2023-07-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
https://www.aftonbladet.se/bil/a/b5v5qB/beviset-kvinnor-kor-battre-an-man

Visserligen ”Aftonhoran” som du och alla andra högerblivna antifeminister skyr som elden. Men längst ner i artikeln hittar du följande källor:

Trafikanalys Vägtrafikskador 2018, Trafikanalys RVU 2015–2016, VTI Rapport 434 och VTI Notat 17-2015.

Leta reda på artiklarna och sen kan du tugga i dig allt som står i dem. Där står alla fakta som du efterfrågar.

Och som vanligt är ni kommunister helt oförmögna att ta in fakta. Ingen av dessa källor tog hänsyn till hur mycket man kör. Vidare räknar de in självmord, vilket knappast är en olycka. Sen beräknas ca 30% av alla singelolyckor vara självmord. Detta finns inte med i analysen. Jag kan hålla på i evigheter i bristerna i din källa, men som alla andra vänstermuppar är du varken intresserad eller förmögen att ta in fakta.
Citera
2023-07-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag vill minnas någon text som menade att kvinnor orsakade lika många olyckor som män, men konsekvenserna av olyckan blev lindrigare av en "kvinnlig" olycka.

Ja, jag tror detta också. Konsekvenserna blir större från män av naturliga orsaker. Samma anledning varför fler män dör av sina självmordsförsök än vad kvinnor gör. Kvinnor tillbringar mindre tid i trafiken, och har således generellt mindre erfarenhet. Och det som oftast orsakar en olycka är missförstånd i kommunikationen. En förvirrad person som i sista sekund upptäcker att de ska svänga t.ex. Män kör fort, men är oftast konsekventa i sitt framförande av fordonet. Undantag finns förstår åt alla håll och kanter, men vi pratar om generalisering här.
Citera
2023-07-30, 13:36
Medlem
Citat:
Jag vill minnas någon text som menade att kvinnor orsakade lika många olyckor som män, men konsekvenserna av olyckan blev lindrigare av en "kvinnlig" olycka.

I 9 fall av 10 som jag ser en person "glida forbi" vid ett overgangsstalle med fotgangare vantande eller ankommande vid sidan sitter en kvinna vid ratten. Detsamma galler aven de som ligger i hogerfilen pa en motorvag och svanger ut vanster framfor en i langsam hastighet utan att blinka, i detta fall uppskattningsvis 7/10. Nu bor jag forvisso inte i Sverige, men kvinnor ar val kvinnor over hela varlden?
Citera
2023-07-30, 13:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
I 9 fall av 10 som jag ser en person "glida forbi" vid ett overgangsstalle med fotgangare vantande eller ankommande vid sidan sitter en kvinna vid ratten. Detsamma galler aven de som ligger i hogerfilen pa en motorvag och svanger ut vanster framfor en i langsam hastighet utan att blinka, i detta fall uppskattningsvis 7/10. Nu bor jag forvisso inte i Sverige, men kvinnor ar val kvinnor over hela varlden?
Män är också män över hela världen.
Tänk att dina anekdoter inte liknar mina.
Citera
2023-07-30, 13:39
Medlem
Att köra saktare och mer försiktigt gör dig inte till en skickligare förare, möjligtvis en försiktigare och klokare förare dock.

Ponera att vi har ett hypotetiskt scenario där det kvinnliga könet kör bara 50 % så fort som män i snitt och det finns färre olyckor bland kvinnor. Är detta ett bra argument för att hävda att kvinnor är bättre förare? Givetvis inte, det vore ett helt efterblivet argument. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Ett annat hypotetiskt scenario: Kvinnor kör i 50 km/h och män i 100 km/h, män tar dessutom mer risker i trafiken. Är kvinnor bättre förare nu helt plötsligt? Nix, för omständigheterna är helt annorlunda.

Kollar man på de bästa förarna i världen så är det män då man mäter skicklighet.

Säkerheten har delvis att göra med hur feg man är i trafiken.
Citera
2023-07-30, 13:42
Bannlyst
Nej.
Citera
2023-07-30, 13:42
Medlem
Citat:
Män är också män över hela världen.
Tänk att dina anekdoter inte liknar mina.

Ja, man kor fortare an kvinnor over hela varlden, ingen diskussion om det.
Citera
2023-07-30, 13:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Att köra saktare och mer försiktigt gör dig inte till en skickligare förare, möjligtvis en försiktigare och klokare förare dock.

Ponera att vi har ett hypotetiskt scenario där det kvinnliga könet kör bara 50 % så fort som män i snitt och det finns färre olyckor bland kvinnor. Är detta ett bra argument för att hävda att kvinnor är bättre förare? Givetvis inte, det vore ett helt efterblivet argument. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Kollar man på de bästa förarna i världen så är det män.
Nu måste vi enas om vad som utmärker den bästa föraren.
Är det att sladda på grusväg, fortast på bana eller att inte märkas i trafiken för du kör så lugnt och defensivt.? Aldrig brusar upp?

Jag blir själv lite sur när någon kör ut framför mig och jag behöver bromsa tvärt.
Jag jobbar på det.
Citera
2023-07-30, 13:58
Medlem
Citat:
Nu måste vi enas om vad som utmärker den bästa föraren.
Är det att sladda på grusväg, fortast på bana eller att inte märkas i trafiken för du kör så lugnt och defensivt.? Aldrig brusar upp?

