2023-07-29, 22:03
Medlem
Nekro.s avatar
Skall man be sina framtida dejter om utdrag från belastningsregistret framöver tro?

Vill inte råka ut för samma scenario som tjejen i det här fallet, känns ju sjukt orättvist.
Citera
2023-07-29, 22:16
Medlem
Miffeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Skall man be sina framtida dejter om utdrag från belastningsregistret framöver tro?

Vill inte råka ut för samma scenario som tjejen i det här fallet, känns ju sjukt orättvist.

Är det inte standard numera att kidsen kollar upp sina dejter på MrKoll och andra liknade sidor? Då ser man ju iaf om personen har några domar på sig.
Citera
2023-07-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag tog bara upp det här därför att det kunde vara ett missförstånd mellan TS och dennes sambo som du råkade sätta fingret på. Är man övernitisk så kanske man också
gömmer alla papper för varandra.

Men till att börja med får du egentligen inte uppge din egen klass eller motsvarande arbetsuppgifter ens på ett anonymt forum. Det kan också tolkas som en uppmaning till andra
att göra detsamma.

Enklast är hänvisa till blanketterna och regelverken, men inte till sina egna erfarenheter.

Det framgår av blanketterna (årets versioner) att den huvudkontrollerads samtycke krävs. Det räcker tydligen numera med att den myndighet som begär prövningen inhämtar samtycket. Om sedan en enskild myndighet har en extra blankett till den medkontrollerade så möter det inga hinder. Din arbetsplats kanske har egna rutiner.

Det framgår inte heller av säkerhetsskyddslagen 3:18 att den eller de medkontrollerades (beroende på klass) samtycke krävs.

Var det dummaste jag hört att man inte får uppge sin säkerhetsklass, det är ju helt öppen information vilken klass som gäller för olika tjänster, står ju till med i platsannonserna...

Visst, man behöver kanske inte nämna det för utländska turister som ställer frågor om ens jobb, men i allmänhet är det inget som känsligt.

Ja, det är korrekt att det är myndigheten som inhämtar samtycket, och skickar med blanketterna till SÄPO, men man får inte göra slagningar på folk hur som helst utan deras samtycke.

Annars skulle man ju kunna göra det på vem man vill när som helst.
Citera
2023-07-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Var det dummaste jag hört att man inte får uppge sin säkerhetsklass, det är ju helt öppen information vilken klass som gäller för olika tjänster, står ju till med i platsannonserna...

Visst, man behöver kanske inte nämna det för utländska turister som ställer frågor om ens jobb, men i allmänhet är det inget som känsligt.

Ja, det är korrekt att det är myndigheten som inhämtar samtycket, och skickar med blanketterna till SÄPO, men man får inte göra slagningar på folk hur som helst utan deras samtycke.

Annars skulle man ju kunna göra det på vem man vill när som helst.

Det som omfattas av sekretess är normalt dels vilken registerkontroll du genomgått, dels vilka befattningar inom myndigheten som är placerade i vilken säkerhetsklass.

Enbart det faktum att en person genomgått en registerkontroll eller har en befattning i säkerhetsklass är normalt inte känslig eftersom det ofta är en förutsättning för anställning på en sådan arbetsplats.

Annonser brukar normalt bara ange att sökanden måste vara svensk medborgare eller måste genomgå registerkontroll, men oftast utan att nämna vilken nivå.

Om det inte blev klarare nu kan du fråga din säkerhetsskyddshandläggare på din arbetsplats vilka regler som gäller för er verksamhet. Det är svårt att ge några allmänna svar eftersom olika verksamheter är olika känsliga.

Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Den medkontrollerade behöver skriva under med sin namnunderskrift så du har fel.

De flesta arbetsgivare kräver inte namnunderskrift från en medkontrollerad.

Ett exempel valt slumpmässigt från FMV nedan, notera sista meningen "I säkerhetsklass 1 och 2 inhämtas inte samtycke från de medkontrollerade"

Rev 2023-04-04

...

