjar tappa förståndet - något jag är övertygad om drabbar folk varje år där uppe.
Citera
2023-07-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
De är lite så, visst du kan bo i staden med andra expats och ha det kul- Men om man ser hur finnarna på andra sidan ser på svenskens så är alla bögar. Norrlänningarna har en lightversion av detta synsätt gentemot folk ifrån menakommunerna. Kan du ite jaga eller köra snöskoter då duger du ingenting till. Det är bättre att stanna där man hör hemma.
Jag jagar, så kanske en chans ändå? Antar att kronhjort inte hamnar högt på meritlistan? Kör vattenskoter så hur stor skillnad kan det vara? Varje ord jag skriver gör att jag känner mer stockholmsk!

Men min fars släkt är norrlänningar, fast bara från Västerbotten. Dessvärre har jag ingen nära släkt kvar däruppe, bara enormt mycket tremänningar eller vad det heter. Tror jag får köpa en stuga och testa lite. Gillar långfärdsskidor och skjuter iallafall bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in