Jag blir själv lite sur när någon kör ut framför mig och jag behöver bromsa tvärt.
Jag jobbar på det.

Bra fråga.

Här är ett klokt argument varför antal olyckor per 100 000 per mil har sina brister:

Om man anser att det är det kön som drabbas av minst olyckor/mil körd så kan man argumentera för att kvinnor är bättre förare i en hypotetisk verklighet där de kör i 20 km/h medans män kör i 100 km/h. Detta är givetvis totalt orimligt och slår hål på argumentet att skickligheten kan mätas i minst olyckor utan att ta i beaktning hur fort någon kör.

Hade du däremot haft samma hastighet för båda könen, ja då är det ju en annan sak.

Problemet med Lupac är att hon vägrar erkänna att de bästa förarna i världen är män. Vad detta beror på kan man ju grotta ner sig i men det är faktiskt så. Hon hävdade dock att anledningen till att män är bättre i schack beror på att det är fler män som spelar. Samtidigt hävdar hon att kvinnor är bättre på dressyr.

Hon kör möjligtvis med dubbla logiska måttstockar. Det är helt OK att kalla kvinnor för bättre i dressyr trots att det kan bero på antalet som håller på med det men det är inte OK att säga att män är bättre på schack trots att en stor del av förklaringen också kan kopplas till att fler män spelar schack.

''Two thirds of the 29,731 athletes in the International Equestrian Federation (FEI) database of competitors in the Olympics disciplines of dressage, eventing and jumping were females, with 83.10% in dressage, 73.175% in eventing and 61.311% in jumping, according to calculations by dressage-news.com as of Sept. 1.''

''Of the major equestrian nations, perhaps the greatest dominance of females is the U.S., 91.15% of a total of 780 in dressage, 91.12% of 834 in eventing and 84.56% of 972 in jumping.''

Om vi nu ponerar att skickligheten är helt jämt fördelad mellan män och kvinnor så skulle kvinnor vinna oftare rent statistiskt, av den enkla anledningen att det är fler kvinnor som tävlar.

https://dressage-news.com/2019/09/02/is-equestrian-gender-equality-upset-by-female-domination-in-only-olympic-head-to-head-sports/

Jag påstår inte att detta är på detta sätt, jag lägger bara fram en hypotes och eftersom jag antar att det kan vara på det här sättet så har jag 0 bevisbörda. Däremot får Lupac gärna vara konsekvent och bevisa med statistik och logik hur hon har kommit fram till sina slutsatser.

Ett annat klassiskt statistiskt misstag är att tro att det faktum att det finns en viss skillnad mellan män och kvinnor tyder på att det ena eller det andra könet är bättre. Faktum är att om statistisk signifikans inte har uppmätts, så kan t o m resultaten bero på slumpen.

Logiken haltar bland feministerna, som vanligt.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-30 kl. 14:20.
Citera
2023-07-30, 14:31
Medlem
Jenny9s avatar
Framföra fordonet säkert och tryggt utan att ta onödiga risker = bra bilförare

Kvinnor är bättre bilförare än män.

Jag syftar INTE på den lilla promillen som kör runt runt runt på en bana och har tränat tusentals timmar på att köra runt runt runt på en bana. En apa hade kunnat tränats att köra runt runt runt på en bana.

Visst visste jag att det här med logik är jäkligt svårt för känslosamma och blödiga antifeminister men satan i gatan vad det går trögt ibland.
Citera
2023-07-30, 14:35
Medlem
Om vi nu skall prata om bilkörning. Så blir ofta kvinnor som ägnar sig åt dragracing väldigt skickliga.
Synd att icke fler gör det för kvinnor har oftast bättre reaktionsförmåga.
Citera
2023-07-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Framföra fordonet säkert och tryggt utan att ta onödiga risker = bra bilförare

Kvinnor är bättre bilförare än män.

Jag syftar INTE på den lilla promillen som kör runt runt runt på en bana och har tränat tusentals timmar på att köra runt runt runt på en bana. En apa hade kunnat tränats att köra runt runt runt på en bana.

Visst visste jag att det här med logik är jäkligt svårt för känslosamma och blödiga antifeminister men satan i gatan vad det går trögt ibland.

Det du beskriver är en försiktig bilförare.

Hypotetiskt scenario:

En kvinna kör i 10 km/h, en man kör i 150 km/h. När det gäller olyckor per 100 000 per kilometer så har män fler olyckor.

Jenny: ''Kvinnor är bättre bilförare''. Detta är i princip din ståndpunkt. Inser du hur korkat resonemanget är? Hastigheten är av avgörande betydelse.

Den säkrare föraren är inte nödvändigtvis den skickligaste föraren (bättre).

Det finns inget att diskutera.

Det är som att du ska jämföra två musiker. Den ena spelar blinka lilla stjärna och den andra spelar något svårt stycke. Den som spelar blinka lilla stjärna gör mindre misstag medans den som spelar det svåra stycket begår fler. Hur kan du utifrån dessa grunder anta att den som spelar blinka lilla stjärna är en bättre musiker?

Därför är din logik bristfällig. Det går att vagga fram med bilen och uppnå det du hävdar x).
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-30 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in