Om det är glashalt eller snömoddigt på vägen, snöstorm och dålig sikt så anpassar en bra bilförare sin hastighet efter rådande trafiksituation. Det innebär att hen kör med anpassad hastighet. Om man kör med slitna däck i 100 ryck eller snabbare på en såphal väg är risken stor att man förlorar kontrollen över sin bil.
En bra bilförare klarar att köra 100 km/ på en 100-väg. Är det snorhalt på vägen och blåsigt så sänker hen sin hastighet. Hen riskerar inte livet på andra medtrafikanter och sig själv bara för att komma fram några ynka minuter tidigare till sin destination.
Så enkelt är det.
...Och med tanke på att kvinnor kör betydligt långsammare än män, många under hastighetsgränsen(oavsett väglag), så är det ju inte bättre bilförare ur den aspekten. Man kan ju inte bara gå på vilka som är med om flest olyckor.
Det bottnar ju i att män är mer impulsiva, inte att de skulle vara sämre bilförare.
...Och med tanke på att kvinnor kör betydligt långsammare än män, många under hastighetsgränsen(oavsett väglag), så är det ju inte bättre bilförare ur den aspekten. Man kan ju inte bara gå på vilka som är med om flest olyckor.
Det bottnar ju i att män är mer impulsiva, inte att de skulle vara sämre bilförare.
Precis, att de inte kan köra utan att krocka beror ju inte på att de inte kan köra.
Ledsen, men inget av det du angav ger ett stöd i ditt påstående. Det ger ett stöd i påståendet att män är orsaken till konsekvenserna av olyckor i stor utsträckning, vilket borde vara naturligt. Men det ger inget stöd i att män är i majoritet orsaken till olyckor per körd km, vilket min fråga var. Den statistiken finns inte framtagen, konstigt nog.
Källa på att kvinnor kör betydligt långsammare än män och under hastighetsgränsen oavsett väglag?
Impulsiva män (och kvinnor) är faktiskt sämre bilförare. De låter sina impulser råda fritt, ”handlar först och tänker sedan”.
En gammal studie som visar att män är bättre än kvinnor på att parkera. O dessutom snabbare än kvinnor. Vilket tyder på att män klarar hantera fordonet på ett bättre sätt. Bättre förare? https://www.aftonbladet.se/bil/a/21vr5l/kvinnor-kor-samre-an-man
Som sagt. Att bara basera på vilka som är med om mest olyckor är rätt oseriöst. För det säger ju inte hur bra föraren är om det ska sättas på prov. För män är bilkörning lite av en tävling, mellan kvinnor troligtvis mer ser det som att ta sig mellan A o B. Då är det rätt förståerligt att fler olyckor sker bland män.
En gammal studie som visar att män är bättre än kvinnor på att parkera. O dessutom snabbare än kvinnor. Vilket tyder på att män klarar hantera fordonet på ett bättre sätt. Bättre förare? https://www.aftonbladet.se/bil/a/21vr5l/kvinnor-kor-samre-an-man
Som sagt. Att bara basera på vilka som är med om mest olyckor är rätt oseriöst. För det säger ju inte hur bra föraren är om det ska sättas på prov. För män är bilkörning lite av en tävling, mellan kvinnor troligtvis mer ser det som att ta sig mellan A o B. Då är det rätt förståerligt att fler olyckor sker bland män.
”Kvinnor tar längre tid på sig men är bättre än män på att placera bilen i parkeringsrutan.
... Kvinnorna i studien fick en genomsnittlig poäng på 13,4 av 20 möjliga. Det kan jämföras med männen vars snittpoäng var 12,3.
När det gäller att placera bilen centralt i parkeringsrutan var kvinnorna betydligt bättre än männen. 54 procent av kvinnorna parkerade i mitten, jämfört med 25 procent av männen.
Männen var däremot snabbare på att genomföra parkeringen och korrigerade bilen i mindre utsträckning. Männens genomsnittliga tid var 16 sekunder, medan kvinnorna i snitt behövde 21 sekunder för att parkera.”
Visserligen tog kvinnorna i snitt längre tid på sig att parkera. Men med bara ynka 5 sekunder eftersom de parkerade bilen centralt i parkeringsrutan.
Män, som ser bilkörning som en tävling mot andra bilförare, ska överhuvudtaget inte vara i trafiken och riskera sitt och andra trafikanters liv. Vill de hävda sig och visa sig på styva linan, så får de göra det på rallybanor. Där kan de trycka gasen i botten och blåsa iväg varv efter varv i 180-250 knyck.
Det bör förresten noteras att det finns en förklaring till att många kvinnor kör långsammare än män. Deras bilar är i allmänhet äldre och mindre samt har färre hästkrafter och därmed sämre prestanda. Männens bilar är däremot av nyare modell och större samt har fler hästkrafter.
Jag har klippt mig hos många olika manliga friöser i hela mitt liv (jag är i 40 års åldern nu). Men bytte för några år sedan till en kvinnlig frisör och jag har aldrig varit så nöjd med mitt hår som jag är efter en klippning hos henne. Jag tänker aldrig mer byta frisör.
”Kvinnor tar längre tid på sig men är bättre än män på att placera bilen i parkeringsrutan.
... Kvinnorna i studien fick en genomsnittlig poäng på 13,4 av 20 möjliga. Det kan jämföras med männen vars snittpoäng var 12,3.
När det gäller att placera bilen centralt i parkeringsrutan var kvinnorna betydligt bättre än männen. 54 procent av kvinnorna parkerade i mitten, jämfört med 25 procent av männen.
Männen var däremot snabbare på att genomföra parkeringen och korrigerade bilen i mindre utsträckning. Männens genomsnittliga tid var 16 sekunder, medan kvinnorna i snitt behövde 21 sekunder för att parkera.”
Visserligen tog kvinnorna i snitt längre tid på sig att parkera. Men med bara ynka 5 sekunder eftersom de parkerade bilen centralt i parkeringsrutan.
Män, som ser bilkörning som en tävling mot andra bilförare, ska överhuvudtaget inte vara i trafiken och riskera sitt och andra trafikanters liv. Vill de hävda sig och visa sig på styva linan, så får de göra det på rallybanor. Där kan de trycka gasen i botten och blåsa iväg varv efter varv i 180-250 knyck.
Det bör förresten noteras att det finns en förklaring till att många kvinnor kör långsammare än män. Deras bilar är i allmänhet äldre och mindre samt har färre hästkrafter och därmed sämre prestanda. Männens bilar är däremot av nyare modell och större samt har fler hästkrafter.
Nu var det ju inte riktigt så jag syftade på med tävlingsinriktade.. Utan mer att för många män är bilkörning mer än att bara ta sig mellan A o B. Men men.
Fast bara för du skulle ha en äldre bil, så är inte det ett skäl till att köra långsamt då samtliga bilar kan köra 100km/h på en 100 väg.. Tex.
Senast redigerad av Emoll 2023-07-30 kl. 09:07.
Nej! Finns inget som tyder på det. Bland de som är inblandade i olyckor är det oftare män. Men utslaget per körd km är skillnaden försumbar. Det intressanta är dock varför man aldrig redovisar vem som orsakar olyckan. Resultatet skulle kanske inte visa på lika roliga siffror då.
Jag vill minnas någon text som menade att kvinnor orsakade lika många olyckor som män, men konsekvenserna av olyckan blev lindrigare av en "kvinnlig" olycka.