Personer med uppdrag i befattningar som är placerade i säkerhetsklass ska enligt säkerhetsskydds-
lagen (2018:585) genomgå registerkontroll. Denna registerkontroll görs, efter samtycke från dig,
hos Säkerhetspolisen efter begäran av Försvarets materielverk. För säkerhetsklass 1 och 2 görs
även en särskild personutredning. Detta innebär, förutom ekonomisk kontroll av dig, även
registerkontroll och ekonomisk kontroll av make/maka eller sambo. I säkerhetsklass 1 genomförs
denna kontroll av ytterligare anhöriga. Dessutom kan ett personligt samtal som hålls av Säpo bli
aktuellt om din tjänst är placerad säkerhetsklass 1. I säkerhetsklass 1 och 2 inhämtas inte samtycke
från de medkontrollerade.
Citera
2023-07-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det som omfattas av sekretess är normalt dels vilken registerkontroll du genomgått, dels vilka befattningar inom myndigheten som är placerade i vilken säkerhetsklass.

Enbart det faktum att en person genomgått en registerkontroll eller har en befattning i säkerhetsklass är normalt inte känslig eftersom det ofta är en förutsättning för anställning på en sådan arbetsplats.

Annonser brukar normalt bara ange att sökanden måste vara svensk medborgare eller måste genomgå registerkontroll, men oftast utan att nämna vilken nivå.

Om det inte blev klarare nu kan du fråga din säkerhetsskyddshandläggare på din arbetsplats vilka regler som gäller för er verksamhet. Det är svårt att ge några allmänna svar eftersom olika verksamheter är olika känsliga.

De flesta arbetsgivare kräver inte namnunderskrift från en medkontrollerad.

Ett exempel valt slumpmässigt från FMV nedan, notera sista meningen "I säkerhetsklass 1 och 2 inhämtas inte samtycke från de medkontrollerade"

Rev 2023-04-04

...

Personer med uppdrag i befattningar som är placerade i säkerhetsklass ska enligt säkerhetsskydds-
lagen (2018:585) genomgå registerkontroll. Denna registerkontroll görs, efter samtycke från dig,
hos Säkerhetspolisen efter begäran av Försvarets materielverk. För säkerhetsklass 1 och 2 görs
även en särskild personutredning. Detta innebär, förutom ekonomisk kontroll av dig, även
registerkontroll och ekonomisk kontroll av make/maka eller sambo. I säkerhetsklass 1 genomförs
denna kontroll av ytterligare anhöriga. Dessutom kan ett personligt samtal som hålls av Säpo bli
aktuellt om din tjänst är placerad säkerhetsklass 1. I säkerhetsklass 1 och 2 inhämtas inte samtycke
från de medkontrollerade.

Ok, det var faktiskt ny info för mig att man får göra så utan att individen ens vet om att det sker, och inte fall verkade inte ens hans sambo veta om det.

Hos oss hämtas samtycke in i vart fall även av medkontrollerad
Citera
2023-07-30, 08:46
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

”Gör slut” hon ringer och säger att hon dumpade dig då hon vill ha jobbet.

Sen ”hittar ni tillbaka till varandra”

Men lär inte funka.
Citera
2023-07-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hon skulle kanske få en chans till i höst (det är ju snart) så varför riskera något?
Njs klass 2 är inte bara det.

Det kommer inte alls att se bra ut att ta med sig någon.
Inte troligt att en extra person ens kommer in där intervjun ska ske.

Om hon sköter det snyggt kommer det finnas fler chanser i framtiden men allt hamnar i hennes papper.
Man kan ju inte gå runt och drömma om ett jobb i all eveighet som man "kanske" kan få. Hon kommer troligtvis börja jobba någon annanstans med liknade saker och kanske trivs där istället då måste man ta tjuren vid hornen så att säga.
Citera
2023-07-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miffed
Det är som sagt skillnad på att inte vara kvalificerad och att inte passera säkerhetsprövningen. Statliga myndigheter får dessutom inte ”välja” fritt på vilka dom ska anställa. Dom MÅSTE välja bort de som inte har rätt kvalifikationer och som inte klarar säkerhetsprövningen.
Statliga myndigheter måste mycket men jag har en rätt bra insyn i just det och där är det inte mycket som följs på många ställen.
Själv går jag mot röd gubbe ibland och kör 5km/h för fort på vissa vägar...
Citera
2023-07-30, 19:10
Medlem
Tänkte jag ska förtydliga några saker.

