2023-07-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Dumpa sambon, säg åt henne att sluta träffa snubbar som verkar "farliga" och så kan hon söka igen om några år då hon inte har kriminella i sitt liv.

Schysst kille du är, som inte berättar om dina domar när hon söker jobb som gör säkerhetskontroller.
Senast redigerad av Kratatch 2023-07-31 kl. 16:40.
Citera
2023-07-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ja för du har aldrig gjort ett enda misstag i hela ditt liv förmodligen? Så jävla onödig kommentar.

Knarkmentalitet som sagt. Det är inte direkt ett jobb i kassan på ICA det handlar om nu.
Och två domar är inte misstag.
Senast redigerad av Kratatch 2023-07-31 kl. 16:40.
Citera
2023-07-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men ljög hon när hon sa att hon inte tagit antidepressiva (trots att hon gjort det)? Det är ju ett problem i så fall. Att hon ljög alltså. De kanske såg igenom det

Man börjar iaf förstå varför TS sambo blev nekad. Lever med en knarkare och ljuger om sin anti-depp historik. Mycket märkligt det här.
Citera
2023-07-31, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Men hon har ju ovetandes ljugit för dem eftersom du inte berättat det för henne. Det blir dubbla varningsflaggor.

Är detta svårt att förstå?

Han är en knarkare som blivit dömd två gånger så konsekvenstänk är inte hans starka sida. Och du undrar om han har svårt för att förstå? Klart han inte förstår! Jösses.
Citera
2023-07-31, 20:59
Medlem
Adelaides avatar
Antingen gör du slut med din sambo eller så får hon ta ett annat jobb. Det är de enda två alternativen för er. Självklart kan man inte ha en puffande sambo när man jobbar med yrken som kräver säkerhetsprövning (att du har slutat enligt egen utsago är irrelevant).
Citera
2023-12-18, 06:52
Medlem
Men kunde inte hennes arbetsgivare ringa och be om komplettering av information, dvs att ställa fråga om hon visste du är dömd sedan tidigare eller ej?
Citera
2023-12-18, 10:20
Medlem
Miffeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanderkinder
Men kunde inte hennes arbetsgivare ringa och be om komplettering av information, dvs att ställa fråga om hon visste du är dömd sedan tidigare eller ej?

Säkerhetsprövningar funkar inte så. Du får vanligtvis inte ens veta exakt vad du föll på, om det är något som rör dig, din make/maka, din makes ex eller vad det nu kan vara. Du får bara ett ”Tack men nej tack.”
Citera
2023-12-18, 14:33
Medlem
Citat:
Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Där ligger problemet, det kan anses som att hon medvetet hemlighöll den uppgiften. Det är något som hon borde ha fått veta från dig före och kunnat tala om redan under intervjun att hon vet om det och att det var före hennes tid etc de vill säga hon har ingen koppling till det.

Har själv haft anställning i säkerhetsklass, och i den informationen du får före intervjun är så står det tydligt en bakgrund med tidigare brott/domnar i familjen behöver inte vara ett hinder för anställning om de inte anses som grova och är gamla etc
Men man måste vara helt öppen med det och tala om det förväg vad det gällde och varför.
Citera
2023-12-18, 14:35
Medlem
Citat:
Om hon gör ny säkerhetskontroll och lägger alla korten på bordet, kan hon då klara det då?

Ja som sagt en bakgrund med tidigare brott/domnar i familjen behöver inte vara ett hinder för anställning om de inte anses som grova och är gamla etc. Men man måste vara helt öppen med det och tala om det förväg vad det gällde och varför.
Citera
2023-12-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klanderkinder

Det är SÄPO som gör säkerhetsprövningen inte arbetsgivaren.
Sen så skriver bara SÄPO utlåtande om hur vida du klarade säkerhetsprövningen eller inte. Och får du ett nej så måste arbetsgivaren tacka nej den omgången.
Citera
2024-01-08, 19:55
Bannlyst
Vad exakt kollar de upp?

Idag fick jag veta att jag eventuellt kan bli aktuell för en säkerhetsprövning. De ska kolla internet anor (ser de vad jag har surfat och skrivit?), de kollar varför jag är singel, varför jag inte har skaffat barn och familj, relation till pengar (fattig som fan) och annat. Inga skulder men en bostadsrätt. Inga droger, ingen rökning, inga skulder, kommer i tid och har noll sjukdagar, lojal och bra människa. Men magstarkt åsikter. Blir man fälld då?

Om de intervjuar tänker jag säga att jag valde att vara ovaccinerad för ibland har även staten fel och det får förödande konsekvenser. Jag vägrar sålla mig till ledet att lyda varenda order utan att tänka själv.
Citera
2024-01-08, 21:27
Medlem
Miffeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Vad exakt kollar de upp?

Idag fick jag veta att jag eventuellt kan bli aktuell för en säkerhetsprövning. De ska kolla internet anor (ser de vad jag har surfat och skrivit?), de kollar varför jag är singel, varför jag inte har skaffat barn och familj, relation till pengar (fattig som fan) och annat. Inga skulder men en bostadsrätt. Inga droger, ingen rökning, inga skulder, kommer i tid och har noll sjukdagar, lojal och bra människa. Men magstarkt åsikter. Blir man fälld då?

Om de intervjuar tänker jag säga att jag valde att vara ovaccinerad för ibland har även staten fel och det får förödande konsekvenser. Jag vägrar sålla mig till ledet att lyda varenda order utan att tänka själv.

Jag har då aldrig någonsin fått frågan om huruvida jag är vaccinerad eller inte på en säkerhetsprövning…
Om dina sociala medier däremot är nedlusade med inlägg skapade av dig själv där du basunerar ut den ena konspirationsteorin efter den andra så kanske dom drar öronen åt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in