Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Nu måste vi enas om vad som utmärker den bästa föraren.
Är det att sladda på grusväg, fortast på bana eller att inte märkas i trafiken för du kör så lugnt och defensivt.? Aldrig brusar upp?
Jag blir själv lite sur när någon kör ut framför mig och jag behöver bromsa tvärt.
Jag jobbar på det.
Bra fråga.
Här är ett klokt argument varför antal olyckor per 100 000 per mil har sina brister:
Om man anser att det är det kön som drabbas av minst olyckor/mil körd så kan man argumentera för att kvinnor är bättre förare i en hypotetisk verklighet där de kör i 20 km/h medans män kör i 100 km/h. Detta är givetvis totalt orimligt och slår hål på argumentet att skickligheten kan mätas i minst olyckor utan att ta i beaktning hur fort någon kör.
Hade du däremot haft samma hastighet för båda könen, ja då är det ju en annan sak.
Problemet med Lupac är att hon vägrar erkänna att de bästa förarna i världen är män. Vad detta beror på kan man ju grotta ner sig i men det är faktiskt så. Hon hävdade dock att anledningen till att män är bättre i schack beror på att det är fler män som spelar. Samtidigt hävdar hon att kvinnor är bättre på dressyr.
Hon kör möjligtvis med dubbla logiska måttstockar. Det är helt OK att kalla kvinnor för bättre i dressyr trots att det kan bero på antalet som håller på med det men det är inte OK att säga att män är bättre på schack trots att en stor del av förklaringen också kan kopplas till att fler män spelar schack.
''Two thirds of the 29,731 athletes in the International Equestrian Federation (FEI) database of competitors in the Olympics disciplines of dressage, eventing and jumping were females, with 83.10% in dressage, 73.175% in eventing and 61.311% in jumping, according to calculations by dressage-news.com as of Sept. 1.''
''Of the major equestrian nations, perhaps the greatest dominance of females is the U.S., 91.15% of a total of 780 in dressage, 91.12% of 834 in eventing and 84.56% of 972 in jumping.''
Om vi nu ponerar att skickligheten är helt jämt fördelad mellan män och kvinnor så skulle kvinnor vinna oftare rent statistiskt, av den enkla anledningen att det är fler kvinnor som tävlar.
https://dressage-news.com/2019/09/02/is-equestrian-gender-equality-upset-by-female-domination-in-only-olympic-head-to-head-sports/
Jag påstår inte att detta är på detta sätt, jag lägger bara fram en hypotes och eftersom jag antar att det kan vara på det här sättet så har jag 0 bevisbörda. Däremot får Lupac gärna vara konsekvent och bevisa med statistik och logik hur hon har kommit fram till sina slutsatser.
Ett annat klassiskt statistiskt misstag är att tro att det faktum att det finns en viss skillnad mellan män och kvinnor tyder på att det ena eller det andra könet är bättre. Faktum är att om statistisk signifikans inte har uppmätts, så kan t o m resultaten bero på slumpen.
Logiken haltar bland feministerna, som vanligt.