Sambon sa till mig att det var klass 3 kontroll hon skulle på, jag googlade det lite snabbt och såg att då gör man en kontroll av endast personen i fråga, inte sambo eller liknande. Efter jag läste det så tänkte jag att allt var lugnt eftersom dom inte skulle kolla på mig. Sen var det tydligen klass 2 hon skulle på…

När hon var på intervjun frågade dom om mitt personnummer men har inte skrivit under något medgivande att söka på mig, men det kanske inte spelade någon roll då det var klass 2.

Frågan nu är vad som händer i framtiden och hur hon ska tänka då, då arbetsgivaren vill att hon ska söka igen till hösten då fler av samma tjänst kommer läggas ut då och hon kan då pröva igen. Om hon gör ny säkerhetskontroll och lägger alla korten på bordet, kan hon då klara det då?

Om hon söker en annan tjänst från samma arb givare men där endast behövs klass 3, kommer hon gå igenom då? Med tanke på att då kollas aldrig jag. Om det är 100% att det är mina tidigare domar som gjort att hon inte gått igenom.
Citera
2023-07-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Ovanligt men vad ska man göra, han skulle bara kunna följa med som stöd, de behöver inte veta att det är han om de inte frågar.

Svårt att veta sånt här beroende på vilket företag och hur hela proceduren går till.

Jag själv har fått ett jobb där jag saknade i princip allt som behövdes i utbildningsväg men de såg att jag hade intresse och hade hög grad av självlärdhet så de testade och idag går det väldigt bra faktiskt så här ett par år senare.
Beror såklart på hur chefen är, mina kollegor sa att deras förra chef hade inte ens svarat på mitt cv.
Så jag hade tur att de just fått en ny/annan chef

Det är lite skillnad på att "ta en chans på någon som saknar erfarenhet/förkunskaper" och en säkerhetsprövning. Har man blivit nekad på säkerhetsprövningen så kommer det inte spela någon roll, du kommer inte få jobbet. Att då ta med sig sin knarkarsambo (det är vad han är i deras ögon pga domarna) kommer inte att göra henne någon tjänst alls.
Citera
2023-07-30, 23:55
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Tänkte jag ska förtydliga några saker.

Sambon sa till mig att det var klass 3 kontroll hon skulle på, jag googlade det lite snabbt och såg att då gör man en kontroll av endast personen i fråga, inte sambo eller liknande. Efter jag läste det så tänkte jag att allt var lugnt eftersom dom inte skulle kolla på mig. Sen var det tydligen klass 2 hon skulle på…

När hon var på intervjun frågade dom om mitt personnummer men har inte skrivit under något medgivande att söka på mig, men det kanske inte spelade någon roll då det var klass 2.

Frågan nu är vad som händer i framtiden och hur hon ska tänka då, då arbetsgivaren vill att hon ska söka igen till hösten då fler av samma tjänst kommer läggas ut då och hon kan då pröva igen. Om hon gör ny säkerhetskontroll och lägger alla korten på bordet, kan hon då klara det då?

Om hon söker en annan tjänst från samma arb givare men där endast behövs klass 3, kommer hon gå igenom då? Med tanke på att då kollas aldrig jag. Om det är 100% att det är mina tidigare domar som gjort att hon inte gått igenom.

Om du läser igenom tråden så ser du vad vi har skrivit och länkat.

Jag tror att hon ska söka klass 3 jobbet i första hand och om hon klarar det så kan hon söka vidare nästa år.

Annars kanske hon ska jobba med något helt annat ett tag och eventuellt blir enbart svensk medborgare?

Du behöver inte skriva på några papper utan det ingår när hon skriver på.

Men du vet inte säkert om det har med dina domar att göra, kan lika gärna vara att hon ljög om antidepressiva.
De som gör dessa prövningar ser direkt om någon ljuger eller undanhåller något.

Jag håller tummarna för att det går bra men det ser inte ljust ut.
Citera
2023-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Det är lite skillnad på att "ta en chans på någon som saknar erfarenhet/förkunskaper" och en säkerhetsprövning. Har man blivit nekad på säkerhetsprövningen så kommer det inte spela någon roll, du kommer inte få jobbet. Att då ta med sig sin knarkarsambo (det är vad han är i deras ögon pga domarna) kommer inte att göra henne någon tjänst alls.

Något man aldrig vet beroende på hur företaget är. Alla ska väll ha en andra chans, kanske dom tycker också.

Hon har blivit nekad redan men tydligen fått chans att testa minst en gång till så så kört verkar det inte vara uppenbarligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in