Citat:
Män kör oftast nyare, dyrare och större bilar, med flera hästkrafter och bättre prestanda och med FYRHJULSDRIFT (vilket jag glömde att påpeka i föregående inlägg). Nu var det ju inte riktigt så jag syftade på med tävlingsinriktade.. Utan mer att för många män är bilkörning mer än att bara ta sig mellan A o B. Men men.
Fast bara för du skulle ha en äldre bil, så är inte det ett skäl till att köra långsamt då samtliga bilar kan köra 100km/h på en 100 väg.. Tex.
Fast bara för du skulle ha en äldre bil, så är inte det ett skäl till att köra långsamt då samtliga bilar kan köra 100km/h på en 100 väg.. Tex.
En bil med fyrhjulsdrift är säkrare än en tvåhjulsdriven bil, då den har ett bättre grepp mot körbanan. Det är särskilt bra vid vinterlag. Större körglädje dessutom.
Visst kan alla bilar köras i 100 km/h på en 100-väg. Men kombinationen vinterväglag och en liten tvåhjulsdriven bil av äldre modell är mer olycksbådande. Jämför en 10-15 år gammal tvåhjulsdriven VW Golf med en sprillans ny fyrhjulsdriven SUV. Då förstår jag att det för många män är bilkörning mer än att bara förflytta sig mellan A och B. De vill uppleva den barnsliga glädjen att glida fram i en dyr, stor bil med hög prestanda, fyrhjulsdrift och alla andra tekniska finesser. Och imponera också, såklart.
I en genomsnittsfamilj är det mannen som har den nya, säkra bilen när han ska pendla mellan jobbet och hemmet. Frun får nöja sig med den trafikmässigt sämre bilen även när hon ska skjutsa sina barn till och från förskolan/skolan/fritidsaktiviteter.
Det är minsann inte så lätt att vara tävlingsinriktad när man kör en skruttig liten bil med tvåhjulsdrift och låg prestanda.
.