2023-07-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

När du skrev på papperet att de fick göra en slagning på dig i belastningsregistret så skulle du kanske nämnt det för din flickvän, så hon kunde tagit upp det i samtalet direkt, istället för att det kom fram i efterhand.
Där är nämligen oftast det som är just problemet med säkerhetsklassning en om det kommer fram saker man borde nämnt själv.
Citera
2023-07-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
När du skrev på papperet att de fick göra en slagning på dig i belastningsregistret så skulle du kanske nämnt det för din flickvän, så hon kunde tagit upp det i samtalet direkt, istället för att det kom fram i efterhand.
Där är nämligen oftast det som är just problemet med säkerhetsklassning en om det kommer fram saker man borde nämnt själv.
Medsökande lämnar inte ett eget samtycke till kontrollen och behöver därmed inte se några papper.

Problemet kan alltså vara om sökanden angav sambon som medsökande (alltså som sin sammanboende) utan att fullt ut informera denne eller om hon inte uppgav sitt förhållande. Det framgår inte riktigt hur det förhåller sig.
Citera
2023-07-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Medsökande lämnar inte ett eget samtycke till kontrollen och behöver därmed inte se några papper.

Problemet kan alltså vara om sökanden angav sambon som medsökande (alltså som sin sammanboende) utan att fullt ut informera denne eller om hon inte uppgav sitt förhållande. Det framgår inte riktigt hur det förhåller sig.

Det gör man visst, de får inte göra en slagning i belastningsregistret utan medgivande.

Har själv säkerhetsklass 2 så jag vet hur det fungerar
Citera
2023-07-29, 17:09
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Om inte din sambo kan avsäga sig sitt dubbla medborgarskap tror jag det är automatisk diskvaificering.

Man kan absolut ha dubbel medborgarskap, det är inte grund för automatisk diskvalificering.
Citera
2023-07-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det gör man visst, de får inte göra en slagning i belastningsregistret utan medgivande.

Har själv säkerhetsklass 2 så jag vet hur det fungerar
Jag tog bara upp det här därför att det kunde vara ett missförstånd mellan TS och dennes sambo som du råkade sätta fingret på. Är man övernitisk så kanske man också
gömmer alla papper för varandra.

Men till att börja med får du egentligen inte uppge din egen klass eller motsvarande arbetsuppgifter ens på ett anonymt forum. Det kan också tolkas som en uppmaning till andra
att göra detsamma.

Enklast är hänvisa till blanketterna och regelverken, men inte till sina egna erfarenheter.

Det framgår av blanketterna (årets versioner) att den huvudkontrollerads samtycke krävs. Det räcker tydligen numera med att den myndighet som begär prövningen inhämtar samtycket. Om sedan en enskild myndighet har en extra blankett till den medkontrollerade så möter det inga hinder. Din arbetsplats kanske har egna rutiner.

Det framgår inte heller av säkerhetsskyddslagen 3:18 att den eller de medkontrollerades (beroende på klass) samtycke krävs.
Citera
2023-07-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag tog bara upp det här därför att det kunde vara ett missförstånd mellan TS och dennes sambo som du råkade sätta fingret på. Är man övernitisk så kanske man också
gömmer alla papper för varandra.

Men till att börja med får du egentligen inte uppge din egen klass eller motsvarande arbetsuppgifter ens på ett anonymt forum. Det kan också tolkas som en uppmaning till andra
att göra detsamma.

Enklast är hänvisa till blanketterna och regelverken, men inte till sina egna erfarenheter.

Det framgår av blanketterna (årets versioner) att den huvudkontrollerads samtycke krävs. Det räcker tydligen numera med att den myndighet som begär prövningen inhämtar samtycket. Om sedan en enskild myndighet har en extra blankett till den medkontrollerade så möter det inga hinder. Din arbetsplats kanske har egna rutiner.

Det framgår inte heller av säkerhetsskyddslagen 3:18 att den eller de medkontrollerades (beroende på klass) samtycke krävs.

Den medkontrollerade behöver skriva under med sin namnunderskrift så du har fel.
Citera
2023-07-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopnisse
Låter som diskriminering och ett fall för DO.
På vilken diskrimineringsgrund?
Citera
2023-07-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
På vilken diskrimineringsgrund?

Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt såväl internationell som nationell lagstiftning, dessutom är hon invandrare och kvinna.
Citera
2023-07-29, 20:48
Medlem
Citat:
Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt såväl internationell som nationell lagstiftning, dessutom är hon invandrare och kvinna.
Att inte få ett jobb är ingen bestraffning.
Citera
2023-07-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Att inte få ett jobb är ingen bestraffning.

Det handlar om på vilket sätt hon inte får det.
Citera
2023-07-29, 21:29
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det handlar om på vilket sätt hon inte får det.

I detta fallet har hon inte fått jobbet eftersom hon inte klarade säkerhetsprövningen (klass 2).

Om man inte klarar prövningen får man inte veta varför.

Men TS har berättat om tre saker som det skulle kunna vara.
Hon har själv ljugit om att hon inte tar antidepressiv medicin.

Hon har dubbla medborgarskap vilket ibland är ett hinder då en del länder enligt lagen måste medborgaren sammarbeta med det landet och därmed uppstår en lojalitskonflikt.

TS skriver också att han är dömd två gånger för narkotikabrott och han har inte berättat det för henne och när hon fyllde i blanketten där man ska skriva om någon närstående har något på sig så svarar hon nej.
Men när det är klass 2 så kollar de närmare på det hon berättar och de har tillgång till belastmingsregistret.

I en enklare prövning kollas bara den som söker men för just detta jobbet kollar de även anhöriga.

Arbetsgivaren får enligt lag inte anställa någon som inte klarar en säkerhetsprövning.
Citera
2023-07-29, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Jag har jävligt svårt att tro att 2 ringa domar på hennes sambo ska sätta stopp för jobb för säkerhetsklass för all framtid

Men hon har ju ovetandes ljugit för dem eftersom du inte berättat det för henne. Det blir dubbla varningsflaggor.

Är detta svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in